Gat in hardhout opvullen --> waarmee?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gat in hardhout opvullen --> waarmee?

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Jan 2020, 17:23

Tijdens het schuren van één van mijn deuren stuitte ik op een plek die was opgevuld met plamuur. Ik heb besloten dat eruit te halen en nu heb ik een "gat" in mijn deur van ongeveer 3x1 cm en 1 cm diep. Alablastine verkoopt verschillenden houtvullers, ook in allerlei houtkleuren. Als je die met gewone verf overschildert zul ja daar niet veel van zien, maar met Owatrol is dat een ander verhaal natuurlijk.
Waarmee kan ik dit het beste opvullen zodat ik het daarna in de Owatrol D1 en D2 kan zetten zonder dat je al te veel verschil ziet?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Gat in hardhout opvullen --> waarmee?

Berichtdoor Mopolcamper » 19 Jan 2020, 17:33

Je zou epoxiehars kunnen doen met een filler die bestaat uit schuurslijpsel van dezelfde houtsoort als je deur. Daarmee heb je in ieder geval dezelfde kleur, maar je blijft het natuurlijk wel zien omdat daar de houtnerf ontbreekt.
Of wat nog mooier is, lijm met epoxiehars een klein blokje hout in het gat.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gat in hardhout opvullen --> waarmee?

Berichtdoor harry19612 » 19 Jan 2020, 19:05

Als je de houtsoort weet en die nog verkrijgbaar is, zou ik er een niew stukje hout inzetten.
Het duurt misschien een paar jaar, maar dan zie je er vrijwel niks meer van. Ik heb dat zelf bij de hand gehad en zal alleen nog iets anders gebruiken wanneer ik er met kleurlak overheen ga.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Gat in hardhout opvullen --> waarmee?

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Jan 2020, 09:12

Goed idee. Ik denk inderdaad dat ik ga proberen het gat wat rechter t maken d.m.v. uitbeitelen en dan opvullen met een stukje hardhout op maat.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten