Gaslekdetector

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor kajoe » 03 Dec 2021, 15:02

wat ik nog bij mijn verhaaltje ben vergeten is dat we voor de regelaar nog een terugslag klep hadden .
die sloeg dicht als er plotseling een groot drukverlies optrad hoewel wij regelaars hadden van 50 bar .
maar dat is nooit nodig geweest .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Kwokko » 03 Dec 2021, 15:29

benE schreef:Als er ergens in het systeem een kleine lekkage is, zal er vanuit de fles gas stromen dat door de vloeistof van het borrelpotje gaat.
En dat is dan zichtbaar als belletjes.
Vandaar de naam borrelpot.

M.a.w , hetgeen @jkb in zijn eerste posting als " Zie je daarin luchtbelletjes" ,klopt dus niet.
Je kunt zelf dus ook een "lekkage" kunnen maken, door de gaskraan van het kooktoestel open te zetten, cq iets daarop kunnen koken.
Dan zouden er ook "belletjes" zichtbaar moeten zijn in het glazen potje.
Het maakt immers niet uit hoe "de lek" eruit ziet.
Dat ding constateert enkel een drukval ,dus je ziet belletjes.
Vind het eerlijk gezegd , niet echt een betrouwbare oplossing.
Dan toch liever een 2de manometer , en/of een veiligheidsklep.
Kwokko
 

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor benE » 04 Dec 2021, 14:15

M.a.w , hetgeen @jkb in zijn eerste posting als " Zie je daarin luchtbelletjes" ,klopt dus niet.
Je kunt zelf dus ook een "lekkage" kunnen maken, door de gaskraan van het kooktoestel open te zetten, cq iets daarop kunnen koken.
Dan zouden er ook "belletjes" zichtbaar moeten zijn in het glazen potje.
Het maakt immers niet uit hoe "de lek" eruit ziet.
Dat ding constateert enkel een drukval ,dus je ziet belletjes.
Vind het eerlijk gezegd , niet echt een betrouwbare oplossing.
Dan toch liever een 2de manometer , en/of een veiligheidsklep.[/quote]

Ja klopt,als je gaat koken borrelt het ook.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor Nerissa » 05 Dec 2021, 06:04

Een mogelijkheid is ook:
Gaslekdetector(s) met nc kontakt, en een gasklep(buiten in gasbun)
Gas detektor gaat af, gasklep gaat dicht. Punt.
Spanning valt af, gasklep gaat dicht.punt.
#schakelaartje binnen om de gasklep aan/uit te zetten. Klaar is Pim.

Groet

Frans
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Gaslekdetector

Berichtdoor jkb » 05 Dec 2021, 11:48

Frans. Ook jouw reactie gaat wat buiten de vraagstelling om. Er zijn al heel veel topics met alle goede oplossingen ter beveiliging. Maar toch nuttig. Dat schakelaartje voor de gasklep heb ik ook. Ook heel nuttig om een gaslekdetector met ingebouwd relais te gebruiken als extra veiligheid. Ga ik denk ik ook maken. Nuttig als je de gasschakelaar vergeet uit te zetten en er gas lekt dan zorgt het relais in de gasdetector voor afschakelen spanning naar de gasklep in de bun. . Kleine complicatie: ik heb drie gasdetectors in de boot. In de keuken, onder een reduceer van 50 naar 30 mbar en onder de geiser. En dan vraag ik me nog af wat de beste plaats is voor een gasdetector. Ik heb min of meer drie afgescheiden compartimenten in de boot. Waarvan de motorruimte het laagste komt. Dus gasdetector vlak bij de mogelijke lekkagebron of helemaal onder de motor. Hoe snel zakt die propaan naar het laagste punt???
Wat de oorspronkelijke vraag betreft over de Gaslox. Die ga ik niet aanschaffen. Gezien het artikel in de link is het niet geschikt als je een lange gasleiding hebt. Verder wordt het wat vol in de gasbun naast de drukregelaar en manometer.
Met dank aan alle reageerders. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten