door Oeverloos » 06 Jun 2022, 14:51
Deze plaat draagt bij aan de stevigheid en de stijfheid van de romp.
Ook maakt het uit hoeveel wrangen er zijn gemaakt,
en de tussenruimte tussen de spanten is (40 cm is uitstekend, 50 cm acceptabel)
Als je een groot gat in een waterdicht schot wil gaan zagen dan zijn dit een paar observaties:
- In het algemeen houdt een werfgebouwd schip dat nog in originele staat verkeert
beter zijn waarde dan een schip dat niet meer origineel is.
De Helenakruiser heeft, als ik het goed heb, een knikspant romp.
Deze rompen hebben geen vormsterkte van zichzelf, zoals een rondspant wel heeft.
De romp wordt door de jachtontwerper berekend met formules.
Daarin zit het gebruik van de kwaliteit scheepsstaal, de plaats en aantal waterdichte schotten,
de ruimte tussen de spanten, de wrangen, en de zwaarte van de kielbalk opgenomen.
Als jij een schot voor het vooronder hebt,
dan heb je er ook een midscheeps waar de motor voor staat
en wellicht nog een bij het achterschip.
Deze dienen voor de structurele integriteit en de stijfheid van het casco.
- Als daar iets aan mankeert ga je dat zien bij het opbokken in de winter en bij het uit het water lichten door een onervaren medewerker.
Ik zag een keer een knikspant op de wal als een natte krant op een bok staan.
Oorzaak, te weinig spanten en een kielbalk van niks.
Geen stijfheid.
- Ik denk dat als je de bovenkant van het schot intact laat en het gat niet al te groot maakt
en er een min of meer “waterdichte” deur in zet, dat je er wel mee wegkomt,
zoals heuvels hierboven ook schrijft.
Als je regelmatig een onbedwingbare neiging bij jezelf bespeurt om in je boot te gaan zagen,
dan wordt het tijd voor een grotere boot.
Mvrg. Oeverloos