Test / Ervaring met stabilisatoren

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Test / Ervaring met stabilisatoren

Berichtdoor hjvanessen » 19 Nov 2019, 23:52

quichot schreef:Even een praktische vraag ivm de maten van dit schip: heeft het schip CBB? OP basis van de doosmeting zou dit vorig jaar geregeld moeten zijn om aan de nieuwbouweisen te ontkomen.
Ons schip slingerde vroeger zo heftig bij dwars inkomende golven, dat ik slingerkielen heb laten aanbrengen. Gewoon vast aan de kimmen gelast, dus relatief goedkoop. Van het slingeren zijn we niet helemaal af, maar het dempt de schommelingen dusdanig dat het te verdragen is.


Ja, het schip waar de vraag over gaat heeft een CVO van 07-2019. Bedankt voor je alertheid!

Ik ben jaren geleden single handed een aantal maanden weg geweest en zodra ik buitengaats was werd ik met een knap zeetje direct zeeziek. Soms was ik op tochten van 20 uur, 18 uur zeeziek. Ondertussen zeilen, navigeren, marifoon en logboek. En dan weer snel vissen voeren. Been there done that, maar van een schommelende motorboot word ik ook niet blij.
Van Slingerkielen had ik nog niet eerder gehoord, maar ben inmiddels dan ook al weer 20 jaar landrot.
Dat zoek ik even op.
hjvanessen
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Sep 2019, 19:18
ligplaats: LISSE
info:

Re: Test / Ervaring met stabilisatoren

Berichtdoor hjvanessen » 20 Nov 2019, 00:16

Ik lees elders dat een anti-slingertank wellicht een oplossing is.
In deze video zie je het effect van zo'n tank: [youtube]https://www.youtube.com/watch?time_continue=30&v=Khu-XdU0ZwA[/youtube]

Een visser heeft zo'n tank op zijn schip laten bouwen en zegt:
"Maar wist wel gelijk wat hij miste en er op de UK 225 bij wilde hebben: stabilisatietanks. Met drie maanden ervaring achter de rug zegt Van Slooten nu: “Vorige maand maakte ik een filmpje. Het was niet te zien dat we op dat moment met windkracht 7-8 dwarszees lagen te vissen. Die anti-slingertank onder onze brug is echt een pracht. Maar je moet er wel mee leren omgaan. We vullen de tank voor een derde, vanwege scherpe bochten echter niet op het Wad.”
zie https://masterplanduurzamevisserij.nl/n ... wachtingen

En om vervolgens nog meer info te delen hier de verschillende mogelijkheden van stabiliseren: http://zienenweten.blogspot.com/2019/01 ... vaart.html

Wat mij betreft sluiten we dit draadje.
Ja, zij die de investering hebben gedaan (in welk systeem dan ook) melden dat het schip (soms véél) stabieler ligt dan zonder stabilsatoren.
hjvanessen
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Sep 2019, 19:18
ligplaats: LISSE
info:

Re: Test / Ervaring met stabilisatoren

Berichtdoor henkvd » 20 Nov 2019, 00:35

Had je in die 3 maanden solo ook iedere keer last van visjes voeren, dan helpt zo'n systeem ook niet, dan heb je laten we maar zeggen geen aanleg om op de woelige baren om het eerste etmaal visjes voerend vrij te blijven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten