Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

Berichtdoor cmeighan » 02 Mei 2021, 21:08

Ik ben bezig oude teer (en Intertuf 16 teervervanger die ik zelf heb aangebracht, bij nader inzien een slecht besluit want het hechtte voor geen meter) te verwijderen van mijn stalen motorboot. Het onderwaterschip wordt kaal gehaald en met epoxy primer behandeld. Inmiddels zijn de oude coatings grotendeels verwijderd dmv een tercooschijf.

Het probleem (zoals linksonder op de foto zichtbaar is) is dat er toch nog wat teerresten achterblijven die de tercoo niet volledig weghaalt, met name waar er putcorrosie is. Met een 'clean disc' van HBM (https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-clean-slijpschijven-extra-duurzaam) heb ik het staal veel schoner kunnen krijgen (rechts op de afbeeldingen), maar deze slijten zo snel dat ik er een stuk of 60 (€ 4,- per stuk dus € 240,-) nodig zou hebben om het hele onderwaterschip op deze manier te behandelen.

Mijn vraag is dus: 1) is er een betere manier en 2) is dit überhaupt nodig, dwz zal er toch voldoende hechting zijn (mits ontvet met bijvoorbeeld universol of ammoniac) dat deze resten kunnen blijven zitten?

Alvast dank!


Chris

Afbeelding
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

Berichtdoor heuvels » 02 Mei 2021, 21:50

probleem van de oude onderliggende koolteerlagen is dat ze uitdrogen en loslaten. als je de koolteer zo goed als mogelijk hebt verwijderd zal de laag die je er overheen smeert (intertuf oid) goed hechten op het kale staal en de restjes koolteer insluiten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

Berichtdoor heuvels » 03 Mei 2021, 15:30

O ja wat betreft intertuf: ik gebruikte op mijn kaal gehaalde boot intertuf 203, eerst aluminium daarover zwart en dat drie maal. Dus totaal zes lagen, daarop antifouling.
Maar er zijn natuurlijk meer systemen.

Ook kaal gehaald met een perago. onder oude koolteer kwam ook een maanlandschap met putjes en kraters tevoorschijn. net als bij jouw boot. Ziet er weer netjes uit.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

Berichtdoor cmeighan » 04 Mei 2021, 14:31

Dank voor het advies! Zag inderdaad niet heel pluis uit onder de oude teer. Op aanraden van de werf intershield 300 besteld, intertuf 203 was wel een optie geweest. Na 6 dagen met de tercoo/perago (en lamellenschijf waar die er niet bij kon) is ie eindelijk klaar voor de eerst lag primer. Alleen wil het weer niet meewerken :?
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

Berichtdoor heuvels » 04 Mei 2021, 16:25

Ik heb voor de derde en vierde laag wat intertuf laten indampen. Dan wordt het dik en kun je met een spatel de ergste kraters plamuren. Wordt het mooi strak. Met die intershield lukt dat misschien ook wel.


Mmmm... ik zie dat die intershield 2Comp. is, dat wordt dan lastig.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Teerresten verwijderen (of laten zitten?)

Berichtdoor cmeighan » 04 Mei 2021, 21:51

Ja, ik heb bewust voor een 2-comp gekozen met het idee dat die dan wat stijver zou worden en daardoor beter in staat om eventuele teerresten te overbruggen. Maar ook weer een goeie tip, dat plamuren met ingedikte primer.
cmeighan
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Okt 2019, 16:35
ligplaats: Amsterdam
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten