Alu Botenbouw basics

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor bas » 11 Mrt 2020, 20:19

Met een doorlopende scheg zal het scheepje een stuk koers vaster zijn en waait het ook minder snel weg.


Dat zal ongetwijfeld schelen, vraag me alleen af of dat nog een beetje in het idee blijft met het ontwerp van het scheepje maar dat is aan de ontwerper.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor Thinlanet » 11 Mrt 2020, 20:40

Wat was de gedachte achter een (praktisch) platte bodem? Fabricage vergemakkelijken? Ik heb een doorlopende scheg van +- 8 cm diep/hoog vanaf de boeg tot iets voor de spiegel, maar dit maakt mijn boot al aardig “stuurloos” bij achteruit varen en is gevoelig voor fikse zijwind.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Alu Botenbouw basics

Berichtdoor Joeri1990 » 12 Mrt 2020, 10:07

Ik heb nu een stalen vletje waarmee ik door de grachten vaart deze heeft een kleine scheg aan de achterkant en een platte bodem. In de grachten merk ik hier weinig van. (of misschien ben ik geen echte boot gewend)

Ik wil graag een makkelijk te fabriceren boot maken. Ik heb het ontwerp afgekeken van de Hanzeschouw. Die zie je hier veel in de grachten varen als verhuur bootjes. Deze worden verkocht vanaf 4430 euro incl.
Afbeelding

Ik wilde kijken of ik met een soortgelijk ontwerp daar onder kan duiken XD Misschien een optimistisch uitgangspunt.

Ik zou de lasnaden aan de voorkant ook kunnen zetten voor stevigheid. Maar dit zal de vormvastheid niet ten goede doen denk ik.
Joeri1990
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Mrt 2020, 10:54
ligplaats: Amsterdam
info: Aluminium sloepen

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten