Vetus raamrubbers

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vetus raamrubbers

Berichtdoor jkb » 19 Feb 2022, 22:05

Beste forumleden. Pas heb ik 2 Vetusramen gekocht. Die zouden zijn " ZGAN" . Niet, want ik zie kitsporen op de rubbers. Deze Vetusramen zouden wel eens redelijk oud kunnen zijn. Aan de binnenkant van het raam zit een afdekstrip met gaatjes. Door die gaatjes kunnen parkers die in het buitendeel schroeven. Heeft iemand een idee waar ik rubbers voor deze Vetusramen kan kopen? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor Solita74 » 20 Feb 2022, 16:49

Normaal zit daar Celrubber tussen en de Parkers zitten in de sleuf van het buiten profiel cel rubber is in de watersport winkel tekoop
Als er goed is kom er geen kit aan te pas. Wel de goede lengte Parker gebruiken ze mogen niet door het buiten profiel komen
( plaats een foto)
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor aadbloem » 20 Feb 2022, 18:10

Ik heb in teakhouten deuren ook Vetus ramen. Die ramen plaatste ik zelf op de deuren (buitenkant) met aan de binnenkant van het aluminium profiel, het deel dat op het hout valt, glasband, zeer zeker geen celrubber. Aan de zichtkant (buiten) bevestigde ik het raam met rvs houtschroeven op de deuren waarna ik de gleuf waarin de schroeven dus zichtbaar zijn moest opvullen met een door Vetus meegeleverd rubber strookje dat de schroeven afdekt en afsluit. Als je zo'n rubber strookje zoekt, bij Vetus gaat het niet lukken, volgens mij hebben ze die ramenfabricage gestopt.
Beglazingsband: https://www.toolstation.nl/zwaluw-pe-be ... and/p21053
Wordt ook gebruikt en meegeleverd door de diverse aluminium scheepsbeglazings bedrijven voor Alu ramen op stalen opbouw.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor Solita74 » 20 Feb 2022, 19:30

Dat zgn beglazing band is ook Celrubber en bij vetus tekoop ramen in een houten deur zijn anders en worden in de deur van buiten af vast gezet met het beglazing band er tussen en aan de binnenkant geen tegen ring
Voor ramen in staal is wel een tegen ring en zitten er geen gaatjes in de buiten kant maar Een rail waar de Parkers in passen
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor jkb » 20 Feb 2022, 19:36

Hartelijk dank..Het lijkt me dat ik hiermee verder kan. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor broekie » 20 Feb 2022, 19:39

Insaelband is speciaal voor montage van bv een raamlijst i.p.v. kit.

https://www.rs-jachttechniek.nl/product ... 19mm-ve-b/

Aan het profiel plakken en dan de gaatjes waar de schroeven door gaan met een gatentang uitdrukken.
Gaatje iets kleine dan de diameter van het schroefje.
Hiermee is het voordeel dat je de lijst altijd weer kan demonteren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor jkb » 20 Feb 2022, 20:18

jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor jkb » 20 Feb 2022, 20:23

Sorry. Ik heb jullie reacties niet goed gelezen. Het gaat mij om het rubber in de sponning van het raam zelf. Niet over de afdichting tussen raam en bootwand of deur. Ik wil het raam op de n bootdeur monteren. Zal iets lastig zijn omdat de deur 28 mm dik is en de ruimte tussen buitenrand en binnenrand max 10 mm zou moeten zijn. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor RuudM » 20 Feb 2022, 21:53

Voor het monteren van de alu raamprofielen gebruik ik cel rubber 8 mm breedt en 3 mm dik.
Beglazingsband of compressieband heb ik een keer gehad maar niet bevallen.
Kitten hou ik niet van maakt het de volgende keer demonteren een stuk moeilijker.

En cel rubber is gewoon verkrijgbaar bij een technische groothandel. Ook verkrijgbaar in grijs. Maar als je het netjes plakt valt zwart ook niet op

Ps. Wij hebben rhigo alum raamprofielen welke met klem blokjes aan de binnenzijde worden aangetrokken op het staal.

Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Vetus raamrubbers

Berichtdoor Solita74 » 21 Feb 2022, 12:48

Je bedoel het rubber waarhet glas in staat? Zou het toch vragen bij vetus
Als je het raam in de deur monteer dan moet je de klem lijst vergeten en afwerken met houten lijsten
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten