Ik vaar al tientallen jaren met hydraulische besturing op diverse boten. Ik zou niet anders meer willen.
Voor mij is een grote stuurhoek (2 x 70°) van belang, want ik kies altijd voor een Schilling roer. Daarmee kan je ook de plaats rondjes draaien, dus geen boegschroef nodig.
Zo'n roer is vrij makkelijk te maken. 2 x 70° is andere koek.
Met een helmstok op een roerkoning haal je het van geen kant.
Daarom doe ik het zo:
.
Onder het witte deksel onder op de foto zit het tandwiel, dat op de roerkoning zit. Gewoon een standaard stuurcilinder, een stuk ketting en wat kettingtandwielen.
Eronder zie je het blokje met de drukgestuurde terugslagkleppen, dat voorkomt dat je stuur draait als je het loslaat. De meeste hedendaagse stuurpompen hebben die optie al standaard ingebouwd.
Ik pas altijd stalen leidingen toe, omdat daarin nauwelijks rek zit, in tegenstelling tot de kunststof Vetus leidingen.
De grap van zo'n Schilling roer is de voor/achter verhouding van 40/60%. Daardoor zijn de stuurkrachten veel kleiner dan van een conventioneel roer. Op dit bootje draait het stuurwiel 4 slagen van boord tot boord.
Het zit er nu een jaar of 15 op, geen omkijken naar: