Dieseltank project mangat

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Dieseltank project mangat

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Nov 2021, 12:43

Gisteren dan maar de stap gewaagd en de zaag gezet in mijn dieseltank om daar een mangat in te maken.
Met de bedoeling om de tank eens schoon te kunnen maken.
Mijn boot is van 1983 en de tank heeft geen mangat dus is (waarschijnlijk) nog nooit schoongemaakt.
Kan niet anders zijn dat daar na 38 jaar de nodige drab en smurrie op de bodem ligt.

Als eerste met een pompje (gekocht bij de Lidl voor ik dacht iets van 15 euro) de nog resterende diesel (ong. 60 liter schattte ik) uit de tank gezogen.
Vervolgens met de decoupeerzaag (met goed metaalzaagje erin) een stuk uit de bovenzijde van de tank gezaagd.
Ging niet heel gemakkelijk, maar met één zaagje toch gelukt. Staaldikte schat ik op 2 mm. Het uitgezaagde gat is 30x35 cm.
De tank loopt trouwens nog door onder het (vaste) vloerdeel links.

Afbeelding
Afbeelding

Toen kon ik eindelijk eens van binnen kijken. Op de foto's misschien niet zo heel goed te zien, maar er zat en lag inderdaad behoorlijk wat drab en smurrie op de wanden en bodem van de tank.

Afbeelding
Afbeelding

Aan de schoonmaak dan maar. Wat eer rotklus. Kwam er achter dat ik het gat toch wat meer naar links had moeten uitzagen.
Want kon lastig in het linkergedeelte van de tank komen om schoon te maken. Maar goed, gebeurt is gebeurt.
Ik heb zo goed en zo kwaad als mogelijk was de tank schoongemaakt, echter een blinkend mooie tank is het niet geworden.
Op de foto's lijkt het alsof hij nog steeds vies is, maar alle drab en smurrie van de bodem en wanden is weg. Schoner kreeg ik hem niet.
Als iemand nog tips heeft om de tank nog wat schoner te krijgen hou ik me aanbevolen.

Afbeelding

Ik heb in de vier jaar dat ik de boot nu zelf heb (gelukkig) nog nooit last gehad van vervuilde filters en eigenlijk verbaasd me dat gezien de dieselleiding echt van onderaf de tank de diesel uit de tank haalt. Zie de vier gaatjes rechts onderin de laatste foto. Ik had verwacht dat de dieselleiding één of enkele cm's boven de bodem zijn diesel zou aanzuigen. Die vier gaatjes waren bedekt met smurrie. Dat ik nooit last heb gehad van verstopte filters .........

Ik heb een nieuwe rvs plaat van 35x40 cm besteld die over het gezaagde gat moet komen. Ook een afdichtingsrubber heb ik.
Maar gisteren was het al gauw 16:00 uur, ik was het zat en ik moest nog zo'n ruim twee uur terug rijden naar huis (werd uiteindelijk dus door de drukte bijna 3 uur).
Dus over een week of twee-drie ga ik weer verder. Wordt vervolgd dus.

Overigens, ik zie wel eens aanbiedingen van tankcleaning waarbij ze de tank leegzuigen en weer spoelen. Dan zou de tank schoon moeten zijn.
Kan me dat niet voorstellen gezien dat de er redelijk wat drab en smurrie in mijn tank in eerste instantie toch wel redelijk aan de wand en bodem "geplakt" zat.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Oeverloos » 27 Nov 2021, 14:03

Nou Jan, jij bent goed bezig!
Heel interessant, vooral met de foto’s erbij.
Wat je onder in de tank ziet zijn hoogstwaarschijnlijk samengeklonterde asfaltenen (donkerbruin) en parafine deeltjes (lichtbruin).
Die ontstaan in het raffinageproces en zijn altijd aanwezig in dieselolie.
Als je de lichtbruine parafine iets verwarmt dan smelt het.

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 27 Nov 2021, 14:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Yep » 27 Nov 2021, 14:14

Ik zou die aanvoer meteen een paar centimeter hoger plaatsen en het gehele leidingwerk doorspoelen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor bas » 27 Nov 2021, 15:45

Ik zou die aanvoer meteen een paar centimeter hoger plaatsen

Zou ik alleen doen als er iets van een waterzak o.i.d. in de tank zit zodat je eventueel prut/vocht af kan tappen. Zoals het nu zit komt dat nog in je filter, als je de aanzuig omhoog brengt blijft dat tot in lengte van dagen in je tank zitten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor redmiller » 27 Nov 2021, 16:06

Hoi Jan,

Goed bezig! Daar krijg je geen spijt van! Vervang je ook de brandstofvulslang?
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Wolf1 » 27 Nov 2021, 16:14

Hooveld960 schreef:Gisteren dan maar de stap gewaagd en de zaag gezet in mijn dieseltank om daar een mangat in te maken.
Ik heb een nieuwe rvs plaat van 35x40 cm besteld die over het gezaagde gat moet komen. Ook een afdichtingsrubber heb ik.

Snap het weer eens niet, je vertelde dat de tank gebouwd is uit 2mm plaat en daar ga je dan een deksel opleggen ? (met een pakkinkje) ?
Denk dat je deze topic beter had kunnen starten voor dat je de zaag er in zette !
Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Yep » 27 Nov 2021, 16:23

Het is om moedeloos van te worden Wolf :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Nov 2021, 18:25

Wolf1 schreef:Snap het weer eens niet, je vertelde dat de tank gebouwd is uit 2mm plaat en daar ga je dan een deksel opleggen ? (met een pakkinkje) ?
Denk dat je deze topic beter had kunnen starten voor dat je de zaag er in zette !
Afbeelding
Gr. Wolf1


Welk topic?

Wat wil je nu zeggen met je bericht?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Amersfow » 27 Nov 2021, 19:52

Ik denk dat de tankwand te dun is om draad in te tappen. Ik heb zelf toen boutjes van onderen erin gedraaid, die ik met moertjes vastzette. Wel om de paar centimeter doen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dieseltank project mangat

Berichtdoor Nope » 27 Nov 2021, 21:17

Gelukkig is Schutte niet voor 1 gat te vangen.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten