Mast electrisch

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Mast electrisch

Berichtdoor Rob Art » 04 Okt 2020, 22:43

Ik ben zelf ook bezig om de mast elektrisch strijkbaar te maken. Mijn mast is wat korter (2mtr). Ik heb nog ergens de berekening om te bepalen hoeveel NM de drukkracht van de lineare aandrijving moet zijn.

Word vervolgt.

Hier alvast een leverancier van lineaire aandrijvingen
https://www.linak.nl/branches/marine/
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Mast electrisch

Berichtdoor Rob Art » 10 Okt 2020, 21:56

Hier nog zoals beloofd een berekening die ik ooit op internet hebt gevonden.

Afbeelding

Afbeelding
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Mast electrisch

Berichtdoor BertSirius » 11 Okt 2020, 11:51

Het begint iets duidelijker te worden Rob.
Wat voor type actuator heb jij gebruikt?
Groet,
Bert
BertSirius
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2020, 14:11
ligplaats: Warmond
info: Gillissenvlet

Re: Mast electrisch

Berichtdoor jkb » 18 Nov 2020, 19:52

Een voorbeeld staat op https://www.youtube.com/watch?v=znv14HmAlPQ; ik heb zelf op Marktplaats een actuator gekocht en een proefopstelling gemaakt met een provisorisch nagemaakte mastvoet en een houten paal en mijn eigen mastje van circa 2,25 m om een en ander te testen. Dan kun je gelijk zien hoeveel centimeter de actuator moet uit- en inschuiven voor het gewenste resultaat en waar de bevestigingspunten moeten zitten. In mijn geval slechts 10 cm nodig omdat de mast al vrij hellende naar achter staat. Als ik de mast voorover zou willen klappen, dan moet ik de mastvoet aanpassen en wordt de slag langer.
De actuator is 4000NM dus die kan 407 kg aan; veel te veel maar dat lijkt me geen probleem. Je moet wel een actuator kopen die zowel kan trekken als duwen (push en pull). Mijn actuator zou een automatisch afslag hebben maar dat betwijfel ik. Aan het einde van de slag stop hij wel maar neemt het afgenomen amperage sterk toe. Dus de motor slaat niet af. Dan maar zorgen dat ik zodra de mast weer rechtop staat of juist neerligt de motor tijdig stopt. Ik denk aan een schakelaar met een "op" en een "neer". De actuator loopt langzaam, dus je kunt tijdig stoppen. Zo niet, dan drukt de 400KG flink door en dan zal er wel een en ander kraken.... Zou de motor wel automatisch afslaan, dan moet ik uitzoeken hoe je die weer activeert. Er zijn meerdere draden in de aansluitstekker, waarvan ik de werking niet ken. Misschien dat de deskundigen op circuitsonline me kunnen helpen. Ik gebruik dus 2 draden op plus en min en keer die om voor een tegengestelde beweging. Misschien post ik nog wel enkele foto's of video (als dit laatste op dit forum ook kan). MVG Jan
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Mast electrisch

Berichtdoor jkb » 18 Nov 2020, 20:03

jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Mast electrisch

Berichtdoor ErikH » 18 Nov 2020, 20:09

jkb schreef:Er zijn meerdere draden in de aansluitstekker, waarvan ik de werking niet ken.


3 of 4 daarvan zullen dan van de ingebouwde eindschakelaars zijn. Meten = weten.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Mast electrisch

Berichtdoor jkb » 18 Nov 2020, 20:31

Dank voor je opmerking. Maar welke schakeling hoort er dan bij. Ik meet geen onderlinge weerstanden tussen de andere draden. Ik blijf zoeken. Overigens: omdat de slag te groot is (afstand in- en uitschuiven) moet ik eerder stoppen. Dat gaat niet automatisch (hooguit aan één uiteinde). Ik meen daarover wel vragen gezien te hebben op circuitsonline. Voorlopig houd ik het erop zelf tijdig te stoppen met duwen of trekken. MVG Jan
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Mast electrisch

Berichtdoor ErikH » 19 Nov 2020, 00:58

Een typenummer of linkje naar de verkoopsite zou handig zijn. Anders is een datasheet aan de hand van het typenummer vaak wel te vinden. Plaats anders eens een fotootje van de draden of connector, kunnen we meedenken.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Mast electrisch

Berichtdoor jkb » 19 Nov 2020, 13:59

Typeplaatje: https://imgur.com/4DSegwD
Connector is er niet, wel losse draden: geel en bruin, hiermee kan ik de actuator laten in- en uitschuiven. Verder zwart, rood, oranje en blauw. Op die draden krijg ik geen spanning of ohmse weerstand, ook niet als de actuator in begin- of eindstand staat. Ik heb wel een datasheet ontvangen, maar dat lost niets op. En ik weet niet hoe een pdf te uploaden op dit forum. Ik denk dat er een controlbox nodig is. Ik ga de actuator ook niet openmaken, want mogelijk verlies ik dan de waterdichtheid. Dus gewoonweg tijdig stoppen met in- of uitschuiven. Dank mvg Jan
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Mast electrisch

Berichtdoor Navigo » 19 Nov 2020, 15:10

HH,

Kijk eens op de website van Linak.

Toch wel uitgebreide documentatie terug te vinden en zelfs telefonische ondersteuning als ik het zo mag geloven.
Ik zou zeggen spit de site eens door en waag er anders eens een telefoontje aan.

Zij kunnen je vast vertellen welke kleur draad welke functie heeft.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: HN65 en 6 gasten