Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor kajoe » 16 Mei 2021, 07:45

ach de oude schepen met een een of twee cilinder gloei kop schudde altijd .
kajoe
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor quichot » 16 Mei 2021, 09:32

kajoe schreef:ach de oude schepen met een een of twee cilinder gloei kop schudde altijd .

Maar goed dat die geklonken waren. Lassen zouden zijn gescheurd op den duur.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2725
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor quichot » 16 Mei 2021, 09:46

Niet om nou de schoolmeester uit te hangen, maar hoe de romp of roerblad door het water glijdt heeft toch niks met cavitatie te maken? Zover ik weet is dat het ontstaan van vacuumbelletjes in het water rond de bladranden van een draaiende schroef. Het imploderen daarvan gaat met zoveel geweld dat het kleine putschades kan veroorzaken. Maar correct me if I am wrong.
Dit gezegd hebbende, het balansdeel kan te groot zijn, maar de romp kan ook iets hellend achterover zijn getrimt, in welk geval het schip de neiging heeft om over het vlak te wringen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2725
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor FKZ » 16 Mei 2021, 12:18

Het rendement en stroom snelheid is heel anders bij een varende schroef. Het gaat om de versnelling van het medium als je vaart i je aanstroom snelheid b.v 10 km/h als je stil ligt is de aanstroomsnelheid 0. Dat maakt uit voor cavitatie
FKZ
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 10:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 16 Mei 2021, 16:46

Eerst maar eens een seizoen mee gaan varen. Je zit toch achter het stuur, beetje werken kan geen kwaad. Volgens mij moet je bij een speedboot of halfglijder ook continue corrigeren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1403
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor henkvd » 16 Mei 2021, 17:22

Ja, bij lage snelheid en dat ben je snel zat, het roer klopt voor geen meter, daar zit je probleem, hobby project van iemand die geen idee heeft wat hij gemaakt heeft, het roer is bij elkaar veel te groot en het flapje, is een hele klapdeur.

Mijn advies, sloop de flap er af, zet er desnoods een buis op de achterkant om wat meer roerwerking te hebben, dat zal meer dan voldoende zijn, dan de huidige miskleun, die er nu achter hangt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4262
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 16 Mei 2021, 19:22

Hmm dat lijkt me te snelle conclusie. Het is een Stabilo roer, de keurmeester roemt erover, naar sb en bb sturend verplaatst het schip zich bijna niet voorwaarts, schrijft deze.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1403
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Kwokko » 16 Mei 2021, 20:18

henkvd schreef:Mijn advies, sloop de flap er af, zet er desnoods een buis op de achterkant om wat meer roerwerking te hebben, dat zal meer dan voldoende zijn, dan de huidige miskleun, die er nu achter hangt.

Ik zou het nog anders doen.
Er een gewone roer van maken.
Boven en onder aan beide zijden een hoekstrip tegenaan lassen,en dat Becker systeem eraf slijpen ,en in het oud ijzerbak gooien.
En net als wat jij zegt Henk ,aan de achterkant een stuk buis ,of een stuk hoekprofiel er tegenaan lassen. ( vissenstaart ).
Groet ,
Okke

Nobody is perfect.
Kwokko
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info: Doerak 850AK.
Bouw.nr:96
Motor: Peugeot-Indenor 45pk

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor henkvd » 16 Mei 2021, 21:23

Amersfow schreef:Hmm dat lijkt me te snelle conclusie. Het is een Stabilo roer, de keurmeester roemt erover, naar sb en bb sturend verplaatst het schip zich bijna niet voorwaarts, schrijft deze.


Ik begrijp dat mijn mening niet lekker binnenkomt, sorry , maar blijf er bij het roer klopt niet.

dan even over stabilo roer, ken ze wel maar die zitten aan een vliegtuig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4262
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Oeverloos » 16 Mei 2021, 21:28

Amersfow schreef:Hmm dat lijkt me te snelle conclusie. Het is een Stabilo roer, de keurmeester roemt erover, naar sb en bb sturend verplaatst het schip zich bijna niet voorwaarts, schrijft deze.


Het schip verplaatst zich bijna niet voorwaarts.
Maar draait als de beste.

Mvrg. Oeverloos
Knowledge compounds when it is shared
Gebruikers-avatar
Oeverloos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 18:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info: Waddenzee, wonderzee.
Motorvlet

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten