Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor Joostb99 » 10 Jul 2021, 01:11

Dag allen,

Ik heb al eerder een aantal vragen gesteld over het opknappen van mijn boot. We zijn nu toegekomen aan de betimmering. We hebben de hele binnenkajuit/ voorkajuit gestript. Daarom moeten we dat weer opnieuw en netjes gaan betimmeren. Nu heb ik even jullie ervaring en tips nodig om dit te bewerkstelligen. Het wc'tje en het keukentje zitten er al. De banken moeten worden gemaakt met de mogelijkheid om het te bouwen tot een 2 persoons bed. Voor het plafond hebben we al wat gevonden. Het gaat dus echt om de wanden en de banken. Nu heb ik de volgende vragen:
- Welke houtsoorten zijn het meeste geschikt?
- Hoe krijg je zo'n mooie strakke afwerking zonder dat je de schroeven ziet? (Zit er dan eerst een laag multiplex op het "skelet" geschroefd en vervolgens een laag afwerking opgeplakt?)
- Hoe kun je het beste die rondingen in de boot aftimmeren?
- Zijn er nog "best practices" om de banken / bedden te maken?
- Hebben jullie zelf nog aandachtspunten / ideeën/ tips?

Zie deze link voor een foto van onze kajuit. Het is een oudere foto, op de groen gemarkeerde plaatsen is al iets geplaatst. Wat rood is moet er nog komen. Het groene moet nog wel in dezelfde stijl worden afgewerkt.

https://ibb.co/h2qT0g7

Alvast hartelijk dank!
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor redmiller » 10 Jul 2021, 07:30

Tja… heb je al gekeken in topics van mensen die hun bootje gestript hebben en opnieuw ingetimmerd?
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor Joostb99 » 10 Jul 2021, 22:11

Jazeker. Maar ik kan niet echt goed topics vinden waarin dit (specifiek) beschreven staat. Misschien dat ik ook niet goed zoek.
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor Arjen9 » 11 Jul 2021, 09:12

Zoek even op " proppenboor"
Mijn interieur is op die manier gemaakt.
Dus verdiept gaatje boren, schroef er in en afgedekt met prop.

Succes!
Arjen9
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor jade » 11 Jul 2021, 11:00

Er zijn vele mogelijkheden, ikzelf heb de eerste plaat van 4mm geschroefd in lijm op het regelwerk en de volgende twee lagen gelijmd met contactlijm.
Misschien handig om hier eens een paar boeken over te lezen, er zijn boeken die de fijnhout bewerking perfect omschrijven.
Zoeken op fijnhout bewerking, meubelmaken, scheepstimmerwerk.
Voor rondingen, veel soepele dunne buigbare lagen maken verlijmd een mooi stevig geheel.
Aftimmeren op een schip kost heel veel tijd en inspanning, het is niet voor niets dat een schip laten aftimmeren zoveel geld kost, het zijn heel veel manuren.
Met goed plannen/nadenken hoe je tot het gewenste eindresultaat komt gaat het vast lukken, denk goed na over je materiaal keuze, wat is geschikt en hoe laat het zich bewerken (buigbaarheid, degelijkheid, vochtbestendigheid, uitzetting, gewicht.)
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor FKZ » 11 Jul 2021, 13:01

Hebje het hout van de vloer wel geconserveerd? Gezien de indeling maak je een vul plaat tussen de banken waar weer een matras op kan. Deze ligt op een richel aan beide kanten van de vaste bank. Uit trekken kan maar is lastiger
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Nieuw interieur kajuitboot / aftimmeren

Berichtdoor aadbloem » 13 Jul 2021, 21:20

- Welke houtsoorten zijn het meeste geschikt?
--> Vrijwel alle houtsoorten zijn geschikt. Voor raster en grondhout kan je gewoon vuren toepassen. Je kan ook zelf raster en grondhout maken van multiplex stroken.
Je hoeft voor het normale werk geen watervast multiplex aan te schaffen, je bouwt immers geen houten zeilboot.

- Hoe krijg je zo'n mooie strakke afwerking zonder dat je de schroeven ziet? (Zit er dan eerst een laag multiplex op het "skelet" geschroefd en vervolgens een laag afwerking opgeplakt?)
--> Ja, een idee is om afhankelijk van de grootte en toepassing een bepaalde dikte gewoon multiplex te gebruiken. Als gewicht kritisch is dan kan je kiezen voor een lichtere iets duurdere multiplex maar door de bank genomen kan je gewoon multiplex van de Gamma gebruiken en tenslotte voor afwerking 4mm mooi plaatwerk zoals teak en mahonie verlijmen op je multiplex. Dat kan mooi met de bekende witte houtlijm Zwaluw Woodfix houtlijm D3 750ml voor een fractie van de prijs van witte houtlijm bij de bouwmarkt, bij Toolstation te koop.

- Hoe kun je het beste die rondingen in de boot aftimmeren?
- Zijn er nog "best practices" om de banken / bedden te maken?
- Hebben jullie zelf nog aandachtspunten / ideeën/ tips?

--> Voor allerlei profielen, hoeken, ronde hoeken en voor gratis advies kan ik DKS aanraden. Ze kunnen helpen met allerlei kant en klare halffabrikaten (op voorraad) voor afwerking en ook maken zij zonder problemen enkele stuks afwerkonderdelen vanaf jouw tekening. Kijk eens naar de voorraad standaard halffabrikaten, op voorraad in diverse houtsoorten. Ik kreeg destijd het advies om alles te verlijmen en in alle zichtwerk is geen enkele schroef te zien. Schroefgaten met houtproppen of vulmiddel (binnen) is iets van vroeger. De moderne lijmsoorten gaan heel erg lang mee, zeker binnen!!
https://www.d-k-s.nl/wp-content/uploads ... S-2021.pdf
Neem je foto mee en bespreek eens met Cees Kroon wat je wil bouwen. Met een bakkie koffie erbij krijg je prima adviezen.
Aanbevolen lijmsoorten voor hout: Zwaluw Montagefix PU of Zwaluw PU Constructiontix waarbij je maar twee uur hoeft te klemmen of verzwaren en je kan verder met bewerken. Beide zijn expansief dus vullend en daardoor veel beter hechtend. Om al je rasterwerk en grondhout op gemenied of geprimerd casco te lijmen is Zwaluw Montagefix W de oplossing. Een stuk of honderd gaten boren in je spanten is ook van vroeger. Het rasterwerk voor het plafond in onze kajuit hangt geheel op Montagefix W en de plafondplaten zijn daarop gelijmd met Montagefix PU.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten