verfsysteem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

verfsysteem

Berichtdoor jeroenwd40 » 05 Jan 2012, 20:02

ik heb mijn boot al bijna helemaal "kaal" gehaald om te gaan voorzien van een nieuw verfsysteem boven en onder de waterlijn. onder de waterlijn zat de oude koolteer,die verwijder ik met een peragoschijf. onder de waterlijn wil ik het hempatex systeem gaan zetten waar al vaker over gesproken is op het ws-forum. bovend e waterlijn zaten heel veel lagen oude lak die heb ik verwijderd met een naaldhamer,wat overblijft is de oude originele knaloranje laag die er vroeger op de werf opgezet is. wie weet wat dit voor lak is? is dit een soort menie? hij zit er in ieder geval heel vast op en lijkt me na schuren een goede basis om een ander systeem overheen te gaan zetten. de aflak ga ik doen met sikkens xd lak. de opbouw met de oranje verf heeft ook wat blanke metaal plekken omdat ik er al flink aan gelast heb. ik weet nog niet wat voor primer ik over de oranje laag met kale plekken kan zetten. weet iemand of een epoxyprimer over de oranje laag kan.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor harry1 » 05 Jan 2012, 20:53

over onbekende AF wordt geadviseert allu/zilververf te smeren/kwasten, iedem met primocon
maar om de oude teerlaag weg tehalen...is het nodig?
is het slecht, of alleen het idee, dat het milieu vies is, en je eventueel scheve ogen krijgt :mrgreen:
over een poos ga ik wee naar antwerp, voor... ;).......... :shock:
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor fox4you » 05 Jan 2012, 21:16

jeroenwd40 schreef:hij zit er in ieder geval heel vast op en lijkt me na schuren een goede basis om een ander systeem overheen te gaan zetten.

Lekker laten zitten en er een primer overheen zetten die kan dienen als schakellaag naar je nieuwe verfsysteem.
Kun je gelijk de kale plekken mee nemen en daarna een grondverf in de kleur waarin je de opbouw gaat schilderen.
Epifanes heeft zo'n primer die kan dienen als schakellaag maar andere verffabrikanten zullen dat beslist ook in hun programma hebben.
jeroenwd40 schreef:de aflak ga ik doen met sikkens xd lak.

In het voorjaar het 12 mtr. schip van m'n maat er nog samen mee gedaan en daar werden we niet blij van.
Werkt niet zoals de oude Rubol xb of de smeuige super gloss.
Hij gokte toch om die nieuwe XD te proberen want het kan toch niet zoveel verschillen met de oude kwaliteit., O, O, wat had ie een spijt.
We\zijn geen profs dus daar kan het ook aan liggen.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor stentor950 » 06 Jan 2012, 23:15

Jeroen,

Maak je geen zorgen over de oranje onderlaag. Dit is de originele menie zoals deze vroeger in de scheepsbouw werd gebruikt. Aangezien het er nu nog opzit, heeft het zijn werk goed gedaan. Je kunt hier overheen een nieuwe laag menie/primer aanbrengen en vervolgens aflakken.

Succes!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor harry1 » 07 Jan 2012, 00:01

en daar zat dus de nu afgekeurde lood op he, lood menie, goed spul

maar op varen 4....., wordt gewag gemaakt over die verfsoort, die op het bekend hekje werd gesmeerd tegen de roest.. ;)
die zou je ook ONDER water kunnen gebruiken..iemand ervaring mee?
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2012, 23:15

Roestwerende verf voor een tuinhek is zeker niet altijd geschikt voor onderwater (meestal niet).
De Nieuw Amsterdam heeft vast en zeker geen Hamerrite onder water zitten.. ;)

Advies:
Raadpleeg iemand die er verstand van heeft en ga niet meteen uit van adviezen van iemand die zomaar iets op een forum neerzet.
(ook een watersportwinkel weet het meestal niet)

Staalconservering is ook een apart vak.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor harry1 » 11 Jan 2012, 01:11

de beheerder van varen 4....., heeft het wel opzitten, en dat voldoet zeker, begreep ik :lol:
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: verfsysteem

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2012, 21:57

Er zijn ook een paar mensen die prijs in de loterij hebben (de meesten niet).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten