Gaslekdetector

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gaslekdetector

Berichtdoor jkb » 01 Dec 2021, 17:30

Afbeelding
Heeft iemand deze gaslekdetector in de boot en wat zijn je ervaringen hiermee?
In het glazen reservoir zit een bepaalde vloeistof. Zie je daarin luchtbelletjes dan is de gasleiding lek. Het heeft twee 8 mm knelkoppelingen.
Op internet staat ook een uitvoering waar om/achter het glaasje een metalen mantel zit
Beter of slechter dan een manometer achter de drukregelaar?
Alvast dank voor je reactie!
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor jkb » 01 Dec 2021, 20:24

Misschien toch niet zo'n goed idee:

https://narrowboatworld.com/10753-do-i- ... ble-tester

Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2021, 20:39

Ik doe de gasfles gewoon dicht na gebruik.
En eens in de zoveel jaar laat ik het systeem afpersen.
En als je apparatuur hebt dat continu op gas werkt zal dat ding, als ik het goed begrijp, sowieso bubbelen.
Dus ik zie de toegevoegde waarde niet zo.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Amersfow » 02 Dec 2021, 09:00

lijkt handig. Een gasinstallatie kan elk moment spontaan gaan lekken is mijn ervaring, dus hoe makkelijker de controle hoe beter. Maar ik begreep dan zo'n extra attribuut meer risico opleverd dan dat het opleverd. Ik hou me eraan elke keer als ik de hoofdkraan opendraai 'm weer dicht te draain en minimaal een minuut kijk of de manometer blijft staan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor kajoe » 02 Dec 2021, 12:05

een goed aangelegde gas installatie hoeft helemaal niet te gaan lekken .
die bij ons aan boord lekte nooit iedere 2 jaar gecontroleerd door de gas dokter was verplicht door scheepvaart inspectie in de ruim 15 jaar dat dat zo was nooit lekkage of maar een probleem .
daar bij niets mocht gesoldeerd en niets mocht met slang klemmen en goed gebeugeld bevestigt .
en uiteraard toen nog alleen koperen leidingen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Beemer » 02 Dec 2021, 14:04

Amersfow schreef:......... Een gasinstallatie kan elk moment spontaan gaan lekken is mijn ervaring, .............

Ok, als dat jouw ervaring is, zal het zo zijn. Dit kan/wil ik niet bestrijden.
Maar een goed aangelegde installatie en met de juiste periodieke controle/onderhoud gaat natuurlijk niet zomaar 'spontaan' lekken. Dat is echt een bullshit verhaal en stemming-/bangmakerij. Dit helpt niemand :!:

Als je toch extra zekerheid wil, neem dan een goede gasdetector met akoestisch alarmsignaal. Naast deze detector heb ik zelf ook een manometer achter de kraan, maar ja hoe vaak controleer dit nu. Dus nogmaals, neem een goede gasdetector en plaats deze uiteraard onder in laagste punt van schip.

Bij mij is gasalarm 1x afgegaan. Wat bleek: ik had een spuitbusje met drijfgas in de stuurstand boven op het schip gebruikt. Dit drijfgas was via een schacht (voor morsekabels en elektrakabel) beneden in schip onder kombuisvloer gekomen.
Was wel schrikkken, een plots gasalarm. Buren kwamen direct vragen wat er aan de hand was. :lol:
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Kwokko » 02 Dec 2021, 15:18

Amersfow schreef:Een gasinstallatie kan elk moment spontaan gaan lekken is mijn ervaring.

Dan wordt het zo langzamerhand tijd om over te stappen van amateurisme naar professionaliteit. ;) ;)
Kwokko
 

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor jkb » 03 Dec 2021, 10:47

Grappig hoe topics "ontsporen". Met alle respect voor de reacties hoor. De algemene problematiek van goed aanleggen van de gasinstallatie en het toepassen van gaslekdetectors is bekend. Het ging alleen om de vraag of iemand ervaring heeft met de Gaslox detector. Niettemin zit in elke reactie wel weer een leerzaam punt. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Kwokko » 03 Dec 2021, 12:49

jkb schreef: Het ging alleen om de vraag of iemand ervaring heeft met de Gaslox detector.

Dat niet.
Maar ik vraag me af hoe de werking van dat ding dan moet zijn.
Want hoe wil je luchtbelletjes zien in een gasvormig produkt?

Ik heb wel ervaring met een soortgelijk iets ,maar dan in een andere setting.
Bij het lossen van een tankwagen ,maakt men er soms ook een doorzichtige doorstroom apparaat tussen de uitloop en de losslang.
Als er dan luchtbelletjes op een gegeven moment in het glas zich bevinden,is dat een teken dat de tank bijna leeg is.
Want dat komt er druklucht mee.


Maar ik zie dat nog niet gebeuren met een produkt uit een gasfles ,dat als gas uit die fles komt ,en de leiding in gaat ,dat je daar dan luchtbelletjes in dat apparaat kunt waarnemen bij een lekkage. :?:
Ik zou dan opteren voor een drukmeter ,waar je meer zicht op hebt ,en een veiligheidsklep voor als de druk wegvalt.
Kwokko
 

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor benE » 03 Dec 2021, 14:20

[quote]Maar ik zie dat nog niet gebeuren met een produkt uit een gasfles ,dat als gas uit die fles komt ,en de leiding in gaat ,dat je daar dan luchtbelletjes in dat apparaat kunt waarnemen bij een lekkage[quote]

Als er ergens in het systeem een kleine lekkage is, zal er vanuit de fles gas stromen dat door de vloeistof van het borrelpotje gaat.
En dat is dan zichtbaar als belletjes.
Vandaar de naam borrelpot.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: maarten01 en 82 gasten