Antifouling vraag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor elrenegado » 24 Dec 2019, 09:43

De micron van international, die is bedoeld voor meerdere seizoenen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor FrankM » 24 Dec 2019, 16:14

Misschien wijk ik te veel af van het onderwerp, maar weet iemand een AF die ook echt knalrood blijft ? Verleden jaar compleet kaal gemaakt, zachter eraf, harde erop. Maar na en jaar weer roze...………………………………..

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Hooveld960 » 25 Dec 2019, 14:42

En breng je dan gelijk meerdere lagen aan Elrenegado? Bijvoorbeeld drie lagen voor drie jaar varen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Dec 2019, 11:09

Bedoel je de Micron Plus of de Micron LZ? DE Micron Plus is geen toegelaten antifouling meer namelijk.

Ik heb ondertussen bericht terug van het Ctgb:

Geachte heer .....,

Het middel Micron Plus staat inderdaad niet op onze lijst omdat dit middel per 01-01-2018 is geëxpireerd, zie ook onze website: https://toelatingen.ctgb.nl/nl/authorisations/14503
Dit middel mag dus niet verkocht/gebruikt worden.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

.....
Medewerker Servicedesk
Ctgb
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden Board for the Authorisation of Plant Protection Products and Biocides
Bezoekadres / visiting address:
Bennekomseweg 41, NL6717 LL Ede
www.ctgb.nl
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor jkos » 28 Dec 2019, 23:22

Ik hoop de Micron Plus, een kennis van mij heeft die en dat bevalt goed.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Popeye » 31 Dec 2019, 23:50

Kwam net in een oud artikel in Elsevier dit tegen. https://www.finsulate.com/?gclid=EAIaIQ ... gIgbfD_BwE

Bekend?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor bas » 01 Jan 2020, 12:27

Jaren geleden heeft een conculega zijn boot ermee beplakt. Hoop bombarie in de vakbladen maar daarna weinig meer van vernomen.
Geloof best dat het tegen aangroei werkt, alleen dat bestickeren is volgens mij geen succes. Idem met dat spul met die haartjes wat nu een hot item is. Allemaal innovatief, veel belovend, award winning, enz...maar de eerste boot waar het een jaar of 5 op blijft zitten moet nog komen. Eerst maar eens zien of tegen die tijd überhaupt nog bestaat.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor pascall » 11 Jan 2020, 07:56

Marie Christina schreef:Ik hoor er zeer verschillende verhalen over.
Van "geldverspilling" tot "Topspul".
Ik ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaring ermee.
Kom je er tzt even op terug?


Hoi Marie Christina,

Ja ik kom hier op terug, bij deze;

Inmiddels staat ons scheepje bij de straler maar we zijn er nog steeds niet uit wat er op gaat komen.
De Hempel Silic One 77450 biocidevrij, dit gaat het niet worden, we hebben een gebruiker gesproken maar deze was toch skeptic over het product.
Het vertelde toch aangroei te hebben, wel was deze zeer makkelijk te verwijderen, het product zit op een zeilboot gelegen op de Oosterschelde.
Mogelijk vaart hij niet veel of snel genoeg om de aangroei er af te varen, want dit is wat de leverancier prefereert.
Aangezien wij geen snelle boot hebben durven wij het niet aan, maar wat dan?
De regelgeving wordt binnen afzienbare tijd dusdanig aangescherpt dat je straks niets meer mag smeren wat enigszins effectief is.
Maar er is nog een optie, gisteren met een leverancier gesproken over een systeem wat werkt met ultrasoon in combinatie met een coating.
Nu is dit niets nieuws, daar is veel over te vinden, vooral rond 2012 zijn er veelproducten op de markt gebracht die met ultrasoon werken.
Ook in de zeevaart schijnt het toegepast te worden, alle met goede resultaten, aldus de fabrikanten.
Toch zie je het in de praktijk weinig terug, tenminste, ik weet er niet een die hier mee uitgerust is terwijl het antifouling verhaal toch al enkele jaren een hot dingetje is.
Deze leverancier bevestigt dat ook dat het niet altijd succesvol is gebleken, maar claimt dat zijn product doet waarvoor het is ontwikkeld.
Volgens zijn zeggen zit het in de electronica, dat bepaalt uiteindelijk het resultaat,en dit een combinatie met een zeer harde, en super glade 100% epoxyverf zou het zeer effectief werken.
Hij is zeer overtuigt over zijn product, en wil zover gaan dat het resultaat na twee jaar nier bevredigen is, niet goed geld terug garantie, dit wat de ultrasoon installatie betreft.
Nu zijn wij aanzet, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor Marie Christina » 11 Jan 2020, 09:00

Heel hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting.
Interessant!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Antifouling vraag

Berichtdoor broekie » 11 Jan 2020, 09:29

Ik zou het in de plaats van Pascal ook moeilijk vinden om nu de juiste beslissing te nemen.
Na stralen, een kostbare behandeling, wil je het direct goed doen om over een paar jaar niet weer te hoeven beginnen.
Maar om nu de experimentele behandeling te kiezen zou voor mij toch niet de keuze zijn.

De basis op staal na stralen kun je doen met beproefde middelen om je schip tegen corrosie te beschermen.
Het AF systeem wordt de keuze begrijp ik.
Kun je het nieuwe systeem met coating en ultrasoon ook later nog inzetten, of moet dat op een ondergrond zonder traditionele AF?
Kun je traditionele AF later alsnog op de coating zetten als je nu kiest voor de ultrasoon methode?

Vraag is dus moet je nu de keuze definitief maken, of kun je later nog overstappen als het niet naar wens werkt?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten