Probleem met schilderen hardhouten deur

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor pascall » 05 Nov 2019, 20:25

Hooveld960 schreef:Ai dus ik had de D1 niet moeten laten drogen? Wist ik niet. Kan ik nu dus niet verder met D1?
Ik kreeg het grijze niet weg geschuurd. Hoe lang had ik dan wel niet moeten schuren. Ik ben al uren bezig geweest op een klein deurtje.
Kan ik nu weer opnieuw gaan schuren en dan weer lakken met D1 of heeft dat ook geen zin?
Nieuwe deuren laten maken zou een oplossing zijn, maar wel een hele dure.


Het is de vraag met wat je schuurt?
Als ik mijn schuurmachine, met te beginnen korrel 40 of 80, ligt aan de situatie, uren op het te schuren onderwerp zou zetten dan is er 40mm hout weg van het werkstuk.
Met andere woorden, heb ik geen deur meer over, een professionele schuurmachine werpt hier zijn vruchten af.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor harry19612 » 05 Nov 2019, 23:11

In jouw geval zou ik het afmaken door af te werken met D2, ongeacht hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Deuren met opzet zo snel mogelijk laten verweren (veel in de zon, weinig in de regen) en dan eind volgend seizoen overdoen, maar dan goed.
De hoeveelheid thinner die je nu nodig gaat hebben en de hoeveelheid tijd die het gaat kosten zou het mij niet waard zijn.
Volgens mij werkt afbijt niet op verse olie, dus dat is dan ook geen optie.
De volgorde die mij goed beviel: wassen, afbranden met krabber, afbijt opsmeren en afhalen met pannenspons, wassen met oxaalzuur, wassen met water, laten drogen, schuren, met natte doek alles schoonwrijven om verkleuringen op te sporen, drogen, schuren met fijn schuurpapier, stofzuigen, lakken volgens voorschrift van de fabrikant.
Als je echt bij Owatrol wil blijven kan je D1 ook schuren terwijl je het aanbrengt. Je kunt daarbij rustig het teveel weghalen met een niet pluizende doek. Het geeft wel een zeer strak resultaat en maximale impregnatie, maar het werkt niet erg prettig naar mijn idee.
Overigens mag je met D1 ook geen laagdikte opbouwen; wat niet door het hout wordt opgenomen moet je weghalen.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor aadbloem » 06 Nov 2019, 14:35

Over welke houtsoort gaat deze topic??
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor kajoe » 07 Nov 2019, 10:13

tja dat hebben ze niet gezegd maar daar zit wel degelijk de ellende van het bewerken ,helaas weet men soms zelf niet welk hout het is ,sommige soorten lijken erg op elkaar wij kregen bij de marine ook les daar in en moest je het verschil tussen dik150 verschillende hout soorten kennen maar over het behandelen met lak en andere producten werd niets gezegd .
dus doe ik het op de manier zoals oudere schippers het mij geleerd hebben ,maar enkele producten die we gebruikten zijn niet meer te verkrijgen ,jammer .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor Popeye » 07 Nov 2019, 10:46

Ik zie als bewerking alleen maar schuren langs komen als optie om een opgebrachte laklaag weg te halen. Al eens aan een schraapstaal gedacht? Kan ook met glas. Wanneer het stomp is een nieuw stukje glas.
https://youtu.be/cy1Z6GjbdW8
https://youtu.be/Y_QQwjTYO6A

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor varg » 07 Nov 2019, 11:25

Popeye schreef:Ik zie als bewerking alleen maar schuren langs komen als optie om een opgebrachte laklaag weg te halen. Al eens aan een schraapstaal gedacht? Kan ook met glas. Wanneer het stomp is een nieuw stukje glas.
https://youtu.be/Y_QQwjTYO6A

Groet, Jack.

Timmerman Koos...het is een soort therapie om daarna te kijken... een beetje zoals die schilder Ross met zijn 'happy little tree'. Wat een langzame spreker is die man! groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Nov 2019, 13:06

Ik heb geen idee wat voor hardhout het is, helaas.

Iemand zegt "de opgebrachte" laklagen. Maar ik denk dat de lak (of olie) ook IN het hout is getrokken. Dat schuur je toch niet zomaar weg?

Hmm ik zal inderdaad niet zo'n bijzonder schuurmachientje hebben, het is maar een goedkoop dingetje. Met korrel 80 begonnen met schuren, daarna 180. Maar ik kom niet tot het "blanke" hout.
Op de gedeelten waar het vergrijsd is blijft het grijs, ook na veel schuren.

Ik heb inderdaad een schraapstaal geprobeerd. Ik heb pasgeleden de Bahco 650 gekocht.
Er zit een paneel in mijn deur wat vermoedelijk een stuk gefineerd hardhout is. Dar heb ik helaas enkele beschadigingen in gemaakt met het schraapgereedschap en die zijn nu behoorlijk zichtbaar.
Daarvan geschrokken ben ik direct gestopt met het gebruik van dat schraapgereedschap en ben verder gaan schuren.

De deur waar ik nu mee bezig ben is overigens nog de beste van de 2. De andere deur, die dus meer in de zon staat, is behoorlijk gebladderd en over grote gedeelten vergrijsd. Hoop echt dat ik dat nog een beetje mooi krijg.

In ieder geval bedank ik iedereen voor de reacties. Ik voel me net zo'n "dummie" haha.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor Popeye » 07 Nov 2019, 16:13

Buitendeur en fineer?
Voor een schraapstaal moet het wel echt hardhout zijn. Een zacht stuk meranti is dan niet geschikt al heet dat ook hardhout!
Wanneer het hout niet meer mooi te krijgen is blijft alleen schilderen over of accepteren dat je boot er niet meer uitziet alsof hij net van de werf komt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor jade » 07 Nov 2019, 17:10

Gewoon proberen of je deze deuren er weer zo goed mogelijk kan laten uitzien, dan maar wat minder.
Ze zijn toch ook al beschadigd met je schraapstaal.
Voor de komende seizoenen gewoon de tijd nemen en mooi hout zien te krijgen en dan zelf een paar mooie deurtjes maken.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor aadbloem » 07 Nov 2019, 19:35

Misschien kunnen we beter meedenken met een foto?
Je hebt het steeds over vergrijsd, is het teak en je denkt dat er olie ingetrokken is? Teakolie?
Ik heb mijn teak buitendeuren in de teakolie, elk jaar met schuursponsje teakolie toevoegen en klaar. Nooit bladderen en je de schompes werken met allerlei producten en verschillende lagen.
Als de teakolie wat minder mooi wordt of er komt wat grijs dan even een schraapstaal en een paar keer extra olie.
Lak houdt heel slecht op teak, met name buiten
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten