Romp opnieuw verven

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor helenakruiser » 04 Feb 2022, 13:32

Als je de romp met alkydlak gaat schilderen is het handig om dit met 2 personen te doen . 1 brengt de verf aan met een rollertje en de ander strijkt dan na met een < voor mij liefst> platte kwast. Zo voorkom je een sinaasappelhuid . Handig om de vloer met water te besprenkelen voordat je gaat schilderen en de romp na het schuren met rustige beweging af te nemen met een kleefdoekje , zo krijg je vast een mooi resultaat .

vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor Laurens » 21 Mrt 2022, 10:16

Even beginnersvraag hierover: Overschilderen oude verflagen, wanneer kan dat nog? Is het voldoende als de onderlaag niet bladdert? Als de laag bladdert, haal je dan de blaren weg en schuur je de boel op? Of haal je oude bladderende lagen helemaal weg?
Laurens
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 16:26
ligplaats: Utrecht
info: Trotse eigenaar van een supergoedkoop vletje.

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor aadbloem » 21 Mrt 2022, 10:44

Stappenplan:
- Goed schoonmaken -> de boeg op de ligplaats alvast schoonmaken met een emmertje water met een forse scheut schoonmaak azijn en autoshampo van de Action
- Ontvetten -> dat doe je al bij schoonmaken
- Schuren; korrel 180-220? -> nee, te grof als de lak alleen maar dof is dan 240 of 320 gebruiken afhankelijk van de machine, excentrische machine 320 anders 240
- Eerst een primer gebruiken of niet? -> als de lak nog gaaf is, alleen maar dof dan geen primer of grondverf gewoon 2x lakken
- Verf aanbrengen; maakt het uit of ik hetzelfde merk verf gebruik of niet? -> het merk maakt niet uit als het maar hetzelfde basis (grondstoffen) als eerder is, bijvoorbeeld alkyd.
- tussendoor schuren met korrel 400? -> ja eventueel zelfs 600
- Na schuren goed schoonmaken (en ontvetten?) -> ja en kort voor het lakken met kleefdoeken afnemen
- is 2 verflagen dan voldoende of meerdere lagen opzetten? -> als de huidige laag intact is dan zijn twee lagen genoeg.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor aadbloem » 21 Mrt 2022, 10:50

Laurens schreef:Even beginnersvraag hierover: Overschilderen oude verflagen, wanneer kan dat nog? Is het voldoende als de onderlaag niet bladdert? Als de laag bladdert, haal je dan de blaren weg en schuur je de boel op? Of haal je oude bladderende lagen helemaal weg?

Als er bladderende lagen zijn moet je je afvragen waarom de verf op sommige plaatsen bladdert en dat oplossen, Loszittende delen goed verwijderen en schuren en daarbij opletten dat je alles meeneemt wat los lijkt. Die delen plamuren en een keertje apart in de lak zetten, misschien zelfs 2x. Overige gewoon schuren. Uiteindelijk alles licht schuren en opnieuw lakken.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor Roadrunnertoao » 28 Mrt 2022, 10:42

De poetsdoek heeft toch wel geholpen...(voor de romp)
Onderwaterschip gestraald en opnieuw opgebouwd.
Ik ben weer blij.

Afbeelding
Afbeelding
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor heuvels » 28 Mrt 2022, 12:32

Ziet er weer prima uit!
Wel nog een paar kleine ongerechtigheden hier en daar. Heb ik ook al vaar ik nog zo voorzichtig. Gewoon met een klein penseeltje even aantippen. Misschien weet de vorige eigenaar de juiste kleur wit?
De preekstoel kan ook nog wel een lik gebruiken, zou ik niet te lang mee wachten, kan de lak lekker uitharden voordat je de stootwillen weer ophangt.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Romp opnieuw verven

Berichtdoor Roadrunnertoao » 28 Mrt 2022, 14:24

heuvels schreef:Ziet er weer prima uit!
Wel nog een paar kleine ongerechtigheden hier en daar. Heb ik ook al vaar ik nog zo voorzichtig. Gewoon met een klein penseeltje even aantippen. Misschien weet de vorige eigenaar de juiste kleur wit?
De preekstoel kan ook nog wel een lik gebruiken, zou ik niet te lang mee wachten, kan de lak lekker uitharden voordat je de stootwillen weer ophangt.


De paar kleine puntjes zijn nog een erfenis van de vorige eigenaar; die worden nog bijgetipt.
De reling is gewoon vies en zit aan de onderkant onder de groene aanslag, maar daar kan ik prima bij alstie weer in het water ligt.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten