Generator

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Generator

Berichtdoor Kwokko » 25 Apr 2021, 19:14

Coen schreef:Wij varen nog niet zo lang.

Ik heb even nader gekeken wat voor boot je hebt.
Een Rinker 260 EC is een Bayliner achtige boot.
Als die van jou ook een 190 pk Volvo heeft,dan heb je een vaarbewijs,en dan weet je in ieder geval wat de normen en regels op het water zijn.
Om nou te zeggen, je hebt een boot voor op de meren rondom Sneek?
Om rustig te varen wel,maar om effe de boel open te trekken,niet echt denk ik.
Er is daar meer controle op het water dan bv op het Bergumermeer.
Er is een snelvaarstuk op het Tjeukermeer,waar speedboten effe uit het dak kunnen gaan. :lol:
En als je de Targabeugel niet kan wegklappen of verwijderen,dan blijft je gebied beperkt waar je kunt varen,beperkter,dan wanneer het wel verwijderd cq weggeklapt kan worden.
Ieder zijn smaak natuurlijk,de mijne zal het nooit worden,maar als Jan en Alleman in een van Leeuwenschouw zou varen,zou het ook een saaie boel worden.
Ik ken twee mensen die zo'n soort boot hebben,maar die liggen op Lemmer en Stavoren,en "vliegen" er dan even uit ,het IJsselmeer op.
In ieder geval,geniet er van.Het water hier is net zo nat als op Ibiza,alleen niet zout. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Generator

Berichtdoor Biertje1985 » 03 Mei 2021, 12:06

Er zijn veel keuzes in generatoren, er zijn ook invertergeneratoren die een wisselend toerental hebben, belastingafhankelijk.
er zijn tegenwoordig ook goede DC generatoren die vaak ook toerengeregeld zijn. Met een pakket van Victron eraan heb je daarmee ook alles.
Het nadeel is dat een generator vaak een forse inverstering is. Daarbij moet je goed kijken naar je wensen, en niet te vergeten de belasting van de genset,
sommige generatoren kunnen korstondig tot 4x hun max stroom leveren om aanloopstromen op te vangen zonder dat het net erg dipt, andere generatoren vallen uit
of daarbij zakt de spanning heel erg bij een aanloopbelasting. Een capacitieve belasting zoals een inductieplaat kan ook problemen geven, sommige platen werken met
tijdpulsen en die zorgen ervoor dat je belasting constant veranderd bij een vrij groot vermogen, doorgaans helpt zo,een belasting de voltage regulator van de generator al snel stuk en
is de wisselende belasting voor de aandrijvende motor niet goed met overmatig slijtage en roken tot gevolg. Dit kan je overigens goed oplossen als er ook een Victron multiplus of Quattro aan boord is die een deel van die pulsen kan opvangen.

Een goede en stabiele generator wordt gestuurd door een AVR middels een externe wikkeling (technisch verhaal) of een compleet externe stroombron om de bekrachtiging (spanning regeling) stabiel te houden, om dit constant te houden bij grotere belastingen moet je ook voldoende opgeslagen koppel/motorvermogen beschikbaar hebben om dat op te vangen, daarbij moet een eventuele elektrische/mechansiche regulateur heel goed meereageren. In de regel zijn dit prijzige machines, beginnend bij de 10K voor 6 tot 10 kva.

Daarnaast is geluidsdemping aan de orde, dit verschilt ook heel erg. Daarbij is het geluidsniveau van een laagtoerige (synchrone)(meestal 1500/1800rpm) ipv een hoogtoerige (meestal 3000/3600rpm) ook van grote invloed. Heel veel mensen zijn erg negatief over generatoren, maar een echt goede stille generator hoor je praktisch niet buiten het schip. Vaak word de isolatie in het scheepvlak vergeten, dit scheelt enorm want het water draagt het geluid van de generator heel goed en ver waardoor eventuele buren via de romp jou generator horen lopen.
Met een waterscheider kan je er daarnaast ook voor zorgen dat er geen water uit de uitlaat komt, het koelwater gaat dan onderwater naar buiten apart van het uitlaatgas dat, helpt tegen het gekletter van uitlaatwater en maakt de generator draaien minder (wat niet weet wat niet deert) opvallend bovendien zorgt een waterscheider relatief goedkoop ook voor een extra geluidsreductie aan de gaszijde die bovenwater zit.

Samenvattend, het is niet zo makkelijk, laat je goed voorlichten door een vakman, bij voorkeur een onpartijdige specialist. Ik heb me erin verdiept maar ik weet zeker dat ik
veel variabelen niet meegenomen heb in dit lange verhaal.

Goede merken zijn o.a.

Kohler (Yanmar/Kubota doorgaans) Hebben heel goede modellen in hun assortiment)
Fischer Panda
Mastervolt Whisperpower (Kunnen heel stil zijn, soms Mitsubishi motoren)
Allpa

En zo zijn er nog wel meer.

Een luchtgekoeld hondatje of dergelijks aan dek kan ik je echt niet aanraden, tenzij je kortstondig gebruikt maakt ergens voor anker uit de buurt van andere schepen.
daarbij wil je geen Benzine hebben. Eventueel zou je nog een genset kunnen gebruiken op je propaanfles die je toch al hebt voor het koken. Diesel heeft kwa veiligheid en betrouwbaarheid duidelijk de voorkeur.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten