Hydraulische besturing gaat zwaar

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor René » 01 Jan 2022, 19:10

Beste forumleden, allereerst de beste wensen voor 2022!
Vraag van een newby:
Het volgende is gebeurt afgelopen winter....

Ik ondervind sinds 1 jaar dat mijn motorjacht van 11 x 3.20 zeer zwaar stuurt. De besturing is dubbel uitgevoerd.
Oorzaak in deze is (vanwege de leverbaarheid door Corona), 2, stuurpompen, de HTP 4210 geplaatst door de scheepswerf vorige winter. Ik weet de nummers van de oude pompen niet helaas. Systeem werk met een dubbele terugslagklep. Alles van Vetus.
Daarop heb ik getracht door het plaatsen van een andere stuurcilinder, n.l. de MTC 125 ,ipv de oude MTC 3008, dit euvel te verhelpen, echter zonder resultaat. Met de MTC 3008 maakte ik 1.5 slag van boord naar boord! Nu 6.5 slag. Heb al wel een groter haspel geplaats, dat scheelt wel iets.
[b]De leidingen zijn niet vervangen en zijn 8mm nylon[

Mijn vraag is dat als ik de leidingen vervang door 10 mm, is dan het zwaar sturen opgelost? Ik zie alleen wel dat de 10mm leidingen binnenwaarts óók 6mm zijn net als de 8 mm? Is wel veel werk, lopen door heel de boot heen en zal kostbaar zijn.

Of moet ik nieuwe pompen?
Of is de cilinder niet goed?
Ik maak nu van boord naar boord ongeveer 6.5 slag .

Graag uw( configuratie) advies in deze. Alle tips zijn zeer welkom!
René
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Jan 2022, 18:32
ligplaats: Heenvliet
info: V.Heckkruiser
11x3.20
Nanni N80
TM 345

Re: Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jan 2022, 19:38

Theoretisch zou met de HTP3210 de uitgeoefende kracht op het steurwiel met meer dan 75% moeten zijn vermindert, mits het volume van de pomp niet veel te groot is voor de doorlaat ven de leidingen !
Haal de cilinder er eens tussenuit en verbind de 2 slangen aan elkaar, als je nu draait voel je alleen de weerstand van de olie door de leidingen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor heuvels » 01 Jan 2022, 23:34

De werf zal er toch wel de goede olie ingegooid hebben??
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor René » 03 Jan 2022, 12:45

Wolf1 schreef:Theoretisch zou met de HTP3210 de uitgeoefende kracht op het steurwiel met meer dan 75% moeten zijn vermindert, mits het volume van de pomp niet veel te groot is voor de doorlaat ven de leidingen !
Haal de cilinder er eens tussenuit en verbind de 2 slangen aan elkaar, als je nu draait voel je alleen de weerstand van de olie door de leidingen.
Gr. Wolf1


Thx Wolf1
De pompen zijn de HTP 4210.
Dat zal ik proberen, alleen loopt er dan wel weer olie uit het systeem vrees ik..
Hoe kan ik ze het beste dan even tijdelijk koppelen? Weet niet hoeveel druk er op komt.

Ik zie nu ook dat er 4 leidingen aangesloten zitten op de pompen, terwijl het schema van Vetus 3 leidingen aangeeft, nl 2 naar het blok en 1 als vereffenings leiding tussen de pompen.
Helaas kan ik de leidingen niet 1 voor 1 volgen omdat ze gebundeld met andere kabels van salon naar achteren lopen.
Kán de oorzaak zijn dat de leidingen verkeerd zijn aangesloten en daardoor elkaar tegendruk geven op de verschillende leidingen?
Op de pompen zitten 4 aansluitingen, is dat dan om 3 besturingen mogelijk te maken?
Groet, René
René
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Jan 2022, 18:32
ligplaats: Heenvliet
info: V.Heckkruiser
11x3.20
Nanni N80
TM 345

Re: Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor redmiller » 03 Jan 2022, 12:54

Hoe heb je de leidingen nu aan de pomp en cilinder gekoppeld? Dat kan je toch gewoon doorverbinden? Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor…
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor René » 03 Jan 2022, 12:58

redmiller schreef:Hoe heb je de leidingen nu aan de pomp en cilinder gekoppeld? Dat kan je toch gewoon doorverbinden? Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor…

Is afgelopen winter door een werf gedaan tijdens hermotorisatie. Niet alles is toen goed gegaan helaas. De werfbaas had een burn-out.
Gr René
René
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Jan 2022, 18:32
ligplaats: Heenvliet
info: V.Heckkruiser
11x3.20
Nanni N80
TM 345

Re: Hydraulische besturing gaat zwaar

Berichtdoor redmiller » 03 Jan 2022, 14:01

Als je de olie die eruit loopt in een schoon bakje opvangt, dan kun je dezelfde olie weer door een panty heen laten lopen en bijvullen op de stuurpomp. Nylon leiding, dat zit waarschijnlijk met messing moeren vast? Even een koppelstuk ertussen en draaien aan het grote wiel.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten