Antifouling vraag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor pascall » 11 Jan 2020, 10:54

broekie schreef:Ik zou het in de plaats van Pascal ook moeilijk vinden om nu de juiste beslissing te nemen.
Na stralen, een kostbare behandeling, wil je het direct goed doen om over een paar jaar niet weer te hoeven beginnen.
Maar om nu de experimentele behandeling te kiezen zou voor mij toch niet de keuze zijn.

De basis op staal na stralen kun je doen met beproefde middelen om je schip tegen corrosie te beschermen.
Het AF systeem wordt de keuze begrijp ik.
Kun je het nieuwe systeem met coating en ultrasoon ook later nog inzetten, of moet dat op een ondergrond zonder traditionele AF?
Kun je traditionele AF later alsnog op de coating zetten als je nu kiest voor de ultrasoon methode?

Vraag is dus moet je nu de keuze definitief maken, of kun je later nog overstappen als het niet naar wens werkt?


Hallo Broekie,

Je kan op de coating, die aanbevolen wordt in combinatie met de ultrasoon installatie , later voorzien van een AF coating.
Wel moetje deze goed opschuren want de eigenschap van de coating is dat hij super glad is, het lijkt werkelijk een glasplaat.
Op zich is er dus nog niets verloren, buiten een keer opschuren en er weer uit en in.

Later de ultrasoon installatie plaatsen kan maar zou niet zo effectief zijn, want immers mis je dan de super glade coating, het is een combinatie van.

Mijn keuze is nog niet bepaalt, wat ook nog een rol speelt is, hoe reageren (huis) dieren hier op, wij hebben namelijk een scheepskat aan boord.

Mochten wij voor dit systeem gaan wordt er in ieder geval een uitgebreid topic aan gewijd gedurende minimaal twee jaar.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor henkvd » 11 Jan 2020, 11:50

Huisdieren zal spannend worden wat die er van mee krijgen, de meeste ultrasoon systemen werken met een frequentie net boven onze gehoorgrens, voor honden en katten is dat nog binnen het gehoorspectrum.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Jan 2020, 08:34

Hoi Elrenegado, zou je nog willen reageren op mijn vraag:

En breng je dan gelijk meerdere lagen aan Elrenegado? Bijvoorbeeld drie lagen voor drie jaar varen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor elrenegado » 15 Jan 2020, 15:50

Sorry Jan,
die vraag had ik gemist.

Maar ja, ik ga er 2 a 3 lagen van opzetten.
of ik er 3 seizoenen mee kan doen vertel ik je in 2023 ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor NanoProfs Nederland » 07 Mrt 2020, 02:45

Beste mensen,

Ik wil even terug komen op het FINSULATE Seagrade EL systeem,
Wij werken ermee in binnen en buitenland en met groot succes,
Het was in de testpilot moeilijke tijden voor de producent maar als een bedrijf als
van Oort of een Damen scheepsbouw en de andere 300 boten die gedaan zijn tevreden zijn, en
sommige tevreden uit hun testfase zegt dat het product goed verder door is ontwikkeld.
In 2006 was het nog niks met de lijmsoort maar die werd steeds sterker en sterker.
Wij beamen dus zeker wel dat er mindere tijden waren voor de producent maar die zijn allang voorbij gelukkig.

www.nanoprofs.com

Hopelijk heb ik toch een beetje de negatieve kant verzacht.

Met vriendelijke groet.

Nanoprofs
Serge
NanoProfs Nederland
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Mrt 2020, 02:34
ligplaats: Delft
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor elrenegado » 07 Mrt 2020, 09:20

Er staat in de motorboot van deze maand een uitslag van een test van allerlei soorten AF....
ook van de duurdere milieuvriendelijke... uitkomst was niet zo veel verschillend dacht ik.
Ik hou het wel bij de voordeligere niet milieuvriendelijk variant.... scheelt toch aanzienlijk in de kosten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Frank » 26 Mrt 2020, 22:12

Even een vraag over zelfslijpende antifouling.

De boot staat momenteel op de kant en het was de bedoeling deze in de loop van volgende week weer te water zou gaan.
Vanmiddag was ik op de boot en nu hier en daar zaken op slot dreigen te gaan, gaat de boot zaterdag rond het middaguur te water.
Dus morgenochtend meteen antifouling (Hempel) erop. De boot mag dan pas na 24 uur te water.
Eigenlijk wilde ik een tweede laag smeren, volgens Hempel zou dat overschilderen na ongeveer 8 uur kunnen.
Dus vrijdag eind van de middag de tweede laag. Maar dan zit er lang geen 24 uur tussen het verven en te water laten (ik denk dan rond de 14 uur).
Wat zou het probleem kunnen zijn als die tijd te kort is?
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor broekie » 27 Mrt 2020, 09:16

Die tijden zijn denk ik ook gebonden aan de omgevings condities.
Droogtijd zal korter zijn als het warmer is.
Ik zou dus niet afgaan van een absoluut getal, dat zal een gemiddelde indicatie zijn.
Staat hij lekker in het zonnetje droogt het sneller.

Je zal er geen 24 uur tussen krijgen, maar ik zelf zou me daar niet aan storen. Moet wel droog zijn.
Soms smeren ze voor te water lating nog even de kale plekken van de steunen in.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor elrenegado » 27 Mrt 2020, 10:34

die 24 regel is vaak omdat er anders nog teveel schadelijke stoffen in het water komen.

Maar het word savonds nog best koud.
Dus als jij tegen einde van de dag de 2de laag erop zet, heb je kans dat die de volgende ochtend nog niet uitgehard is.

Maar op het productblad van Hempel Mille, staat tewaterlating 24h bij 20 graden..
die 20 graden ga je niet redden, en zeker niet bij de 2de laag einde van de dag.

Ik zou het risico niet nemen dat alles los komt en het bij 1 laag houden... mogelijk kan die net ietsje dikker aanbrengen ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Frank » 27 Mrt 2020, 18:57

Het is inderdaad nog knap fris buiten, helaas halen we net de helft van die 20 graden !
Inderdaad heb ik de gok maar niet genomen en 1 laag gedaan. Het droogt echt niet erg snel, dus die tweede laag zag ik niet zitten.
Nou ja, morgen te water en naar de haven varen.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten