Waarom hydraulische besturing

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor Lotte » 05 Jun 2021, 13:50

Nu stuur ik via een mono "Morse" kabel systeem. Stuurt op zich goed en rustig, maar soms draai ik me een hoedje in kleine ruimtes. Ook zit er wat speling op het stuur. Als ik kies voor hydraulische besturing, wat zijn dan de voordelen t.o.v. wat ik nu heb.
Ik hoorde iemand zeggen dat bij hydraulische besturing mijn roer verder (haakser) kan, waardoor vooral achteruit varen beter bestuurbaar wordt. Ook werd me geadviseerd om een rechthoekige koker, met een hoek verticaal op het roerblad te lassen.

Wie kan mij advies geven hierin?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor redmiller » 05 Jun 2021, 14:04

Voordeel van een kabel is dat je alles voelt. Wat het roer beweegt, dat geeft een kabel direct terug. Tweede voordeel is dat je nooit last hebt van lekkage. En een goed onderhouden kabel functioneert gewoon goed. En... kabel sturen is natuurlijk goedkoper. Het idee dat hydraulisch meer roerslag kan maken, dat begrijp ik niet.

Nadelen van een kabel tov van hydraulisch zijn bijvoorbeeld, kans op breken van de kabel, zwaar sturen, je voelt alles in je stuurwiel (tja.. elk voordeel heeft z’n nadeel).

Of een kabel kan icm een autopilot weet ik niet.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor Pettevlet » 05 Jun 2021, 22:38

Ik stuur ook met een kabel en heb na wikken en wegen besloten om niet over te stappen op hydraulisch.
Belangrijkste motto: als het er niet op zit kan het ook niet kapot gaan.

En stuurautomaat kan volgens mij ook goed met een kabel, bijvoorbeeld deze:
https://www.dekkerwatersport.nl/p/raymarine-evolution-ev-100-wheel-met-p70-stuurautomaat/278/
Of met een lineaire drive: https://www.jefa.com/steering/products/drives/linear.htm waarbij je dan natuurlijk wel de roerbeweging in je stuurwiel houdt.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor Solita74 » 05 Jun 2021, 23:18

Ik hoorde iemand zeggen dat bij hydraulische besturing mijn roer verder (haakser) kan, waardoor vooral achteruit varen beter bestuurbaar wordt. Ook werd me geadviseerd om een rechthoekige koker, met een hoek verticaal op het roerblad te lassen.

Wie kan mij advies geven hierin?[/quote]

Als je je roer meer uitslag wil geven dan moet je je liever inkorten maar dat gaat niet ongestraft je moet een zwaardere cilinder nemen
Ik heb al jaren hydraulische besturing en nog nooit geen problemen mee gehad als je het maar goed aanlegd
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor FKZ » 07 Jun 2021, 11:30

Je kan zowel met kabel als met hydrauliek je roerhoek aanpassen. Let op hoe groter de hoek hoe meer kracht je nodig hebt om het roer vast te houden in die hoek. Het kan zijn dat je roer mechanisch beperkt is door b.v 2 strippen op je vlak of twee aanslagen bij je roer arm. Normaal is 2x 35 graden 2x 45 komt ook voor. Nog meer uitslag is voor speciale toepassingen sleep boten en sommige andere professionele toepassing. Zowel met kabel en hydraulisch kan een stuur automaat. Met kabelbesturing is dat makkelijker dan met hydrauliek omdat er een extra hydrauliek pomp in het systeem opgenomen moet worden. Ik weet niet hoeveel slagen je nu maakt van boord tot boord de meeste kabel besturingen die ik ken gaan in 3 tot 5 keer.

Als de kracht te groot is om met een vinger in een spaak je stuurwiel te draaien zou je ook een stuurwiel knop kunnen gebruiken om sneller rond te draaien.

De kracht die nodig is om te sturen is een combinatie van de overbrenging van je stuur lever naar je stuur. Zowel hydraulische besturing als kabel besturing zorg voor een reductie van de kracht die nodig is het aantal slagen wat je stuurwiel maakt. Hoe meer slagen hoe groter over het algemeen de reductie. . De grote van je stuurwiel is ook een belangrijke factor hoe groter je stuurwiel hoe lichter je stuurt maar ook hoe lastiger het is om snel rond te gaan. Een groter stuurwiel zou wel er voor kunnen zorgen dat een kleinere reductie toe gepast kant worden.

Als je hier iets in wilt maak eerst een roer berekening hoeveel kracht er nodig is om te sturen. Dit vertaald zich dan ook in de benodigde hydraulische of mechanische stuur set. Weeg de kosten op tegen de baten. Bij hydraulisch kan je kiezen om een kleppen huis toe te passen dan kan je je roer los laten en zal deze niet verlopen je hoeft in een rechte lijn niet constant tegen te sturen. Bij kabel besturing heet dat non feed back of NFB en heb je nu waarschijnlijk niet.

Wat wil je eigenlijk bereiken met de aanpassing?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor bas » 07 Jun 2021, 18:34

Je roerhoek staat in principe los van de aansturing er van, dat kan zowel hydraulisch of met een kabel zijn. 35 graden roeruitslag is voor jachten inderdaad gangbaar en daar gaan de meeste online berekeningen voor het bepalen van je roermoment ook vanuit. Die uitslag kun je oprekken naar 45 graden met roersysteem zoals in de meeste jachten gebruikelijk is, dus een lever op je roerkoning met daaraan een kabel of cilinder. Wil je nog groter dan moet je ook daar wat anders voor gaan verzinnen.
Let wel dat je roermoment bij 45 graden grofweg het dubbele is dan bij 35 graden. Wij hebben 60 graden uitslag, dan wordt het al een factor 4 dat het roermoment groter wordt. Dus los van de vraag of je kabel dat aan kan moet ook je roerkoning en de constructie waarmee die in het vlak gelast zit dit soort krachten aan kunnen.
Heeft dus ook tot gevolg dat je voor een grote uitslag een stuk harder aan je stuurwiel moet draaien, tenzij je het stuurwiel vergroot maar daar is vaak de ruimte niet voor.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor Lotte » 09 Jun 2021, 22:00

FKZ schreef:Je kan zowel met kabel als met hydrauliek je roerhoek aanpassen. Let op hoe groter de hoek hoe meer kracht je nodig hebt om het roer vast te houden in die hoek. Het kan zijn dat je roer mechanisch beperkt is door b.v 2 strippen op je vlak of twee aanslagen bij je roer arm. Normaal is 2x 35 graden 2x 45 komt ook voor. Nog meer uitslag is voor speciale toepassingen sleep boten en sommige andere professionele toepassing. Zowel met kabel en hydraulisch kan een stuur automaat. Met kabelbesturing is dat makkelijker dan met hydrauliek omdat er een extra hydrauliek pomp in het systeem opgenomen moet worden. Ik weet niet hoeveel slagen je nu maakt van boord tot boord de meeste kabel besturingen die ik ken gaan in 3 tot 5 keer.

Als de kracht te groot is om met een vinger in een spaak je stuurwiel te draaien zou je ook een stuurwiel knop kunnen gebruiken om sneller rond te draaien.

Wat wil je eigenlijk bereiken met de aanpassing?


Ja, goeie vraag. In het begin moest ik erg wennen aan de traagheid bij het sturen van het schip. (Gillissen vlet). Was een polyester boot gewend, dat als je maar naar het stuur keek, je al ergens heen vloog. Inmiddels is het een rust om aan het stuur te staan. Bij aanmeren mooi gebruik maken van het wiel effect. Als ik het stuur los laat bij rechtdoor, ga je ook gewoon rechtdoor. Het is eigenlijk heel relaxed. (zal ook met de boot te maken hebben?) Ik dacht met hydraulisch minder/geen speling te hebben en bij aanmeren sneller te kunnen handelen. Maar ja, het kost idd een bak geld om te laten inbouwen, dus ja..........misschien een, heet dat een “kloteklapper”?

Dit is mijn roer:

Afbeelding
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jun 2021, 11:28

FKZ schreef:Je kan zowel met kabel als met hydrauliek je roerhoek aanpassen. Let op hoe groter de hoek hoe meer kracht je nodig hebt om het roer vast te houden in die hoek. Het kan zijn dat je roer mechanisch beperkt is door b.v 2 strippen op je vlak of twee aanslagen bij je roer arm. Normaal is 2x 35 graden 2x 45 komt ook voor. Nog meer uitslag is voor speciale toepassingen sleep boten en sommige andere professionele toepassing. Zowel met kabel en hydraulisch kan een stuur automaat. Met kabelbesturing is dat makkelijker dan met hydrauliek omdat er een extra hydrauliek pomp in het systeem opgenomen moet worden. Ik weet niet hoeveel slagen je nu maakt van boord tot boord de meeste kabel besturingen die ik ken gaan in 3 tot 5 keer.

De kracht die nodig is om te sturen is een combinatie van de overbrenging van je stuur helmstok naar je stuur. Zowel hydraulische besturing als kabel besturing zorg voor een reductie van de kracht die nodig is het aantal slagen wat je stuurwiel maakt. Hoe meer slagen hoe groter over het algemeen de reductie. . De grote van je stuurwiel is ook een belangrijke factor hoe groter je stuurwiel hoe lichter je stuurt maar ook hoe lastiger het is om snel rond te gaan. Een groter stuurwiel zou wel er voor kunnen zorgen dat een kleinere reductie toe gepast kant worden.

Alleen met cilinders heb je de mogelijkheid, wanneer het grootste moment gevraagd wordt, de cilinders het grootste moment kunnen leveren (grote zijde piston haaks op de helmstok) 2 cil groot klein parallel !
Ook alleen hydraulisch kan je gebruik maken van gestuurde terugslagkleppen waardoor het roer in elke positie blijft staan.
35°is als het schip voorwaarts beweegt meer dan genoeg, en zelfs aan te raden, maar vanuit stilstand kan 45°heel makkelijk zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom hydraulische besturing

Berichtdoor JanSr » 04 Jul 2021, 12:37

Ik vaar al tientallen jaren met hydraulische besturing op diverse boten. Ik zou niet anders meer willen.
Voor mij is een grote stuurhoek (2 x 70°) van belang, want ik kies altijd voor een Schilling roer. Daarmee kan je ook de plaats rondjes draaien, dus geen boegschroef nodig.

Afbeelding

Zo'n roer is vrij makkelijk te maken. 2 x 70° is andere koek.
Met een helmstok op een roerkoning haal je het van geen kant.
Daarom doe ik het zo:

Afbeelding.

Onder het witte deksel onder op de foto zit het tandwiel, dat op de roerkoning zit. Gewoon een standaard stuurcilinder, een stuk ketting en wat kettingtandwielen.

Afbeelding

Eronder zie je het blokje met de drukgestuurde terugslagkleppen, dat voorkomt dat je stuur draait als je het loslaat. De meeste hedendaagse stuurpompen hebben die optie al standaard ingebouwd.
Ik pas altijd stalen leidingen toe, omdat daarin nauwelijks rek zit, in tegenstelling tot de kunststof Vetus leidingen.

De grap van zo'n Schilling roer is de voor/achter verhouding van 40/60%. Daardoor zijn de stuurkrachten veel kleiner dan van een conventioneel roer. Op dit bootje draait het stuurwiel 4 slagen van boord tot boord.

Het zit er nu een jaar of 15 op, geen omkijken naar:

Afbeelding
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten