Webasto, Eberspacher of Planar

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor rotterdammer » 21 Mrt 2020, 09:21

quichot schreef:Ik blaas even dit draadje nieuw leven in, omdat ik op de Hiswa tegen de stand van Safire aanliep.

De vraag die ik in de groep gooi: iemand hier ervaring mee?


Ja, ik heb een Safire kachel. Twee jaar geleden de 2600Di gekocht. Reden om voor deze kachel te gaan, is het lage stroomverbruik. Op vol vermogen verbruikt deze nog geen ampère per uur. Dat was voor mij belangrijk, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van walstroom maar toch enkele dagen ergens zou willen kunnen liggen zonder dagelijks de motor te starten om de accu weer bij te laden. In een worst case scenario is het verbruik 22Ah per dag voor 2,6Kw warmte. Bijna alle andere kachels verbruiken veel meer, zelfs kleinere kachels (Planar 2Kw bijvoorbeeld 58Ah per dag :shock: ).

Wat ik heb begrepen, is dat Safire is opgericht door een ontwerper van de Wallas kachel. Het schijnt dat die meer uit een kachel wilde halen, maar dat de eigenaar daar niet in mee wilde gaan. Wallas is daarom niet zo zuinig als Safire, maar aan de andere kant zijn sommige onderdelen daardoor wel redelijk makkelijk uitwisselbaar.

In ieder geval zijn dit soort kachels wel heel stil, tenminste, volgens reviews (van de Wallas vooral). Ik kan dat zelf niet vergelijken. Voordat ik deze Safire had, had ik nog een gaskachel en die was natuurlijk helemaal stil. In ieder geval heb ik tot nu toe geen moment spijt van de aankoop.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2020, 09:48

rotterdammer schreef:Reden om voor deze kachel te gaan, is het lage stroomverbruik. Op vol vermogen verbruikt deze nog geen ampère per uur.

Dank voor je reactie.
Ik ben voor mijn stroom aangewezen op zonnepanelen. Werkt prima op zich, maar daardoor is laag stroomverbruik in het stookseizoen met z'n korte dagen voor mij een extra groot voordeel!
Maak jij het apparaat wel eens schoon? en zo ja, lukt dat een beetje?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor rotterdammer » 21 Mrt 2020, 21:53

quichot schreef:Maak jij het apparaat wel eens schoon? en zo ja, lukt dat een beetje?


Eigenlijk heb ik dat nog niet gedaan. Ik stook er GTL in, voor zover ik begrijp zou dat minder roet moeten geven dus is mijn gedachte dat schoonmaken ook minder vaak nodig zal zijn. Het lijkt me trouwens niet moeilijk. De kachel is 1 keer open geweest bij de importeur (bleek dat er software van de 3600Di op stond waardoor de kachel meer warmte ging leveren dan dat er afgevoerd kon worden, dus moest het besturingsbord vervangen worden voor het juiste exemplaar). Het zag er best wel makkelijk uit om overal bij te kunnen. En het was gelijk mooi om te zien hoe de importeur met zo'n probleem omgaat: heel goed!

Zelf ben ik trouwens ook wel met zonnepanelen bezig om te installeren, o.a. om de accu's te sparen tijdens de kortere dagen met de kachel aan. En dan helpt elk beetje wel dat die zuiniger is. Wat dat betreft heb ik twee jaar geleden geen kachel gevonden die zuiniger is en hetzelfde soort comfort biedt. Trouwens, ik bedien de kachel met het Genius bedieningspaneel, makkelijk om die dan op een bepaalde doeltemperatuur te zetten waardoor de kachel zelf verder regelt hoeveel warmte er gegenereerd moet worden.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2020, 11:32

Ik kreeg op die HISWA-stand ook al een zeer positieve indruk van die firma. Het moet die kant maar op, denk ik.
Van die zonnepanelen kan ik je dit zeggen: had ik véél eerder aan moeten beginnen! Ideaal!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor Popeye » 24 Jul 2020, 22:18

Ik kon geen nee zeggen tegen een Chinees van 115 euro, dus mijn houtkacheltje gaat er uit!
Ik lees er weinig tot geen negatiefs over.
Kan ik ''s morgens vanuit mijn bed de kachel aanzetten! :)

Kom maar op Menno! :mrgreen:

Ik doe trouwens ook goede zaken bij de action, kwantum, jysk en de LIDL! :D

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor quichot » 25 Jul 2020, 08:19

Op zich een niet onlogische keuze. Zó goedkoop dat je in het beste geval spekkoper, en in het ergste geval 115 euro armer bent. Een alleszins aanvaardbaar risico dus.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Berichtdoor broekie » 25 Jul 2020, 08:30

Ik doe trouwens ook goede zaken bij de action, kwantum, jysk en de LIDL! :D


Dat kan ik mij voorstellen, je zal vaker nieuw nodig hebben. :D

Ik kom er ook hoor en heb altijd wel handige dingen voor weinig. Ben wel selectief.

Bij Ali expres koop ik zelden, al moet ik zeggen dat ik voor mijn Suzuki wegmotor een keer olie filters en wat carburateur dingen heb gekocht voor een deel van de prijs hier.
Die waren exact hetzelfde. Vond het hier gewoon schandalig duur.
Veel Ali expres rommel moet je vooral in China laten.

Ik handel wel met China in staaldelen bedrijfsmatig en kom er als zodanig regelmatig.
Zeer betrouwbaar en correct in zaken doen.
Kan je een forum over beginnen, fascinerend land.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten