stalen kruiser in de kleur zwart

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor Toolmaker » 29 Okt 2019, 23:58

Hallo,
Ik vraag me af waarom ik veel kruisers zie met het onderschip in donkerblauw, en het bovenschip in wit, maar weinig met een onderschip in het zwart.
Om eens iets anders te proberen was mijn gedachten om voor het onderschip de kleur zwart te kiezen en voor het bovenschip de kleur wit.
Als primer natuurlijk een grijze tint zodat eventuele beschadigingen wel zichtbaar worden.

Er zal vast wel een logische verklaring voor zijn, maar ik kom er niet op.
thx
Ton
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor henkvd » 30 Okt 2019, 01:24

Ze zijn er wel, maar zowel met zwart als donker blauw heb je direct 1 nadeel, waterspetters geven een niet zo'n fraai plaatje aan het geheel als deze opdrogen, je blijft poetsen.
En het wordt binnen warmer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor redmiller » 30 Okt 2019, 08:24

Ik heb de hele romp ook zwart gemaakt, het onderwaterschip rood. Inderdaad geven spetters een beetje vaal beeld op de verf. Nu heb ik expres een matte 2 compontent verf gebruikt en de romp helemaal ontdaan van plamuur. Mijn boot is niet de gladste, maar ik vind het wel stoer.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor Marie Christina » 30 Okt 2019, 08:39

Elke rompkleur heeft wel wat.
Mijn boot met witte romp krijgt een rokerssnor: witte omgeving met bruingele streep.
Ik heb wél gemerkt dat als je de romp in goede was zet wanneer het schip een keer droog staat, het een hele poos goed gaat.

Maar het lijkt met die rompen soms net als met witte en donkere mensen:
De witte mensen willen bruin zijn en de bruine mensen willen wit zijn. :)
Ook ik dacht, ivm die bruine snor, dat ik een blauwe romp wilde.
Tot ik eens goed om me heen keek en zag hoe mensen met blauwe rompen. 's avonds allemaal wiitte kalkvlekken van hun romp staan te wassen.

Ik laat het allemaal maar zoals het is.
Kat of hond: gebeten word je toch.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor kajoe » 30 Okt 2019, 09:15

het liefst zou ik mijn bootje ook zwart hebben ,maar dan wel in de inertol (koolteerlak) maar ja dat mag dus niet meer en de boeiing gewoon wit .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor bas » 30 Okt 2019, 09:17

Qua zichtbaarheid van vuil zal het wel net als bij auto's zijn, dan kun je het beste voor een grijstint gaan. Dat is nog het meest neutrale. Op (hoogglans) zwart zie je alles. Wel mooi Maar je moet van poetsen houden om het netjes te houden.
En temperatuur in de zomer is ook wel een dingetje. Afhankelijk van hoe e.e.a. is geïsoleerd maar een lichte vs donkere kleur kan een heel verschil in binnentemperatuur opleveren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Okt 2019, 11:36

Ik heb een witte romp, maar die zit ook helemaal onder de zwarte viezigheid (als je dichtbij kijkt). Net zoals je met de auto hebt als je door een plas modder bent gereden.
En in het voorjaar nog heel de romp netjes schoongemaakt toen de boot op het droge stond.
Onderweg, euh of ondervaar?, met een borstel de romp schoonmaken met slootwater geeft ook niet altijd het gewenste resultaat. Met het water komt toch ook vaak weer vuil mee.
Maar acht, volgens mijn vrouw ben ik te zeikerig en een pietje precies haha.
Daarom dacht ik wel eens misschien een donkerblauwe romp, maar ik hoor het al, dat werkt ook niet.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor broekie » 30 Okt 2019, 11:38

Romp inspuiten met schoonmaakazijn even inwerken en afspoelen.
Alle kalkspetters weer weg.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor quichot » 30 Okt 2019, 12:46

Van waterlijn tot het berghout staat mijn schip al sinds de tewaterlating in 1910 in de teer(vervanger). Berghout is zwart hoogglans met zeegroene bies, boeisel, boeg en hek zijn donkerblauw.
Ik weet niet hoe warm/koel het binnen zou zijn als de hele romp wit zou zijn geweest, maar naar mijn gevoel draagt een donkere romp aanzienlijk minder bij aan de warmte binnen dan de kleur van de horizontale vlakken en de opbouw.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: stalen kruiser in de kleur zwart

Berichtdoor kajoe » 30 Okt 2019, 13:04

tja mijn luxe motor stond zijn lieve leventje in de koolteer tot het berghout maar toen ben ik begonnen met koolteerlak boven de waterlijn glom mooi en gaf amper af de platte dekken stonden allemaal in de 212 grijs van epifanes zowel glans als antislip alleen de gangboorden in de rooie loopdekken verf de opbouw staand werk gewoon wit ,en warmte tja dat weet ik niet meer maar als de zon recht op de beplating staat word alles warm .
het is ook een kwestie van wat vind je mooi staan soms zie ik hier jachten met de vreemdste romp kleuren ,niets is meer klassiek maar wat maakt het uit en wat je er ook opsmeert door alle rotzooi in het water zal je altijd aanslag hebben alleen valt het soms minder op ,bij mij donkerblauwe romp slaat altijd grijzig uit ,maar goed af en toe met wc eend soppen geeft weer een mooi glansje zo lang het duurt .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten