Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Nov 2021, 12:48

Ik heb in mijn boot twee waterpompen, eentje voor de aanvoer van het toilet en eentje voor de kraan (drinkwater).
Is het voldoende om aan de aanvoerkant de slang los te nemen, dan de pomp te laten draaien zodat er geen water meer aan de andere kant uit komt? Is de pomp dan van binnen voldoende droog of leeg? Zodat hij niet stuk kan vriezen? Of is het beter om aan de aanvoerkant m.b.v. een (voet of hand) pomp (ik heb gen compressor) er lucht in te blazen om de pomp helemaal droog te maken van binnen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

Berichtdoor Oeverloos » 16 Nov 2021, 13:52

Je kunt drinkwater antivries in de tank doen en dan deze antivries door je drinkwater systeem pompen,
of alle water uit de leidingen laten lopen via de kranen en het aftapkraantje, doorblazen,
en dan de pompen laten draaien tot alle water verdwenen is en opnieuw checken of de leidingen leeg zijn.
Leidingen moeten leeg zijn, zodat er geen water kan teruglopen in de pomp.

Dat zou voldoende moeten zijn.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Nov 2021, 14:23

Drinkwaterantivries begin ik niet aan. Veels te bang voor bijsmaakjes.
Dus de pomp laten draaien is voldoende om deze droog te maken?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

Berichtdoor Marie Christina » 16 Nov 2021, 14:26

Kan je rustig gebruiken Jan.
Echt.
Ik doe dat elk jaar en als je in het voorjaar even doorspoelt totdat het niet meer schuimt proef je er niks meer van.
(En het maakt je tank/leiding ook nog eens schoon)

Gewoon de tank aftappen door alle kranen open te zetten. ( dat water is volgend voorjaar toch niet lekker meer) jerrycannetje leeggieten in de tank en kraan even aanzetten tot het eruit komt. Te zien aan schuim.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

Berichtdoor Kwokko » 16 Nov 2021, 16:48

Hooveld960 schreef:Drinkwaterantivries begin ik niet aan. Veels te bang voor bijsmaakjes.
Dus de pomp laten draaien is voldoende om deze droog te maken?

Ik ben niet bang voor bijsmaakjes maar vind het gewoon vies spul.
En drinkwater antivries is er niet ,het is allemaal chemie.
Voor consumptie wordt PG gebruikt ,omdat het niet giftig is.
We laten de pomp zo lang lopen tot de tank leeg is ,want na de winter smaakt het leidingwater ook niet meer.
Ook om salmonella geen kans te geven zich in de tank te settelen.
Kwokko
 

Re: Vraag over winterklaar maken waterpomp(en)

Berichtdoor Het Sluizenfront » 18 Nov 2021, 13:16

Elke boot is anders en dus ook elk drinkwatersysteem. Het is een utopie om te veronderstellen dat je het systeem leeg krijgt door alleen het water eruit te pompen met de drinkwaterpomp. Er zitten in elk systeem zakken waarin uiteindelijk water blijft staan. Kijk ook eens of het drinkwater op het laagste punt van de drinkwatertank wordt afgetapt. Dat is vaak niet zo waardoor er altijd een restje water in de tank blijft staan als je niet ook nog een aftapkraantje op het laagste punt van de tank hebt. Persoonlijk ben ik ook niet zo voor die drinkwaterantivries en ik gebruik hem dus ook niet op plaatsen waar water voor consumptie zit.
Bij onze boot doe ik het zo. Eerst de drinkwatertank leeg pompen door de kranen open te zetten tot er niets meer uit komt. Dan ook nog even even met alle tappunten om beurten open zodat het pompvermogen op maar een tappunt neerkomt. Ik weet niet of dat helpt maar denk dat er op die manier mogelijk nog wat extra vaart op de restjes water in de leiding wordt gezet zodat ze de uitstroom misschien halen. Daarna wordt de hydrofoor uit gezet. Dan het aftapkraantje van de boiler open zodat deze zo ver mogelijk leeg loopt. Dan doe ik met een compressor alle tappunten doorblazen richting watertank. Ook draai ik nog even het Jabsco Pumpgard waterfilter wat bij mij tussen tank en hydrofoor zit open om dat schoon te maken. Daar komt dan ook nog altijd wat water uit wat kennelijk achter blijft. Als laatste draai ik nog een aftapkraan die bij mij in het midden zit in de verbindingsslang tussen de linker en rechter drinkwatertank. Die aftapkraan zit net boven het vlak en is dus wel het laagste punt in het systeem. Daar loopt dan het laatste water wat in de tanks zat in het bilge. In de douche zit bij mij een thermostaatkraan die ik er ook altijd vanaf draai. Daar komt ook altijd nog een restje water uit. Vergeet niet om een evt. buitendouche ook even watervrij te maken. Ik laat wél altijd een scheut drinkwaterantivries in de afvoeren van keuken en het toiletfonteintje lopen om evt. water in die afvoer (sifon) eruit te dringen. Ook de afvoer van de douche krijgt een flinke scheut antivries terwijl de bijbehorende pomp loopt. De toiletafvoer heb ik zo ingesteld dat die wordt gevoed met buitenwater. Om het toilet vorstvrij te maken maak ik de aanvoerslang die op de afsluiter van de aanzuigleiding zit. Deze slang hang ik in een kan antivries waarna het toilet enkele keren wordt doorgespoeld zodat in het toilet en ook in de bijbehorende pompen antivries zit. Op de dichtgedraaide aanvoerkraan wordt de compressor gezet waarna de kraan even wordt open gezet. als je de lucht onder de boot hoort borrelen wordt de afsluiter dicht gedraaid.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten