Pagina 1 van 4

Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2021, 20:54
door Amersfow
Als ik mijn motorkotter, 11x3m, 11 ton vaar, schud die een beetje van voor naar achteren. Boven de 1900 en op vaart is het helemaal over. Dan vaart hij zo'n 9,5km per uur dus dat is prima. Maar moet je iets langzamer varen, is het schudden hinderlijk. Het licht niet aan de motor, die is onlangs vernieuwd en hij deed het ook bij de oude motor. Wat zou het kunnen zijn?

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2021, 21:09
door heuvels
Vast iets met je rubberen motorsteunen voor de motor ophanging. Kan niet missen lijkt mij. Zijn die ook vervangen??

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2021, 21:24
door pascall
Is deze voorzien van een homokineet koppeling?
Als deze in een lijn staat met de as/keerkoppeling kan de motor gaan dansen op een bepaald toerental.
Ook is dit funest voor de homokineet lagers want deze worden dan namelijk minimaal gesmeerd.
Oplossing is, motorsteunen voor of achter, opdraaien of laten zakken, zo dat er een hoek ontstaat in de aandrijflijn.

Mvg,

Pascal.

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2021, 22:07
door Oeverloos
Trillingsdempers, als die niet vervangen zijn bij nieuwe motor.
Te ruim buitenste schroefaslager
Losse schroefasanode
Ontzet schroefblad
Kromme schroefas (lijn in schroef gehad?)

Mvrg. Oeverloos

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2021, 08:24
door quichot
Mechanisch gezien ontstaat schudden door onbalans in draaiende componenten met voldoende massa. Reden waarom na bandenwisseling ter compensatie stukjes lood in een velg worden geklemd.
Versleten motorsteunen of uitgelopen schroefaslager mogen dan funest zijn, maar dat leidt mijns inziens niet tot schudden.
Hoe groter de massa die in onbalans is, hoe heviger het schudden. Boven een bepaald toerental wordt de schudfrequentie te hoog, en dus de intervallen te kort, om de massa van het schip mee te kunnen nemen, en lijkt alles in rust, maar schijn bedriegt. Ik denk aan de schroefas (of uitlijning daarvan) of krom schroefblad. Als er een plastic zak aan een schroefblad hangt merk ik dat ook ogenblikkelijk aan het schudden.

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2021, 11:49
door Amersfow
Ok bedankt. motor + motorsteunen zijn nieuw. Staat in kleine hoek met de schroefas ivm homokineet. Achterlager heeft 0 ruimte, er zit niets in de schroef. Voor gland was ruim zei de inbouwer. Zou dat van kromme as kunnen komen? Hoe kun je dat meten?

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2021, 11:54
door henkvd
ruimte in het roer ?

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2021, 12:23
door Amersfow
Hmm, het is zo'n flaproer; https://photos.app.goo.gl/fdyVEZkGRW6ZdRBM9
Dat beweegt in glijlagers. Het schudden is snelheids afhankelijk. Direct op 1950 rpm, blijft die schudden tot die de normale snelheid bereikt heeft, dan stopt het.

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2021, 12:24
door heuvels
Je moet het toch kunnen zien als de motor met lage toeren draait, en als de as krom is dan moet je de motor kunnen zien wringen op de rubbers.
En tussen de 1300 en 1900 toeren ook even visuele inspectie of de motor staat te dansen op de rubbers of dat het geschud ergens anders vandaan komt.

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2021, 12:38
door Amersfow
Interressant, net aan de wal het spul in zijn werk gezet. Dan is er NIETS van te merken. Motor staat over hele toerenbereik doodstil, geen enkele schudding voelbaar. Dat lijkt dan schroefas of lagers uit te sluiten toch? Zou het het onderwaterschip of het roer kunnen zijn? De boot vaart niet vanzelf rechtdoor, je moet continue bijsturen. Er zit geen speling in de leidingen, iets het stuur bewegen laat direct de naald van de roerstandaanwijzer verschuiven.