Kimkielen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Kimkielen

Berichtdoor broekie » 05 Okt 2020, 19:38

We gaan de komende maanden de kotter drastisch aanpakken.
We varen er nu 5 jaar mee en weten wat we missen en willen aanpassen.

- dubbel glas rondom
- generator
- kimkielen
- andere bedopstelling
- hekschroef

Ook de gedachte om het schip te verkopen en iets terug te kopen met onze wensen is de revue gepasseerd.
Voorwaarde is dan dat het huidige schip eerst verkocht wordt voordat er een nieuwe komt.

Verkopen is niet gelukt dus het wordt aanpassen, wat uiteindelijk ook goedkoper is.

Wie heeft er ervaring met kimkielen? Wordt rollen minder? Vaareigenschappen beter?
Verder willen we kunnen droogvallen. Dus we gaan ze eronder lassen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Kimkielen

Berichtdoor Marie Christina » 05 Okt 2020, 19:55

Kimkielen helpen iets tegen slingeren.
Verwacht niet dat je opeens de koffiekopjes op tafel kunt laten staan.
Als je ze zo plaats dat het uiteinde gelijk is met het vlak zijn het gelijk mooie stutten bij droogvallen.
Al heb je dan weer wel de kans dat ze zo groot worden dat je er last van hebt als je langs een kade ligt.
Voor vaareigenschappen denk ik niet dat het veel uitmaakt.
Misschien dat een eventuele stuurautomaat minder hoeft te werken omdat je minder slingert.
Maar verwacht ook hier geen wonderen van.

Ik heb ze ook wel eens overwogen maar uiteindelijk weggelaten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Kimkielen

Berichtdoor pascall » 05 Okt 2020, 20:30

Ook wij hebben ooit overwogen om er kimkielen onder te plaatsen, dit in tegenstelling wat de standaard is bij een Barkas.
Wij hebben het bij de ontwerper neergelegd en kwamen tot de conclusie, geen kimkielen.
De reden, het hoeft geen verbetering te zijn, kan zelf slechter worden, is getest op twee identieke sleepboten, na een jaar testen was dit de uitslag.
Wat wel zeker is dat het nat oppervlak groter wordt, dus meer weerstand wat resulteer in meer verbruik en lagere snelheid.
Dan de vraag, hoeveel ga je er daadwerkelijk plezier aan beleven, dat is relevant aan de hoeveelheid uren dat je vaart met mindere condities op open water?
Droogvallen, onze Barkas is eigenlijk een rondspant ontwerp wat voor de zelfbouwers is vereenvoudigd naar een 5 gangen multiknikspant, toch kan je er makkelijk mee droogvallen ook al valt hij scheef.

Tel uit u winst.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Kimkielen

Berichtdoor Yep » 05 Okt 2020, 21:49

Ik heb ze ook, wel zo handig bij een rondspant.
Maar de werking is uiteindelijk beperkt.
Deze week gaan de rotoren er in (https://www.dmsholland.com/stabilisatoren/magnusmaster/).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Kimkielen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Okt 2020, 22:40

Een Barkas is een Multi-knikspant schip, dat benadert een rondspant vorm en dat slingert nu eenmaal.
Rondspant vindt iedereen mooi maar is zeker niet optimaal.
Vroeger konden ze niet lassen en dan moeten de huidgangen netjes in elkaar overlopen om te kunnen klinken, dat is de basis van die 'mooie' rompvorm.
Het slingert door die ronde vormen nogal..

Kimkielen zijn goed werkende maar passieve stabilisatoren en dempen de uitslag/slingering wel zeker.
Als ze netjes / gemiddeld parallel lopen aan de waterlijn is er nauwelijks sprake van 'meer oppervlakte' of weerstand want dan 'snijden' ze door het water.

Aan een ontwerper (meneer H.) vragen hoe je zijn ontwerp kan verbeteren zal nooit een juiste/objectieve reactie opleveren want zijn ontwerp is nu eenmaal "het beste".
Mijn ervaring is dat o.a. de Barkas onaangenaam kan slingeren.
Alle in de wereld rondvarende zeeschepen hebben een platte bodem en daar heb ik ooit iets mee gedaan. Dat blijkt zeer stabiel te zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kimkielen

Berichtdoor Oeverloos » 05 Okt 2020, 23:50

Hey broekie,

Ten aanzien van waterverplaatsende schepen:
Ik vaar in Denemarken met een vlet met een zware kielbalk en twee grote kimkielen die vrijwel recht naar beneden staan. Diepgang 1.30.
De werking is dat het schip één slinger maakt en dat de volgende wordt afgedempt.
Het schip slingert dus niet meer na.
De vlet beweegt volledig mee met de deining. Je voelt je absoluut veilig.
Dat betekent wel dat je de stuurstoel, tafel etc moet vastschroeven ...

In de jaren 80 voeren er nog houten Deense kotters rond op de Oostzee.
Die hadden een wijnglas vormige romp, S-spant en een behoorlijke diepgang van zomaar 1.70 tot 2.00 m.
Als ik het zeegedrag van deze schepen vergelijk met mijn uitstekende vlet, dan kan ik alleen maar zeggen:
een wijnglas vormige S-spant, zonder kimkielen, wint het op alle fronten op open zee qua comfort van een vlet.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Kimkielen

Berichtdoor broekie » 06 Okt 2020, 06:56

Bedankt voor de ervaringen en toelichtingen.
Dat je er niet te grote verwachtingen van moet hebben wist ik.
Werkende stabilisatoren doen veel meer.

@Yep. Ziet er ook goed uit, maar ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn.
Ze lijken mij niet bestand tegen aanvaringen onder water.

@Vuuren1. Ieder ontwerp zijn voor- en nadelen. Keuzes maken met in acht nemen van toepassing en kosten zijn er bij alle ontwerpen.
De opmerking "parallel met de waterlijn" is waar ik naar zocht. Wat is de beste positie van de kimkielen speelde nog bij mij?
Kijken of de werf dezelfde opvatting heeft. Iets liftend effect is misschien ook aan te bevelen? Of zijn de snelheden daar te laag voor.

@Oeverloos. Zoiets stel ik mij voor, een dempend effect.
Af en toen maken we een gooi en rollen dan direct terug tegengesteld.
Die klap terug is vaak erger dan de rol die je verwacht.
Ook hier is de opmerking dat ze vrij recht naar beneden moeten staan belangrijk voor de stand.

Kortom, parallel met de waterlijn, zo recht mogelijk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Kimkielen

Berichtdoor Marie Christina » 06 Okt 2020, 08:28

Aha!
Als je nadat je op één oor gegooid bent met een te harde ruk terug komt heb je geen behoefte aan kimkielen, je hebt behoefte aan minder goede stabiliteit.
Huh?
Te góede stabiliteit.
Jazeker, dat kan.
Een probleem bij vele jachten omdat alle zware toestanden als motoren en accu's zo goed als op het vlak staan.
Het is superveilig, maar uiterst oncomfortabel.
Daar gaan je kimkielen niet heel veel aan veranderen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Kimkielen

Berichtdoor jkos » 06 Okt 2020, 08:54

Te goede stabiliteit klinkt inderdaad vreemd, je hebt dan een z.g.n “wreed” schip.
Dit kenmerkt zich in het zeer snel terugkomen in de uitgangspositie, en wordt als onaangenaam ervaren.
Ik weet niet hoe je onderwaterschip eruit ziet, maar bij een rondspant kunnen kimkielen er wel voor zorgen dat het slingeren wat comfortabeler wordt, dit door de dempende werking
Voor de stabiliteit maakt het niet uit, op het gewicht van de slingerkielen na, maar dat zal minimaal zijn.
Zelf heb ik altijd in de visserij gevaren met rondspant kotters en heb nog nooit een kotter zonder kimkielen gezien.
Sterker nog, ik weet dat er schepen zijn bij welke de kimkielen zijn vergroot, dus het helpt wel degelijk.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Kimkielen

Berichtdoor quichot » 06 Okt 2020, 10:33

Slingerkielen helpen alleen als het water niet meebeweegt met de kielen. Anders gezegd, bij een dwars inkomende golf tilt de watermassa het schip aan zo'n kiel juist op, waardoor het schip slagzij gaat maken. Op dat moment helpen die kielen geen zier. De werking lijkt dan averechts.
Het nut bewijzen ze pas bij de tegenbeweging. Het schip draait terug in uitgangspositie en sleurt daarbij de kielen door het water. Een plat vlak door het water sleuren kost extreem veel energie, denk aan een simpele roeispaan. Je haalt dus energie uit de beweging. Dat voorkomt niet alleen dat het schip doorslingert de andere kant op, het maakt de beweging ook trager. En in die vertraging zit de meeste winst. Loom slingeren wordt aan boord door alle opvarenden als een stuk minder onaangenaam ervaren.

Per saldo hebben ze dus weldegelijk nut. Althans bij ons aan boord. De Jonge Willem was ook een notoire slingerbak bij dwars inkomende golven. Nadat ik slingerkielen op de ronde kimmen had laten plaatsten werd het voor alle opvarenden een stuk aangenamer. Ik ben er nog steeds blij mee.

En verder wat Hans zegt: plat in de vaarrichting remmen ze niet, en kosten ze geen extra brandstof.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten