Warm water aan boord

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor aadbloem » 04 Apr 2020, 10:56

pascall schreef:Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de kwaliteit van de Vetus boiler.
Pascal.

De eigenlijke ketel, nu helemaal uit de mantel is een enorm zwaar brok ijzer dat onder de roest zit. De fraaie RVS mantel is leuk maar slechts voor de sier.
De VETUS boiler is precies 11 jaar oud nu. Weinig functioneel RVS dus. :o
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor aadbloem » 07 Apr 2020, 20:35

In het verleden uitgevoerd in RVS304, is dat dan in het nabije verleden? Ik heb de VETUS boiler van 2009/2010 geheel uit elkaar gehaald en nu blijkt er dus al jaren een steeds erger worden lekkage te zijn op het schroefdraad van het verwarmings element. Deze lekkage heeft zich jaren verborgen gehouden in het isolatiemateriaal totdat het waterstroompje onlangs teveel werd. De ketel zit vanaf die lekkage en naar onder vol met roest waarbij ik bang was dat de ketel was doorgerot. Dat blijkt niet het geval, de ketel is voldoende dik dus ik heb hem ontroest en in de ijzermenie gezet. IJzermenie, ja want de ketel uit 2009/2010 is van ijzer denk ik. Een magneet klikt er muurvast op, en krijg ik er met moeite weer af. Kortom zijn de interne ketels van VETUS in 2009 van gewoon ijzer en is alleen het glimmende omhulsel, lijkend op blik, van flinterdun RVS??
De boiler kan ik wel volledig herstellen, het armoedige rubbertje dat de 1 1/4 gasdraad van het verwarmingselement afsluit op de flens is snel niet meer wat het hoort te zijn en lekt misschien al 5 jaar. Forumlid Solita74 heeft dezelfde ervaring met lekkage op het verwarmingselement en adviseerde mij een nieuwe rubber ring maar dan een rubber ring omsloten met metaal.
Solita74 schreef:Ik heb ook de zelfde boiler van vetus en heb al twee keer het verwarmings element vernieuwd ivm lekkage ik kwam er achter daar ik sluiting had op de 220 heb hem nu afgedicht met een speciale ring dus geen hennep of teflon het is een stalen ring met rubber aan de binnen kant.

Ik ben hiermee bezig en verwacht de boiler weer operationeel te krijgen met deze afsluitring: https://www.mattech.nl/11-4-bsp-bonded- ... taal-viton
Het eerder verroeste deel staat inmiddels netjes in de menie. Solita74 compliment en dank voor de tips. Zo zie maar wat dit forum voor je kan doen. Ik ga er van uit dat ik geen nieuwe boiler van €799 hoef te kopen :D
op de foto liggend, ondersteboven, zit het element nog losje in de flens. De ijzeren ketel:
Afbeelding
Staand, deksel en isolatiedeksel verwijderd, werd duidelijk wat er gebeurd is qua lekkage
Afbeelding
De walslaag van het ijzer is in het tempex deksel geroest.
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor Leverg » 07 Apr 2020, 23:35

Mocht je een planar hebben kan je tegenwoordig een 10 liter boiler ertussen zetten.
Idee 1 is, en best apart natuurlijk. Je zet je kachel aan midden in de zomer, maar blaas alle warme lucht naar buiten.
Idee 2 voor aan de wal kan je hem voeden met 500watt aan stroom, of met je accu,s als je genoeg accu capaciteit hebt.

Dingen kosten ongeveer 400 euro.

https://vbdservices.nl/Verwarmen/Boiler%20Nautic%20Compact%20Air
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Warm water aan boord

Berichtdoor peter68 » 08 Apr 2020, 11:22

Marie Christina schreef:Ik heb er een doodnormale keukenboiler ingebouwd.
Zo eentje voor in je keukenkastje.
Ik warm hem voor het varen even op via de walstroom en hou hem warm tijdens het varen via de omvormer.
Bevalt me uitstekend.

Bedankt voor de tip :D
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten