Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant schip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant schip

Berichtdoor luukie25 » 16 Sep 2019, 21:00

Beste allen. Begin vorig seizoen de boot voorzien van een nieuwe Vetus DT4.70 inboard. Dat met nieuwe schroef, schroefas, kk en nieuwe lagers. Werkt allemaal goed en nog altijd erg blij mee. Echter blijft er een zaak opvallen: geluid vanuit de achterkant van het schip bij harder varen. De uitlijning lijkt nog steeds perfect te zijn, geen enkele trilling voelbaar in schroefas, lager, etc. Vanaf zowel de motor als de schroefas kering komt nagenoeg geen geluid. Door de stilte van de nieuwe motor valt echter deste meer op dat er geluid vanaf de achterkant van het schip komt.

Daar ik het idee heb dat dit oplosbaar zou moeten zijn vraag ik toch eens jullie meedenken. Zie onderstaand een aantal foto's van tijdens de renovatie.

Zelf heb ik twee potentiele oorzaken. Zoals te zien zit er een soort van luik boven de schroef. Daar lijkt geen enkele beweging in te zitten. Hier boven is, in de boot, een inspectie koker, echter dusdanig dicht gekit + 40 bouten dat die nooit open geweest is. Tweede mogelijkheid is het roerblad. Wanneer ik vanaf de boot luister lijkt de herrie hier vandaan te komen. Het is te omschrijven als gekraak / gekras / duidelijk staal / metaal geluid. Het roerblad is binnen vast gezet met een hennegatskoker. Deze trilt niet overmatig bij hard varen maar is zeker niet eindig stijf. Twee jaar geleden enige lekkage gehad door de hennegatskoker. Daarna op aanraden van Van Vuuren eea gedaan (viewtopic.php?f=2&t=2515&hilit=lekkage&start=20) wat toen alles heeft opgelost.

Iemand die naar aanleiding van de foto's ideen / suggesties / tips heeft? Misschien nieuwe hennegatskoker installeren, of de anodes op het roerblad, of toch iets anders? Zal binnenkort nog eens een filmpje maken van het geluid aldaar...

Dank!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant sch

Berichtdoor aadbloem » 16 Sep 2019, 21:27

Zelfde probleem gehad. Langdurig naar gezocht, decibels gemeten samen met identieke boot, bijna dezelfde klachten voornamelijk bij veel vermogen. Beide een andere motor maar beide bijna dezelfde schroef, vierblads vergelijkbaar type en merk met de drieblads op de foto's. Naar mening enorme cavitatie veroorzaakt door de schroef. Mijn echtgenote werd er bang van, de geluiden achterin vond ze zo eng dat ze erg bang was dat er iets kapot zou gaan. Bij cavitatie spelen allerlei zaken een rol. Onder andere de afstand van de schroef tot het vlak van het schip, was bij mij kritisch en speelt een belangrijke rol. Was niets aan te wijzigen. De hekschroef zat deels in het turbulente schroefwater en is verplaatst (iets omhoog op de spiegel). Op advies van de ontwerper van het schip (niet de bouwer) hebben we er een vijfbladschroef onder geplaatst en het probleem is voor pakweg 98% verdwenen. Enige cavitatie is volgens mij nog wel hoorbaar bij vol vermogen maar dat vaar ik bijna nooit. Ga je maar eens inlezen op cavitatie. De herrie was bij mij enorm, alsof er door de schroef een bak grind van allerlei formaat en willekeurig tegen mijn onderschip en/of roer werd geknald.

De bouw van jou vlak rondom de schroef is heel goed gelijkend met de bouw bij mij zij het dat ik geen inspectiekoker heb en de schroeftunnel boven de schroef bij mij geheel vloeiend is en bij jou nogal hoekig. Ook iets ingebouwd in het vlak om ruimte genoeg te hebben voor het krachtige schroefwater maar bij latere berekening was dat maar net genoeg.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant sch

Berichtdoor luukie25 » 18 Sep 2019, 08:54

Hartelijk dank voor je reactie Aad, dat was vorig jaar mijn eerste idee inderdaad, dat heb ik daarna losgelaten in de hoop een andere oorzaak te vinden (die aan het schip zou liggen ipv de nieuwe installatie). Jouw omschrijving klopt echter helemaal met het geluid (omploegen van een grindbak :-)). Daarom neig ik inderdaad toch naar cavitatie als de oorzaak hiervan. Ik heb contact opgenomen met een schroevenboer om eens zijn ideeën aan te horen hierover. Wordt vervolgd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant sch

Berichtdoor aquanaut » 18 Sep 2019, 09:48

Je skeg is nogal hoekig, en breed op het eind.
Elke 1/6 omwenteling van de schroef krijgt beurtelings de onderzijde dan weer de bovenzijde een klap te verwerken van de "schaduw" van de skeg.
Ook zitten er dikke klompen anode in de aanstroming van de schroef.
Allemaal geen zaken die goed doen aan de waterstroom die je schroef moet verwerken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant sch

Berichtdoor Cees uit Baarn » 03 Sep 2020, 16:34

ik ben benieuwd hoe dit probleem uiteindelijk is opgelost....

Want heb hetzelfde probleem. Dit nadat ik de complete schroefas met lagers en flexplaat heb gewisseld, een nieuwe RVS roeras heb laten maken en een nieuwe schroef heb laten uitrekenen op de gereviseerde motor die in de boot is geplaatst....

ik ervaar geklop, geratel.

met vriendelijke groet,

Cees uit Baarn
Cees uit Baarn
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Sep 2020, 16:25
ligplaats: Baarn
info: 9 meter motorkruiser

Re: Trilling / gekraak / geluid vanuit roer / achterkant sch

Berichtdoor jaaphaas » 03 Sep 2020, 20:00

Ik had 't met m'n vorige bootje ook, de motor trillingsvrij in een geluidsdichte kist en ineens hoorde ik de cavitatie , zodra je 't een oplost komt t onderliggende geluid boven.

Je moet in t stroomgebied rond de schroef zo min mogelijk haakse hoeken en andere stromings belemmerende obstakels hebben.
Laat de skeg eindigen zoals je roer begint, dus niet abrubt eindigen maar geleidelijk in een punt vorm. Anodes verplaatsen, je ruimte boven je schroef is al bijzonder qua vorm met al die hoeken en bochten. Ik zou die inspectie koker of hoe die rechthoekige schuine plaat die recht boven je schroef ook vlak laten maken, alles om de watertroom daar om die schroef zo min mogelijk te beinvloeden.
Boven je schroef zou ik ontdreuningsplaten aan de binnenkant op t vlak plakken om de resonanties en trillingen zoveel mogelijk op te nemen.

Is je bus waar je roer invalt op je hak spelingsvrij? anders staat t daar ook lekker te trillen als je een beetje gas geeft.

't zal een hele klus worden om t echt stil te krijgen maar iedere verbetering is er 1.

succes!

gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten