Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Oeverloos » 15 Mei 2021, 14:01

Amersfow schreef:Direct op 1950 rpm, blijft die schudden tot die de normale snelheid bereikt heeft, dan stopt het.


Daaruit zou ik de hele aandrijflijn uitsluiten van het probleem.
Het heeft dan alleen te maken met het onderwaterschip.
Zoals Henk suggereerde: het roer.
De druk van het schroefwater tegen het roerblad doet iets met het roer of de roerkoning.
Kijk eens naar de roerkoning bij het gassen.

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 15 Mei 2021, 14:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor heuvels » 15 Mei 2021, 14:08

Cavitatie? Stromingen met een stilliggend schip zijn anders dan met een varend schip.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor henkvd » 15 Mei 2021, 14:31

Flapje is ook wel erg groot uitgevallen, normaal een kwart van het roer.
Als er maar een beetje spelling in deze flap zit , zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor elrenegado » 15 Mei 2021, 14:49

Deed hij dit ook VOOR vervangen van de motor ??

Ik zou het zoeken is stuwdruk lager, glant en/of as.

Roer zou kunnen, maar waarom stop het zodra boot op snelheid is (en dus de stuwdruk lager word)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2021, 15:23

Dag hij deed hetzelfde met de oude motor. Cavitatie zou je moeten horen lijkt me. Ik zal ermee leren leven denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor heuvels » 15 Mei 2021, 15:36

Aha geen flaproer maar een flapper-roer. Misschien flap vastzetten, al is het alleen maar om te proberen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Kwokko » 15 Mei 2021, 16:20

Amersfow schreef: De boot vaart niet vanzelf rechtdoor, je moet continue bijsturen.

Ik denk dat je dat eerst maar eens op moet zien op te lossen.
Misschien zit daar je probleem wel.
Ik vind het niet normaal ,dat je constant moet bijsturen.
Het kan namelijk cavitatie zijn op het roer,waardoor deze gaat klapperen.

Laat de boot eens zijn gang gaan,en stuur niet constant bij.
Wat gebeurd er dan?

Ik hoop niet voor je ,dat het dan een klein cirkeltje wordt. :mrgreen:

Jij hebt iets dat lijkt een Becker-roer.
Verhoudingen: https://www.google.com/search?q=becker+ ... P5YZx6wF8M
Roertypes. https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -o7w9qUaK9
Kwokko
 

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2021, 17:20

Met dat roer draai je bijna om zijn as. Dat is wel handig. Als ik niet stuur zit ik zo op de kant. Gaat zo 10 of 20 graden naar BB of SB
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor henkvd » 15 Mei 2021, 17:47

Maar kloppen doet dit roer niet, zwaar overgedimensioneerd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schuddende boot tussen 1300 en 1900 rpm

Berichtdoor Oeverloos » 15 Mei 2021, 20:29

Ik zie nu pas de foto van jouw roer.
Vergeet de roerkoning die ik eerst noemde maar.

Het exotische roer blijft over als oorzaak, omdat het afwijkt van wat we normaal zien en jouw schip afwijkend vaargedrag vertoont.

Je schrijft dat het schip niet koersvast is en zwabbert.
En dat bij een kleine roerbeweging het schip overreageert.

Dan is het balans deel voor jouw opstelling te groot, wat wordt versterkt door de straalbuis.
Zo kan het schip moeilijk rechtuitvaren en reageert hypernerveus op het roer.
Het scharnierend flapje achterop maakt het allen maar erger.

Ik zou een gewoon, maar wel zo groot mogelijk roer overwegen, met een normaal balansdeel.
Een gewoon roer voor een normaal vaargedrag.

De straalbuis zou ik zelf niet op mijn schip overwegen.
Te moeilijk.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten