Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Yep » 05 Jan 2021, 21:32

De stuurpomp doet op zich zijn werk goed maar ik 'voel' wel meer wisselende weestand bij draaien aan het roer.
Uitgangspunt is dat voortstuwing en roer altijd in tip top conditie verkeren.

Mijn vraag luidt wanneer zo'n pomp gaar is en wat de voortekenen zijn (zoal die er zijn).
Alvast dank!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Solita74 » 05 Jan 2021, 22:26

Als je een goede aanslag heb opde Liever kan er niets gebeuren het drijft allemaal in de olie ik heb weleens cilinders gezien
Die gescheurd waren Die. zijn dan gelijk los als je wiel door gaat draaien kunnen de keerkringen stuk zijn en die zijn goed te vervangen bij mij zit het spul er al meer dan 4000 uur in en werk nog perfect en mijn uitslag is 2x 60 graden het advies is 2x 35 graden maar ik heb de liever in gekort dan gaat heel simpel gewoon een gaatje in de liever naar de roeras toe en een zwaardere cilinder de mt 175 van Vetus
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor eagle » 05 Jan 2021, 23:55

StuurCilinder (bij het helm-ijzer), of de StuurPomp (achter het stuurwiel) ?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Yep » 06 Jan 2021, 00:00

Thanks.
Het betreft de pomp achter het stuurwiel, een Vetus HTP4210 (zonder terugslagklep).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jan 2021, 13:28

Door de zelfde kracht op het steurwiel uit te oefenen (als je bij normaal steuren gebruikt) tegen de eind aanslag, kun je de inwendige lekkage in het systeem bepalen.
Zolang dit beneden de 2 rpm. blijft is er niets aan de hand.
Kom je hier boven zal je vast moeten stellen is het de cilinder of de pomp ?
Dit doe je weer simpel door een leiding ergens los te nemen en aan beide zijden af te pluggen, door nu weer te draaien is de lekkage in de pomp bepaald !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1867
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Yep » 06 Jan 2021, 14:28

Top Wolf!
Hier kan ik wat mee.

Het gaat me erom of de pomp (niet de stuurcilinder, deze is bijna nieuw) er ineens mee kan kappen.
Dat lijkt dus niet het geval.
Ik ga testen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Yep » 06 Jan 2021, 14:57

Net even tegen de aanslag gezet.
Het stuurwiel wil tegen de aanslag niet verder draaien, nog geen graad en ook niet met wat kracht.
Dat lijkt me een goede situatie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor eagle » 06 Jan 2021, 16:58

Prima!
Wat je hier doet is testen hoe groot (=klein) de lek-olie in het hogedruk gedeelte is, plus tegelijkertijd eventuele interne lekkage over de zuiger in de stuurcilinder.

De stuurpomp is van het type axiale plunjerpomp. Dit zijn zeer robuuste, zeer betrouwbare pompen, die in de hydrauliek worden gekozen voor de zwaarste toepassingen zoals bijvoorbeeld in graafmachines die jarenlang in zwaar dagelijks bedrijf zijn, en waar uitval meteen geld kost.
Er zijn geen kleppen, afdichtingen, O ringen, manchetten, keerringen of veren in hogedrukkring. Plotseling uitvallen is daarom uitgesloten; Zolang er olie is, zal er pompwerking zijn.
De levensduur wordt bepaald door de hoeveelheid interne lek olie over de plunjers, en vooral tussen collector plaat en rotor. Dit bepaalt het volumetrisch rendement; als dat te laag wordt, vervangt men de pomp. Ter beperking van de inwendige slijtage, die de lek olie bepaalt, is het van groot belang om te zorgen voor SCHONE olie van het juiste type

Jouw test bewijst, dat de pomp super gezond is. plotselinge uitval kan niet!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor Yep » 06 Jan 2021, 17:26

Dank voor de uitgebreide en inhoudelijke uitleg.
Hydrauliek is voor mij deels onbekend terrein.
Ik weet hoe ik een cilinder moet vervangen, ontluchten en snap de routing van de olie.
Maar dan houdt het wel op.
Deze kan ik afstrepen :-)
Thanks.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3183
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wanneer is een hydraulische stuurpomp gaar?

Berichtdoor JanSr » 10 Jan 2021, 12:22

@Yep
Als je aan je stuurwiel draait voel je dan "hobbels en dalen" in de kracht waarmee je ronddraait?
Dan zouden er dat evenveel kunnen zijn als er cilinders in je pomp zitten.
En dan zit er gegarandeerd te weinig olie in.
Het is hier al gezegd: Alles in die pomp moet onder de olie staan.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten