Welke bilgepomp?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor broekie » 14 Jan 2020, 17:52

Mijn broer ging een paar maanden geleden naar de slaapkamer (beneden) en stond tot zijn knieën in het water.
Met een 15 meter schip betekent dit vele liters binnen. Motorruim gelukkig niet en hij dreef nog.
Uren gepompt om de zaak droog te krijgen. Nu ook een automatische pomp gezet.

Oorzaak was een doorgerotte droge uitlaat aansluiting met de huid en de wind erop.
Heeft een paar dagen vol staan klotsen.

Gevaar met die automatische pompen is als je dieseltank leegloopt in de bilge.
Dat pomp hij er ook uit.

Zelf heb ik terugslagkleppen in de lenspomp en de douchepomp leidingen gezet.
Uitlaten zitten net boven de waterlijn, maar komt toch altijd wat binnen klotsen bij die uitlaten en zo terug in de boot.
Heeft even geduurd voordat ik doorhad waarom er toch altijd wat water in de boot stond.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor RuudM » 14 Jan 2020, 19:51

Kijk, juist om het mogelijk kunnen lekken van een dieseltank hebben wij er geen automatische pomp ini staan

Maar wat ik eigenlijk mis in dit verhaal is dat niemand eigenlijk een melding krijgt dat er een bilge alarm is.

Als je dit wel hebt kan je natuurlijk altijd even kijken op de boot wat er loos is.

Heeft iemand wel een of meerdere bilgealarmen. Dan zijn er tegenwoordig best wel mogelijkheden Om dit op je telefoon binnen te krijgen.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor Oeverloos » 14 Jan 2020, 21:13

Uitstekend voorstel om een bilge alarm aan te leggen.
Misschien ben ik de enige die zijn boot altijd vol water heeft, maar

of de aftapplug van de buitenwater koeling van de motor was verdwenen ( elektrolyse, oorzaak mijn zink anodes waren van magnesium) machinekamer vol zeewater gepompt,

of het rvs waterlock ( elektrolyse, idem) was een vergiet geworden waardoor weer de machine kamer vol zeewater,

of de waterleiding knapte ( balg in drukvat plat omdat de luchtdruk er af was) en de hydrofoor pomte 1000 liter water het ruim in

of de wasmachine pompt het waswater onder de keukenvloer omdat de hendel niet naar buiten stond,

maar er klotst altijd wel wat.

Nu in elk compartiment een Johnson wateralarm, Rule pompen op het boordnet en een elektrische dompel pomp van rvs waar je niks aan hebt als de 230 er af is.
En omdat de KNMR altijd met motorpompen in de weer is heb ik jaren geleden een Honda motorpomp aan boord gezet, met slangen ook nog.

Het is heel mooi hoor op zee met een ijzeren motorboot, als ie boven water blijft.
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor RuudM » 14 Jan 2020, 21:27

tuurlijk. Bij ons gebeurd er ook altijd wel wat;

Ik ben ook wel eens aan het dekwassen geweest en de slang even losgelaten en laat deze dan nu net de ankerbak gaan vullen. de aftap hiervan stond open en had ik een bilge alarm in de voorkajuit.

Of je bent net boodschappen aan het doen belt je vrouw op in paniek, Ruud er gaat hier een alarm af.
Blijkt bij aan boord komen dat het douchepompje ermee gestopt is en dat het ak bilge alarm in werking is getreden.

Dan even de pomp aan en je pompt het weer leeg. Je weet dan wel wat je weg pompt.

En in de machinekamer lekt altijd wel wat en daar is het bij ons gemakkelijk te beoordelen wat het is. Direct opruimen en je hebt weer een overzichtelijke situatie. Dan kan je weer wachten op het volgende. Mk. Bilge is bij ons, als we gaan varen, altijd droog. Ga je tussentijds even kijken dan kan je snel beoordelen of er wat lekt.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2020, 22:54

Laatst een carterontluchting verstopping gehad en is er uit plug van een eventuele oliepeilstok uit gevlogen.
Gevolg, meer dan een liter in de bilge, gelukkig was het een kort tripje anders was het motortje om zeep.
Ben nu een camera aan het plaatsen zodat ik altijd in blik kan werpen op het torretje, drie maal scheepsrecht.
Dus 3 maal iets soortgelijks aan de hand gehad, altijd goed afgelopen maar denk dat mijn geluk nu wel op is.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor broekie » 15 Jan 2020, 07:32

Blij jullie problemen te lezen, ik dacht (tenminste dat zegt mijn vrouw) dat er alleen bij ons aan boord altijd wat is.
Ook verklaart ze me voor gek dat ik altijd tijdens het varen onder de luiken kijk. Dat doet niemand.

In de regel ben ik vlugger met opmerken dan dat het probleem echt gevolgen heeft.

Mijn broer is a-technisch en gaat ervan uit dat er niets gebeurd. Kijkt preventief nooit en laat het over aan de service monteur.
Dat is hem al regelmatig opgebroken. Service is een moment opname. Tussentijdse inspectie behoed je voor ellende.
De laatste volloop actie kost hem nieuwe vloeren onderin door waterschade.
Maar zegt hij dan, dit is niet normaal en gebeurd normaal niet. Waarom zou zoiets kapot gaan?
Tja, als dat waar zou zijn, hadden we alle monteurs en reparatie werkplaatsen jaren geleden al opgedoekt.
What can possibly go wrong!
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor quichot » 15 Jan 2020, 12:35

Niet meer dan een paar millimeter staal, met daarin tal van doorvoeren, scheidt ons van het rijk der vissen. Dus het eerste wat ik doe als ik aan boord kom is even in de machinekamer kijken, en even het luikje lichten onder aan de trap, het laagste punt van het vlak.
Een alarm neem ik niet, want ik zou me doodschrikken bij een vals alarm. :o
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor varg » 16 Jan 2020, 14:34

quichot schreef:Een alarm neem ik niet, want ik zou me doodschrikken bij een vals alarm. :o


Uit: mannen van Sliedrecht. Die bonden een touwtje aan hun teen als ze aan het werk waren in de Biesbosch...zo wisten ze wanneer het vloed of eb werd. Moet te doen zijn om op de Jonge Willem een touwtje aan de wal vast te maken en het andere eind aan je teen. Maak me sterk dat je dan een alarm wel overleeft. Als je niet aan boord slaapt werkt het denk ik niet.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor quichot » 17 Jan 2020, 10:41

varg schreef:Uit: mannen van Sliedrecht. Die bonden een touwtje aan hun teen als ze aan het werk waren in de Biesbosch...zo wisten ze wanneer het vloed of eb werd. Moet te doen zijn om op de Jonge Willem een touwtje aan de wal vast te maken en het andere eind aan je teen. Maak me sterk dat je dan een alarm wel overleeft. Als je niet aan boord slaapt werkt het denk ik niet.
groet, Arnold

Het principe van een dergelijk touwtje ontgaat me. Maar ik zie daar van af. :D
Wat ik van alarmen weet is dat ze in de meeste gevallen afgaan door één of andere storing, of dat ze veel te kritisch staan afgesteld, waardoor ze worden getriggerd door iets totaal onschuldigs.
En niets is onveiliger dan valse alarmen. Want na drie valse alarmen denk je bij de vierde keer jaja, het zal wel. En juist die keer kon het wel eens serieus menens zijn.
Laat mij nou maar de boel zelf even inspecteren, en de kans op ellende klein houden door goed onderhoud en voorkoming van kwetsbare doorvoeren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke bilgepomp?

Berichtdoor Yep » 17 Jan 2020, 10:51

Voor, midden en achter bilgeschakelaars geplaatst welke een relais aansturen dat zichzelf bekrachtigd.
Op het kastje een drukschakelaar geplaatst welke het relais ontlast.
Ofwel: Tot zover slechts teringherrie als een der vlotters bekrachtigd wordt.

In de bilge van het motorruim zit, iets hoger geplaatst, een 2e vlotter welke te allen tijde rechtstreeks de bilgepomp activeert.
En ja, als het diesel is wordt het huilen.
Maar alles beter dan een verzopen boot.
En voordat de 2e schakelaar geactiveerd wordt hoop ik dan maar dat de haven wakker wordt als ik er niet ben.

En onderhoud is behoud :-)
Dus elke maand elke schakelaar even activeren en relais resetten.
Ter voorkoming van 3 x herrie heb ik tussen relais en sirene een schakelaar geplaatst.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten