INBOUW FRIGO

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

INBOUW FRIGO

Berichtdoor PARO » 06 Okt 2021, 10:59

Ahoi, ik heb op het schip een electrolux frigo 12/220 volt en gas. Deze staat mooi ingewerkt in de kast en ik zou deze willen verwijderen om de gasflexibel te vervangen en de warmtewisselaar te reinigen. Nu maak ik mij zorgen om deze terug in het kastje te krijgen en met name de aansluiting van de rookgas afvoer naar buiten. Ik vermoed dat deze met een inoxflexibel gekoppeld is aan het uitangsrooster op de romp van het schip, en hoe krijg ik dit terug aangesloten. In de kast ernaast is geen opening of dergelijk.
Heeft iemand daar ervaring mee? Alvast bedankt

Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor jade » 06 Okt 2021, 12:05

Geen ervaring met jou situatie, maar het is ooit aangesloten….
Meestal lukt het dan de tweede keer ook wel, of de kast moet er later omgebouwd zijn, ik weet het zeer onwaarschijnlijk, maar je komt wat tegen….
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor Amersfow » 06 Okt 2021, 14:54

Ik kocht een boot waar de uitlaat gewoon niet aangesloten was ;-) Als je er nu niet bij kunt, moet je het oplossen. Maar een luikje in een kast zodat je erbij kunt terwijl die gemonteerd is. Dat kun je de pijp verwijderen en de koelkast eruit halen. Ik heb een luikje met de multitool gemaakt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor Kwokko » 06 Okt 2021, 18:35

PARO schreef:Ahoi, ik heb op het schip een electrolux frigo 12/220 volt en gas. Deze staat mooi ingewerkt in de kast en ik zou deze willen verwijderen om de gasflexibel te vervangen en de warmtewisselaar te reinigen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Vaak zit de gaskookplaat erboven.
Door deze te verwijderen (je kunt dan daarvan ook mooi de slang vernieuwen) kun je met één hand wel bij de uitlaatslang komen ,en deze eraf halen en op die manier weer terug te plaatsen.
Voor verwijderen van de koelkast, eerst de dopjes links en rechts aan de binnenzijkant verwijderen,want daarachter zitten de schroefjes waarmee de koelkast vast zit.
Heb je niks boven de koelkast zitten ,dat eruit kan ,dan is de enigste mogelijkheid ,een gat zagen in de kast ,en daar een sevice luikje van maken.
De gasslangaansluiting zit trouwens bovenop de koelkast.
Kwokko
 

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor FKZ » 06 Okt 2021, 21:00

Uitlaat buiten demonteren slang loshalen. Koelkast verwijderen met in bouwen net andersom. Als de uitlaatslang flexibel is kan Je deze een beetje uit trekken koppelen aan de uitlaat doorvoer en dan het zaakje terug duwen. Gebruik je de frigo veel op gas of meestal op stroom? Als je vaak op stroom draait zou ik het ding helemaal weg halen en er een 220 koelkast voor terug plaatsen met een kleine eigen omvormer. Als je een grote omvormer hebt kan de koelkast daar ook op. 220 kasten zijn zuiniger, betere koeling, "goedkoop" en geen permanent gas verbruik. Ik ga er even vanuit dat de gas frigo een tafel model koelkast is kwa inbouw maten.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor Kwokko » 06 Okt 2021, 21:50

FKZ schreef:Ik ga er even vanuit dat de gas frigo een tafel model koelkast is kwa inbouw maten.

Als je zijn vraag beter had gelezen ,had je kunnen constateren dat het een Electrolux gas,230,12volt koelkast betrof.
Dat is vaak nog de 4200 serie.
Deze heeft NIET de maten van een tafelmodel,en deze zal daar dan ook niet in passen.
Een IndelB 85 Cruise past daar wel in.
Is een goede kk ,deze heb ik er ook in staan.
Nadeel is ,dat daar een stevig prijskaartje aan hangt.
Kwokko
 

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor PARO » 06 Okt 2021, 22:51

Okido, met deze antwoorden kan ik al heel wat.
Bedankt, Clemens.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: INBOUW FRIGO

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Okt 2021, 11:54

Bij mij zit er ook in de kast naast de koelkast een gat, zodat je bij het terugschuiven van de koelkast bij de uitlaat kan om deze op zn plek te hangen.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten