Hoe kies je een verfsysteem?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor mh77 » 26 Mei 2020, 14:30

Na lang zoeken heb ik gisteren een bootje gekocht. Een stalen punter, 5.60m lang, waarmee ik in en om Amsterdam ga varen. Hij wordt gestraald, dus ik ben helemaal vrij in het bepalen van het verfsysteem. Maar verfsystemen, man daar kun je op afstuderen.. Ik heb websites van verfhandelaren bezocht, websites van producenten, uiteraard komt het onderwerp hier regelmatig langs, maar naast de ervaringen van mensen met bepaalde producten (die ik zeker mee laat wegen) heb ik toch nog moeite met bepalen HOE ik kies voor een bepaald systeem.

Ik weet in ieder geval dat ik voor een 2 componentensysteem wil gaan. En deels wordt m'n keuze beperkt door het type ondergrond. Maar verder...

Wat voor mij in ieder geval belangrijk is, is dat ik niet volgend jaar alweer aan het schilderen ben. Perfectie vind ik niet zo belangrijk, kwaliteit wel. En liefst werk ik niet met 5 of 6 verschillende producten, ik hou het graag zo simpel mogelijk. Aan de binnenkant van de punter komt een vlonder, dus er wordt niet veel 'op de binnenkant gelopen'.

Ik zat aan 2 opties te denken. Ik hoor heel graag jullie mening, en vooral waarom ik zou kiezen voor het één of het ander, en wat ik eventueel nog moet laten meewegen in m'n beslissing.

Zo heb ik veel gelezen over Sigma. Sigmacover 280 zie ik regelmatig langskomen, de prijs daarvan valt mee maar er worden ook 3-5 lagen geadviseerd voor het onderwaterschip. Toen kwam ik op de site van een grote verfhandelaar een voorgesteld systeem tegen van 2 lagen Sigmaprime 200, met vervolgens 2 lagen Sigmacover 380. Zo te zien zou de 380 zowel voor het onderwaterschip als voor dekken te gebruiken moeten zijn, dus ik zou bijvoorbeeld zwart kunnen gebruiken voor de buitenkant, en grijs voor de binnenkant. Maar dan heb ik geen anti fouling. Hoe erg is dat, en als dat erg is, waarom raadt iemand dan zo'n systeem aan?

Daarnaast komt Epifanes natuurlijk veel langs. Als ik even snel rondkijk naar het 2 componenten aanbod, zou ik bijvoorbeeld 2 lagen Epifanes epoxy primer kunnen gebruiken, met 2 lagen Epifanes epoxy hb coat voor onder de waterlijn, en 2 lagen Epifanes poly-urethane voor boven de waterlijn. Of is dat niet voldoende?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
mh77
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Jul 2018, 14:16
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor helenakruiser » 26 Mei 2020, 16:00

Hallo , google voor de aardigheid eens naar mcu coating , of jotun.als het uiterlijk er niet zoveel toe doet us een van de 2 een verstandige keuze.

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor Oeverloos » 26 Mei 2020, 18:07

Die verfsystemen die je hierboven noemt zijn veel te verfijnd en van een veel te hoge kwaliteit naar mijn mening.
Als je met je punter in de Amsterdamse grachten gaat varen dan is je verf er aan het eind van het vaarseizoen grotendeels wel af.
Dus mijn advies is, ga voor een eenvoudig één componenten systeem wat makkelijk bij te houden is.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor mh77 » 26 Mei 2020, 18:17

helenakruiser schreef:Hallo , google voor de aardigheid eens naar mcu coating , of jotun.als het uiterlijk er niet zoveel toe doet us een van de 2 een verstandige keuze.

Vriendelijke groet

Dankjewel, ik ga er eens naar kijken. De verkoper van de boot heeft ook een prijs gemaakt inclusief schilderen, maar dat is met 1 laag primer en 1 laag verf. Ik dacht eigenlijk dat dat te weinig zou zijn, dus met het advies van Oeverloos in het achterhoofd, is dat misschien toch prima voor het eerstvolgende jaar. Maar anders ga ik eens kijken naar MCU!

Oeverloos schreef:Die verfsystemen die je hierboven noemt zijn veel te verfijnd en van een veel te hoge kwaliteit naar mijn mening.
Als je met je punter in de Amsterdamse grachten gaat varen dan is je verf er aan het eind van het vaarseizoen grotendeels wel af.
Dus mijn advies is, ga voor een eenvoudig één componenten systeem wat makkelijk bij te houden is.

Mvrg.

Oeverloos

Dank voor je reactie! Je bedoelt vanwege beschadigingen, aanvarinkjes etc? Ik hoop de boot netjes te houden natuurlijk, maar ik kan het natuurlijk altijd het eerste seizoen met iets eenvoudigers proberen, en dan volgend voorjaar opnieuw bekijken. Uiteindelijk hoop ik althans dat ik niet ieder jaar moet gaan schilderen.
mh77
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Jul 2018, 14:16
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor Oeverloos » 26 Mei 2020, 21:28

Op de binnenkant van je gestraalde punter en het onderwaterschip kun je m.i. het beste een 2 comp epoxy verfsysteem zetten zoals de fabrikant adviseert. Vergeet de anode niet als je een binnenboord motor hebt! En zet er ook antifouling op.
Ik zou hier de nodige aandacht aan geven, want als dit er goed op komt, heb je voor jaren geen roest en geen onderhoud.
Het bovenwater schip aan de buitenkant, het vrijboord, kun je eventueel 1 comp doen omdat je dat makkelijk kunt bijwerken.
Als je in Mokum ligt dan weten we allebei hoe daar “gevaren” wordt.
Met 2 comp moet je dan gaan pielen met potjes en met 1 comp kun je gewoon maar raak kwasten.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor ErikH » 26 Mei 2020, 21:48

Oeverloos; Wat is er moeilijk aan om een 2-componenten systeem bij te werken?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor Oeverloos » 26 Mei 2020, 22:09

Hey Erik,

Ik heb zelf een 2 comp verf op mijn vrijboorden zitten. Uitstekend, zou niet anders willen, keihard en super bestand tegen zout. Mijn boot ligt in Denemarken dus altijd onder het zout.
Het lakwerk van het teak buiten om idem.

Maar ik zou als ik in Amsterdam in de grachten zou varen, toch de voorkeur geven aan 1 comp vanwege het gemak van het herstellen van de onvrijwillige ontmoetingen daar, waardoor je boot er aan het einde van het vaarseizoen heel anders uitziet.
Maar ik ben het wel met je eens dat het mengen van verf en harder geen rocket science is.
Ik vind dus 2 comp nog steeds het beste systeem, maar ik ben wel anders gaan denken over 1 comp.
Dat is toch zo gek nog niet voor het gewone werk.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Mei 2020, 22:46

Dit is nou zo'n vraag waarvan je als TS op een gegeven moment denkt: had ik het maar niet gevraagd.
Omdat je twee kampen hebt, de 1 c- ers en de 2 c- ers.
Ieder met zijn eigen (terechte) pro's en contra's
En dan zijn we gelukkig nog niet in de merkenstrijd beland, want dan is het eind helemaal zoek.

En het mooie is: beide kampen hebben gelijk.
2c is prima en 1c ook.
2c is slag-, slijt- en glansvast.
Maar de 1k's van tegenwoordig doen er niet heel veel meer voor onder.
En dan is het gemak en de lagere prijs ook weer een factor om rekening mee te houden.
Ik heb met beide systemen gewerkt en heb uiteindelijk gekozen voor 1c, nu alweer zo'n jaar of 15 .
Wel van een goed merk.
Ik houd mij tegenwoordig verre van Gamma eigen merk of Action verf.
Ben er achter gekomen waarom dat zoveel goedkoper is.

Succes met afwegingen maken en beslissen, en weet dat je éigenlijk geen slechte keuze kunt maken.
Zolang het maar bij jou past.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor Thinlanet » 26 Mei 2020, 23:13

Ik heb een 2k systeem op staal en werkt ook al minimaal 5 jaar prima. Ik dobber niet in Amsterdam maar hier in de polder gaat het er soms ook lomp aan toe (stalen vletten etc) maar op een paar oppervlakkige schuurplekken na, nog geen schade gehad waardoor ik opnieuw moet gaan lakken. En misschien vloeken in de kerk, maar een rubberen stootrand aanbrengen om het directe contact op te vangen een idee?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Hoe kies je een verfsysteem?

Berichtdoor jade » 27 Mei 2020, 08:02

Maar het lijkt me dat als je de keuze maakt om te gaan stralen, je toch ook eerder geneigd bent om voor het meest duurzame verf-systeem te gaan, 2-comp. Dus.
Terug naar 1 comp. Kan altijd nog, makkelijker dan andersom.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten