Kleine stalen vlet onderhoud

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Laurens » 12 Jan 2022, 16:40

Beste allemaal,

Wij zijn sinds het eind van de zomer de eigenaar van een klein stalen vletje (3.5m). We wonen aan het water en zochten een voordelig bootje voor wat vaartochtjes. Een supergoedkoop bootje kwam langs, wel wat onderhoud nodig, maar dat mag de moedige toekomstige schipper niet afschrikken toch?
Bij het uit het water halen voor vervoer was er toch wel wat schrik. Roest, erg veel roest onder water. Thuisgekomen de boot in het water gelegd, en wonder boven wonder drijft ze nog steeds! So far, so good.

De gamma had uitverkoop van bootverf waar we snel wat twee-componenten verf hebben gekocht (wel een merk, geen gamma huis-spul).
Mijn plan is om zodra het wat droger is in de lucht de vlet uit het water te trekken, zelf kaal te halen met Terco schijven en een vlakschuur. En vervolgens binnen en buiten een aantal lagen verf op te zetten. Mijn angst is dat de roest dusdanig is dat er geen of weinig staal overblijft op de bodem, wat doe ik dan?

Een snelle berekening en vergelijk met vergelijkbare vletjes kom ik uit op een gewicht van 300-350kg. Te zwaar om even uit het water te tillen zelf, wel hanteerbaar met wat hulpmiddelen. Dus mijn plan is om met steigerbuizen, zwenkwielen en steigerspindels een werkbok te maken. Boot uit het water trekken via wat langere steigerbuizen waar de vlet over kan glijden met behulp van een lier. Dit kan ik allemaal in de achtertuin regelen. Als de boot eenmaal op een bok staat wil ik een simpele tent optrekken van plastic om het stof niet weg te laten waaien (beetje netjes zijn voor de buren).

Ik weet het, het is waarschijnlijk een redelijk naïef plan, maar dat zeiden ze ook over zelf muren stucen of badkamers verbouwen en dat ging me ook heel goed af de eerste keer. Mijn vragen concentreren me vooral op het gewicht van de boot: een stalen vletje van ongeveer 3.5 meter, 350kg? Is dat realistisch? Zelf een bootbokje bouwen voor dit vletje, is dat wat met steigerbuizen? Zelf afhalen en schilderen van dit bootje, is dat te doen met bv een drie-dubbele Terco schijf? Ik hoor graag de ervaringen van anderen!

Groeten,
Lau

edit: Even foto's toegevoegd van de vlet op de trailer zodat de staat van de romp duidelijk is: https://imgur.com/a/Qyk2Y5v
Laurens
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 16:26
ligplaats: Utrecht
info: Trotse eigenaar van een supergoedkoop vletje.

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor redmiller » 12 Jan 2022, 17:29

Dag Laurens,

als ik de foto's zie, dan lijkt het allemaal niet zo schokkend. Gewicht heb ik geen idee van, maar 350 kg lijkt me veel. Dit bootje kun je gewoon op een paar stevige houten schragen leggen, dan heb je een comfortabele werkhoogte. Geen gamma schraagjes, maar zelf even een paar fatsoenlijke schragen bouwen van 2x3en. Als je een doe-het-zelfert bent, dan heb je daar wellicht al lol in.

Een driedubbele tercooschijf kost 100 euro. De verf heb je al. Denk ook aan een 2k primer, voordat je gaat aflakken. Zelf zou ik het geld van een tercoo niet uitgeven aan dit vletje, maarja... wie ben ik?! Ik weet natuurlijk over wat voor elektrische schuurmachines je beschikt, maar met bijvoorbeeld een staalborstel, een rotex en P24 aan een stofzuiger kan je dit makkelijk af. Dat scheelt je heel veel herrie en een tentje.

Succes
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Laurens » 20 Mrt 2022, 11:37

Gisteren eindelijk de eerste stappen kunnen zetten met het onderhoud. (Allerlei andere klussen in huis gingen even voor, en het is nu lekker weer!)

Vorige week de boot uit het water getrokken. Het goede nieuws was hier dat ze veel minder woog dan we dachten. Twee rukken en we hadden de hele vlet op de kant liggen.
Afbeelding
Samen met wat hulp even omgedraaid en op houten balken gelegd. Geen werkhoogte gecreëerd, maar gewoon op een zeiltje met wat klinkers en een dwarsbalk van de grond gelegd. Goed genoeg voor nu om te gaan klussen.

Aangroei op de bodem was flink, duidelijk lange tijd niets mee gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Maar goed, met de staalborstel was dat snel allemaal verwijderd.
Afbeelding


Gisteren met de dubbele Tercoo aan de gang gegaan. Langzaam maar grondig proces. Helaas op twee plekken door de bodem gegaan en gaatjes gemaakt van ongeveer een centimeter.
Afbeelding
Hier komt dan ook mijn issue: Gezien de staat van de bodem, hoe waarschijnlijk is het dat op andere plekken er nog maar een dunne bodem over is? Hoe groot is het risico dat we straks gewoon door de bodem zakken? We kunnen de twee gaatjes dicht laten lassen, maar misschien is het beter om de bodem te dubbelen, of om de bodem te vervangen?
We willen niet naar een 'als nieuw' staat, maar wel 'hier kunnen we nog wel een paar jaar mee varen' staat. Wat is wijsheid?

Direct een tweede probleem: Afhalen van het stuk van de bodem heeft me ±4 uur gekost. Dus de hele bodem kost me meer dan een dag! :o
Afbeelding
Dit riep ook een vraag op: Wat ik kaal? Ik zie nog steeds wel zwarte puntjes zitten. Het is niet helemaal een metaalkleur overall, maar wel bijna helemaal. Wat is kaal? Heeft iemand een plaatje of voorbeeld hoe kaal kaal is? Het stukje links naast de vin heb ik heel grondig gedaan, de rest ietsje minder. Wat is de wenselijke kaalheid?

Hoe ga ik met de doorlooptijd om? Kaalhalen, een nachtje laten liggen en dan doorgaan leek me niet slim (zeker niet omdat voor vandaag regen verwacht is). Dus het stuk maar even snel in de menie gezet. Nu lees ik overal dat dat niet goed genoeg is voor onderwater. Wat doe ik? Weer kaalhalen en toch de twee componenten van Hempel er op? Of zou ik ook de Hempel over de menie kunnen doen?
Afbeelding
Afbeelding

Veel vragen dus:
Wat is slim om te laten lassen?
  • Alleen gaatjes dichten met het risico dat de bodem elders te zwak is
  • Hele bodem dubbelen
  • Hele bodem vervangen
Hoe ga ik om met doorlooptijd van meer dan een dag?
  • Kaalhalen per dag en direct iedere keer 2 componenten er op
  • Over meerdere dagen kaalhalen en dan pas schilderen
Wat doe ik met het stuk wat ik nu snel beschermd heb met de menie?
  • Laten zitten en 2 componenten er gewoon (evt na schuren) overheen
  • Weer kaalhalen en dan snel weer goed schilderen
En natuurlijk de vraag wat is kaal staal? Hoe ver moet ik gaan met die Tercoo?

Zoals jullie zien vooral veel vragen na de eerste dag klussen. Hopelijk hebben jullie goed advies voor deze goedwillende amateur....
Laurens
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 16:26
ligplaats: Utrecht
info: Trotse eigenaar van een supergoedkoop vletje.

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor heuvels » 20 Mrt 2022, 12:15

Primocon is een veel gebruikte primer voor onderwater, hoe die menie zich houdt weet ik niet.
Een lekje dichtmaken is niet zo'n probleem, de mechanische sterkte wel. Ga eens een beetje dansen op de boot en kijk of je er door zakt, zo ja... naar de schroothandel.
Je kunt met een bikhamertje de verdachte plekken testen op dikte.
De lekjes dicht lassen door een goede lasser, een koekebakker maakt het alleen maar erger.
Grote gaten dubbelen.
Als zo'n vletje water gaat maken is niet zo erg, met een kajuitjacht is het minder...
Wel een hoosschep aan boord hebben...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Mrt 2022, 13:20

Leuk projectje.

Lekker met de perago er overheen rammelen en kijken hoe de bodem is. Als er een paar kleine gaatjes in zitten die ruim uitslijpen en een plaatje er in lassen, ik ben niet zon fan van dubbelen. Is de bodem heel slecht dan gewoon vervangen.
Ik heb een soortgelijk bootje en daarvan was door de vorige eigenaar de bodem op diverse plekken gedubbeld maar daar was water tussen gelopen. Gevolg was nog meer roest. Daar heb ik een compleet nieuwe bodem in gemaakt en diverse plekken aan de romp vervangen(achteraf had een nieuw snijpakket sneller geweest).

Verder idd even kijken of de constructie stevig genoeg is.

Je kan het ook nog op de makkelijke ( low budget)manier oplossen. Gat iets opboren, bout met rubber erom er door aan de andere kant een moer met rubber er tussen en gaan.

Succes net klussen
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Laurens » 20 Mrt 2022, 21:35

Dank voor de tips!

Morgen ga ik proberen een lasser te vinden en te kijken wat die er van denkt. Hopelijk is het gemakkelijk te fixen met een paar plaatjes.

Op de boot gaan dansen vind ik wel een gevaarlijk dingetje met scheurend staal wat dan m'n hele been open haalt. Ik ga denk ik even voor de subtielere manier. Beetje rondprikken en beitelen met een priem of zo? Dan kom ik er wel achter toch hoe het staal er voor staat?

Overigens gaan we in de binnenkant van de boot vlonders leggen zodat gewicht verdeeld wordt. Vlonder leggen we dan zo dicht mogelijk bij de ribben in de bodem zodat die zo veel mogelijk daar op steunen. Hopelijk voorkomt dat al wat ellende.

Wat ik me dan nog wel afvraag is hoe ik de afwerking verder ga doen als de lasser succes heeft. Hoe lang kan ik dat staal kaal laten staan? Moet dat direct weer bedekt worden met een verflaag, of kan ik een dagje of een paar dagen wachten?
Ook weet ik niet zo goed hoe kaal ik nu precies de boot moet halen. Wat is kaal? Helemaal glanzend staal, of de ergste roest en oude verf er af zodat de volgende laag weer hecht? Dat scheelt nogal in hoeveel werk het allemaal gaat kosten.
Wat doe ik nu met dat stuk menie? (überhaupt, kan de lasser hier wel mee aan de slag?) Afhalen maar weer, of lekker overheen werken?

Ik moet zeggen dat het me behoorlijk tegen is gevallen. Maar ja, plannen maken en plannen uitvoeren blijken weer eens verschillende zaken te zijn ;) .
Laurens
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 16:26
ligplaats: Utrecht
info: Trotse eigenaar van een supergoedkoop vletje.

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Laurens » 27 Mrt 2022, 21:12

Van de week wat advies ingewonnen. Een pikhamertje moest uitsluitsel geven over de staat van de romp. Uiteindelijk vandaag wat staan rammen op verdachte plekjes, en ja hoor, op een paar plaatsen er zo doorheen geslagen.....

Afbeelding

Vooral twee hoekjes aan de voorkant net op de waterlijn bleken heel slecht. Aan beide kanten helemaal gaar.
Afbeelding
Afbeelding

Wie weet er een goed lasbedrijf dat op locatie het een en ander kan uitslijpen en inlassen?
Laurens
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 16:26
ligplaats: Utrecht
info: Trotse eigenaar van een supergoedkoop vletje.

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Blacktoppie » 27 Mrt 2022, 22:29

Een lasser is duur..
Je geeft zelf aan "ik ben handig zat" . aangezien het een "goedkoop" aangeschaft bootje is zou ik eens kijken of je geen klein electode(of een mig of tig. Veeel duurdeer wel mooier)apparaatje kan kopen(hbm) wat oefenen en er zelf wat stukjes in maken..

Als je het eenmaal onder de knie hebt weet je niet beter en wil je meer.
Tis allemaal niet zo moeilijk.

Wees vooral eerlijk over de prijs die je wilt uitgeven.. en heb je het er voor over om dit bootje varend te houden of ga je voor leergeld en opzoek naar iets anders.

Anyway als ik de romp zie naast de gaatjes zie ik veel meer slechte dunne plekken dus waarschijnlijk komt er meer uit.
Mijn mening. Als je het zelf niet kan, niet uitbesteden word een heeel duur project.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Apr 2022, 21:29

Zijn er al vorderingen.? Ben benieuwd.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Kleine stalen vlet onderhoud

Berichtdoor Laurens » 03 Apr 2022, 17:07

Even pauze dit weekend vanwege het slechte weer. Lasser gecontacteerd, maar die heeft nog even nodig om een goede prijs vast te stellen. Voordelig gaat het inderdaad niet worden, maar als daarmee het bootje er weer jaren tegenaan kan, dan heb ik dat er wel voor over denk ik.
Hopelijk snel meer nieuws!
Laurens
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Jan 2022, 16:26
ligplaats: Utrecht
info: Trotse eigenaar van een supergoedkoop vletje.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten