Vandaag eindelijk weer in het water.
De hele winter was ik nieuwsgierig naar een paar dingen die ik alleen in het water kan testen.
Ten eerste de extra demper in de uitlaatlijn van de hoofdmotor.
Deze is perfect ingebouwd onder het bed, toegankelijk d.m.v. een luik.
De sonore brom (stoer geluid zei iemand) die er was nadat de nieuwe uitlaatslang met waterlock en zwanenhals was gemonteerd, is weg.
De motor is keurig stil, je hoort hoofdzakelijk water roggelen. Ben daar opgelucht over.
Tweede is de generator. De uitlaat is ingebouwd met waterlock en aan het einde een waterscheider.
Buiten het schip hoor je alleen wat lucht blazen van de uitlaat. Geen geroggel of motor geluid.
De 27 PK Mitsubishi diesel draait 1500 RPM in de machine kamer en de generator is afgeregeld op 230 V.
Ik ben niemand tot last als ik hem moet gebruiken ben ik van overtuigd.
Komende week naar de zeilmaker om de nieuwe cabrio te laten monteren en de week daarna wordt het zwemplateau geplaatst.
Alles maar in 316 besteld. 304 was wat goedkoper, maar ik wil geen bruine aanslag als ik op zout vaar.
Poetsen ben je ook snel zat.