Probleem met schilderen hardhouten deur

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor Hooveld960 » 04 Nov 2019, 17:35

Ik heb enkele weken geleden één van mijn hardhouten zijdeuren van de boot gedemonteerd omdat ze hard nodig toe waren aan een schilderbeurt.
Eigenlijk een seizoen te lang gewacht, maar ja, dat is achteraf. IK heb de deur geschuurd m.b.v. de schuurmachine. Er zaten best wat gedeelten op waar de vernis aan het bladderen was en die gedeelten waren een beetje vergrijsd. Ik dacht dat komt wel goed na het schuren. Maar na het schuren zag je die vergrijsde gedeelten nog steeds. Ik dacht weer, ach dat komt wel goed na het schilderen. Ik schilder met Owatrol D1. De bedoeling was een laag of 5 Owatrol D1 en daarna 2 lagen Owatrol D2 (vernis). Maar na twee lagen D1 bleef ik enorm verschil zien tussen de "mooie" gedeelten van de deur en de vergrijsde gedeelten. Ik vindt dat niet mooi. Moet ik toch maar de deur beitsen met een half transparante kleurbeits? En daarna vernissen? Ik ben in de woonkamer (ja, mijn vrouw is erg blij met me: NOT) bezig want met deze temperaturen was ik bang dat het in de schuur niet zo snel zou drogen, maar elke laag heeft bijna 3 dagen nodig gehad om echt op te drogen. Is dat normaal?

Graag advies. Hoe krijg ik mijn deuren mooi in de lak?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor pascall » 04 Nov 2019, 17:52

Geheel kaal maken en goed opschuren, als er dan nog grijze plekken zichtbaar zijn deze behandelen met ontweringswater.
Weer opschuren en lakken volgens wat de leverancier voorschrijft, bij sommige lakken 10 lagen.
Tip voor de toekomst, minimaal 1x per jaar een laag lak,vernis,olie aan brengen, ook al ziet het er nog schitterend uit!
Als je het minste geringste in je (laklaag) ziet qua verwering ben je al veelte laat!!!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor broekie » 04 Nov 2019, 20:28

Hoor je vaker, kan nog wel een jaartje. Ziet er nog wel aardig uit op wat plekjes na.
Maar dan gaat het ineens hard achteruit in de winter.
Gevolg, veel meer werk.
Geheel eens met de herstel procedure van voorganger.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor harry19612 » 04 Nov 2019, 20:32

Omdat je al met Owatrol bezig bent geweest, lijkt het mij erg lastig om op korte termijn lak erover te smeren. Olie na lak levert geen probleem op, maar lak na olie is erg lastig. Je moet dan het beste wachten tot het weer verweerd is. Het is overigens normaal dat D1 een lange droogtijd heeft; het is de bedoeling dat je nat in nat werkt. Pas als het hout verzadigd is doe je D2 erop en dan pas droogt het goed op.
Hou dat even in gedachten.
Verder kan je de donkere en grijze plekken inderdaad het beste met ontweringswater schrobben. Ik gebruik hiervoor oxaalzuur, maar ik weet niet of dat in de gewone handel voor een particulier verkrijgbaar is.
Oude resten lak willen ook nog wel eens voor verkleuringen zorgen; die haal ik eruit met afbijt en een pannenspons.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor kajoe » 04 Nov 2019, 20:39

tja kan een beetje het probleem ,net wat gezegt word goed geheel schuren en enkele malen goed wassen met thinner of was thinner en dan met goed verdund sopje van het product in smeren dat soms wel een keer of 3 en daarna met onverdunde ,ik zelf gebruik al enige tijd hardhoutolilak van epifanes op deze manier e dan 5x aflakken mijn buiten deuren van merbau houden nu drie jaar ,maar ieder jaar weer een laagje er over heen wel zaak is dat er geen scheuren in het hout kunnen komen of zitten anders gaat het weer er mee aan de haal maar wat dan ook als je onder normale omstandig heden lakt altijd krijg je problemen .
zelf heb ik heel lang geleden toen ik op mijn schip een teakhouten stuurhut had dit in een zalfje van lijnolie gehad dit zette we er een keer of 5 /6 per jaar op en na vele jaren had het weer geen invloed meer ,maar kleurde met veel regenachtig weer roze nu heeft men snellere middelen er voor of die beter zijn ?? .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor Amersfow » 04 Nov 2019, 22:53

Verwacht geen wonderen van ontweringswater (dat is oxaalzuur). Mij valt het altijd erg tegen. Ik ga maar door met schuren tot het grijs of zwart weg is. Of ga naar gekleurde lak of Cetol TGL, dan zie je het niet meer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor gewoonmich » 05 Nov 2019, 08:03

Kan je niet verder helpen met die grijze kleur. Maar kan je wel wat advies geven als je niet ieder jaar wilt lakken.

Wij hebben veel hout in de buitenlucht op de boot. Dit moest ik ieder jaar weer keer lakken. Heb in het verleden ook olie gebruikt, maar het bleef nodig ieder jaar een laagje te doen. Heb toen op een beurs een goed gesprek gehad met een verf leverancier. die heeft mij het volgende aangeraden.

Hout goed laten drogen.Heb bij ons alle delen eraf gehaald en een hele winterseizoen op zolder laten drogen. Daarna insmeren injecteer epoxy. Daarna nog meerdere lagen gewone epoxy (bij mij 4 keer) om alles mooi waterdicht af te sluiten. Daarna aflakken met 2comp blanke lak met UV beschermer. Omdat epoxy geen UV beschermer heeft. Ik heb 3x afgelakt en tot nu toe al 4 jaar geen onderhoud gehad aan het hout. En het ziet er nog steeds als nieuw uit.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor quichot » 05 Nov 2019, 10:06

Hooveld960 schreef: maar elke laag heeft bijna 3 dagen nodig gehad om echt op te drogen. Is dat normaal?

Ja.
D1 moet je juist nat in nat aanbrengen, net zolang tot het hout verzadigd is. Als je wacht tot een laag droog is, dringt een volgende laag niet meer in het hout. Volgens mij staat dat ook zo in de handleiding.
Dus doe je betere helft een lol, en breng drie a vier lagen per dag aan!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor harry19612 » 05 Nov 2019, 13:17

Amersfow schreef:ontweringswater (dat is oxaalzuur)

Kleine nuance: Ontweringswater is een oplossing van (10%) oxaalzuur in water. Niet erg werkzaam inderdaad. Ik heb oxaalzuur, wat een poeder is en ik dan ook wat sterker kan maken dan ontweringswater en dat werkt eigenlijk prima. Niet dat het een wondermiddel is; zwarte verkleuringen door rotting worden er niet mee weggehaald, maar ik heb er wel zeer goede resultaten mee behaald op mijn vorige boot.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Probleem met schilderen hardhouten deur

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Nov 2019, 20:05

Ai dus ik had de D1 niet moeten laten drogen? Wist ik niet. Kan ik nu dus niet verder met D1?
Ik kreeg het grijze niet weg geschuurd. Hoe lang had ik dan wel niet moeten schuren. Ik ben al uren bezig geweest op een klein deurtje.
Kan ik nu weer opnieuw gaan schuren en dan weer lakken met D1 of heeft dat ook geen zin?
Nieuwe deuren laten maken zou een oplossing zijn, maar wel een hele dure.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten