Gas koelkast vervangen voor elektrische

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor Peteroverweel » 11 Jun 2021, 09:02

Wij hebben een Electrolux gas koelkast aan boord. Al ruim 40 jaar zonder problemen. Maar ik word er toch wat oncomfortabel van. Ik heb online de handleiding van dat ding gezocht en er staan nogal wat eisen aan de inbouw van dat ding waaraan niet is voldaan.

Dus ik ben me wat aan het oriënteren op alternatieven.
We hebben een 12 volt systeem in de boot dus de opties zijn beperkt.

Waar moet ik qua accu/zonnepaneel nu rekening mee houden als ik overstap op een elektrische koelkast? Op vakantie varen we vrijwel dagelijks en liggen ook geregeld aan walstroom. Verder hebben we geen grootverbruikers aan boord waar we rekening mee moeten houden.

Wie kan mij adviseren?

Groet Peter
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor heuvels » 11 Jun 2021, 09:37

Er zijn meer discussies geweest over dit onderwerp. Bijvoorbeeld
viewtopic.php?f=27&t=5893
viewtopic.php?f=27&t=6054

Zonnepanelen zijn onmisbaar, in combinatie met voldoende accu capaciteit.

Je kunt een 220 volt koelkast nemen, met omvormer.
Beter en duurder is een 12/24 volt koelkast
Lees de discussies eerst maar even.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor Kwokko » 11 Jun 2021, 11:10

Peteroverweel schreef:
Wie kan mij adviseren?

Groet Peter

Dan ben je hier aan het juiste adres.

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=Koelkast
Adviezen over en teveel.
De één opteert voor een 12/220 omvormer plus tafelmodel koelkast.
De ander voor een 12 volt compressor koelkast.

Het belangrijkste vind ik,waar wil je hem plaatsen.
Of waar moet hebben plaatsen.
Dat is het uitgangspunt.
Past daar een tafelmodel in?
Dan kun je goedkoopste oplossing doen ,zo niet ,ben je aangewezen op de duurdere modellen.
Wij hebben een Indel B Cruise 85 inbouw ,en paste mooi op de plek waar de Electrolux 42xx serie eerder zat.
Nadeel is ,daar hangt een ander prijskaartje aan.
www.amperewinkel.nl
Kwokko
 

Re: Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor Peteroverweel » 11 Jun 2021, 14:04

Hey Kwokko,

Dat hoopte ik al haha.
Ik heb ook naar tafelmodelletjes en inbouw zitten kijken. Maar die zijn al gauw te groot om in de huidige keukenopstelling te plaatsen.
Dus ik vrees dat het een 12 volt wordt.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, hoe regel ik dat qua vermogen?
Gemiddeld draait zo'n ding 3 amp/u dus per dag zo'n 72 amp. Dat is nogal wat om met panelen op te vangen. Ik heb dan al gauw 800/900 watt aan dagopbrengst nodig, inclusief een 150 amp accu (50% uitgaande van 50% ontlading).

Of kan ik met minder uit de voeten aangezien die panelen uitgaan van een gemiddelde jaaropbrengst en is het rendement in de zomer (veel) hoger?

Daarbij varen we (helemaal in de vakantie) vrijwel dagelijks en liggen we ook veel aan walstroom. Dus wat is wijsheid?
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor heuvels » 11 Jun 2021, 15:09

Een koelkast gebruikt zo'n 60 watt als hij draait. Dat is 5 amp. bij 12 volt.
Stel: hij draait de helft van de tijd. dat is gemiddeld 2,5 amp.
's nachts is het koeler en wordt er minder met de deur van de koelkast gewapperd. (vreet energie!), komen we gemiddeld uit op 2 amp. is totaal 48 AH (ampere-uur) per etmaal. Kan hij met een accu van 120 AH in theorie twee etmalen draaien.
Daarnaast gebruikt de omvormer ook nog wat AH'en, afhankelijk van type.

Maar als je zonnepanelen hebt, in mijn geval 2x60 watt gooien ze in het gunstigste geval 10 ampere in je accu. (mijn gemeten maximum is 11,1 amp.)
Stel je hebt gemiddeld zes optimale zonne-uren per dag dan levert dat 60 AH op. Genoeg om je koelkast te bedruipen en er nog wat extra in te gooien voor ander stroomgebruik.

Bij mij werkt dat, alleen na een paar dagen zonloos weer drink ik lauw bier. :cry:

Er zijn aardig wat variabelen in deze berekening, zoals de zonuren en de kwaliteit van koelkast/omvormer.
Ik heb gekozen voor een Isotherm koelkast op 12 volt, zeer goed geïsoleerd en ingebouwde slimmigheid. Daarmee doe ik al bijna twee keer zo lang met de stroom als mijn vorige campingkoelkastje met omvormer.
Je kunt ook kiezen voor grotere accu's en zonnepanelen.

Hopelijk heb je hiermee een indicatie en kun je gaan afwegen...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor kajoe » 11 Jun 2021, 17:17

de slimigheid zit hem vooral in dat de 12/24 kastjes er voor zijn gemaakt om ook in een scheve stand te blijven werken .
soms kunnen gewone huis koelkasten niet veel hebben als ze uit de waterpas staan .
dij gevallen die wij vroeger hadden sibir konden zowel op gas 12/24 volt en 220 maar je had er bij die ook nog op petroleum konden en die gevallen bleven werken hoe scheef je ook lag bij laden en lossen .
later kreeg je electrolux 12/24 en 220 compressor gevallen speciaal voor de scheepvaart en uiteraard zoals alle stukken duurder
en op een jachtje bouw je niet gou even de boel om om een tafel model kwijt te kunnen gebrek aan ruimte .
ander die kleine recreatie gevallen hebben meestal nog een vries vakje die huishoud vaak niet ,maar je kan ook een extra vries kistje nemen is beter dan kast verliest iedere keer kou door deur openen .
op een van onze schepen hadden we onder de vloer een diepvries kist gemaakt van ongeveer 2x2 meter zeer zwaar geïsoleerd op aanwijzing van de firma koudijs amsterdam deze leverde ook de vriesinstallatie op 24 volt ,en dat werkte heel goed wel kwamen zij iedere winter se kasten controleren als service uiteraard tegen betaling .
zelf gaan kloten met vries leidingen en aansluitingen gaf elende ,oja in de leidingen zat freon in die tijd .
nu in mijn bootje staat een weaco koelkastje doet et nog redelijk maar ik denk er aan hem te vervangen door een jong ding .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gas koelkast vervangen voor elektrische

Berichtdoor ErikH » 11 Jun 2021, 20:53

Peteroverweel schreef:Daarbij varen we (helemaal in de vakantie) vrijwel dagelijks en liggen we ook veel aan walstroom. Dus wat is wijsheid?


1 - Uitrekenen wat het beoogde koelkastje per etmaal verbruikt in Ah.
2 - Bedenken hoeveel dagen/nachten je wilt kunnen volstaan zonder walstroom.
3 - De benodigde capaciteit uitrekenen (stap1 x stap2)
4 - Accucapaciteit uitrekenen, rekening houdend met de maximale ontlading van de accu(s)
5 - Als je de accucapaciteit niet kunt of wilt plaatsen gaan nadenken over zonnepanelen

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten