Doorgang in schot

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Doorgang in schot

Berichtdoor helenakruiser » 06 Jun 2022, 12:57

Hallo , om in het vooronder te komen moet ik 3 treden naar beneden . Achter dit trapje bevind zich een stalen plaat welke doorloopt over de breedte van van romp . Kan ik hier zomaar een doorgang in maken om makkelijker bij de techniek te komen of draagt deze plaat bij aan de stevigheid van de romp ?

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Doorgang in schot

Berichtdoor heuvels » 06 Jun 2022, 14:18

Plaat draagt zeker bij aan de stevigheid van de romp, maar als je genoeg plaat laat zitten hoeft dat niet zo veel uit te maken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Doorgang in schot

Berichtdoor Oeverloos » 06 Jun 2022, 14:51

Deze plaat draagt bij aan de stevigheid en de stijfheid van de romp.

Ook maakt het uit hoeveel wrangen er zijn gemaakt,
en de tussenruimte tussen de spanten is (40 cm is uitstekend, 50 cm acceptabel)

Als je een groot gat in een waterdicht schot wil gaan zagen dan zijn dit een paar observaties:

- In het algemeen houdt een werfgebouwd schip dat nog in originele staat verkeert
beter zijn waarde dan een schip dat niet meer origineel is.

De Helenakruiser heeft, als ik het goed heb, een knikspant romp.
Deze rompen hebben geen vormsterkte van zichzelf, zoals een rondspant wel heeft.

De romp wordt door de jachtontwerper berekend met formules.
Daarin zit het gebruik van de kwaliteit scheepsstaal, de plaats en aantal waterdichte schotten,
de ruimte tussen de spanten, de wrangen, en de zwaarte van de kielbalk opgenomen.

Als jij een schot voor het vooronder hebt,
dan heb je er ook een midscheeps waar de motor voor staat
en wellicht nog een bij het achterschip.

Deze dienen voor de structurele integriteit en de stijfheid van het casco.

- Als daar iets aan mankeert ga je dat zien bij het opbokken in de winter en bij het uit het water lichten door een onervaren medewerker.

Ik zag een keer een knikspant op de wal als een natte krant op een bok staan.
Oorzaak, te weinig spanten en een kielbalk van niks.
Geen stijfheid.

- Ik denk dat als je de bovenkant van het schot intact laat en het gat niet al te groot maakt
en er een min of meer “waterdichte” deur in zet, dat je er wel mee wegkomt,
zoals heuvels hierboven ook schrijft.

Als je regelmatig een onbedwingbare neiging bij jezelf bespeurt om in je boot te gaan zagen,
dan wordt het tijd voor een grotere boot.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Doorgang in schot

Berichtdoor helenakruiser » 06 Jun 2022, 18:49

Duidelijk , bedankt .

Grtz
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten