Motorruim

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Motorruim

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Sep 2019, 18:47

henkvd schreef:Ziet er keurig uit, één grote maar, toch eens nadenken over een veilige plek voor je gas fles.



Ik wist dat die opmerking ging komen maar ben het totaal met je eens.
Vooralsnog gaat de afsluiter dicht als we van boord gaan, loopt de manometer niet terug als de fles dicht is en heeft deze bun een doorvoer naar buiten. Deze plek is overigens vanuit de werf zo verzonnen, maar dat neemt niet weg dat het beter kan.
Doel is om het zwem plateau te verlengen en te voorzien van een gasbun. Maar vooralsnog een meerjaren plan.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Motorruim

Berichtdoor helenakruiser » 17 Sep 2019, 19:30

Blacktoppie , hartelijk bedankt voor de gevraagde info , hier kan ik wat mee . Het gaat zeker enkele maanden duren eer ik klaar ben met de klus maar zal af en toe wat foto's plaatsen van de voortgang .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Motorruim

Berichtdoor helenakruiser » 18 Sep 2019, 13:55

Nog een vraagje , momenteel zit op de Daf 575 een fikse carterpan . Kan er zondermeer een platte carterpan worden aangebracht of geeft dit problemen naderhand ? De reden waarom is omdat de vorige eigenaar het onderwaterschip heeft aangepast in de vorm van een vierkante uitstulping om de motor te laten passen in het ruim en dit beïnvloed nogal het vaargedrag bij lage snelheid .
als ik nu een vlakke carterpan neem kan deze vervallen en heb ik weer een normaal onderwaterschip

vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Motorruim

Berichtdoor kajoe » 18 Sep 2019, 14:47

even de Daf service bellen of voormalige inbouwers van Daf motoren . of bij een Daf truc garage gaan vragen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Motorruim

Berichtdoor aadbloem » 18 Sep 2019, 17:44

Je moet je wel afvragen of een lage carterpan de machine goed van olie kan voorzien bij varen op wat ruwer water of gemiddelde golfslag bij tegenwind of deining. Door de beweging van de boot. Kan de pomp bij slechts een klein plasje olie voldoende aanzuigen? Naast voldoende aanzuigbare olie is een grote carterpan ook een koelreservoir voor je olie. In een vrachtwagen wordt met rijwind gekoeld. Is je je motorisatie nu voorzien van een oliekoeler?
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Motorruim

Berichtdoor helenakruiser » 18 Sep 2019, 20:19

Bij mijn weten zit er geen oliekoeler op , had idd ergens iets gelezen dat je hier mee moet oppassen . Weet ff niet meer waar . Ik zal nog eens gaan zoeken , alvast bedankt voor de antwoorden .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Motorruim

Berichtdoor Martin65 » 18 Sep 2019, 21:47

Wij hebben er ook zo'n Daf in staan en ook bij ons is er een extra verlaging gemaakt in het onderwaterschip. Ik verwacht dat de olieaanzuigbuis ook in dit wat diepere gedeelte zit en dus ook aangepast moet worden. Bij ons zit er overigens wel een oliekoeler op.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Motorruim

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Sep 2019, 11:49

Mooi hoor die motorruimte, zou ik ook wel willen. Maar als je de motorruimte aan alle zijden voorziet van die platen sluit je de boel dan niet af zodat de motor geen lucht aan kan zuigen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Motorruim

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Sep 2019, 18:28

Hooveld960 schreef:Mooi hoor die motorruimte, zou ik ook wel willen. Maar als je de motorruimte aan alle zijden voorziet van die platen sluit je de boel dan niet af zodat de motor geen lucht aan kan zuigen?



Moet niet zo moeilijk te maken zijn toch om dat zelf ook te maken.

Op 1 van de laatste foto's zie je een groot gat met een ribbel buis erin, Deze loopt naar een luchthapper aan de buiten zijkant van de boot. Voorals nog geen problemen gehad met lucht of temperatuur.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Motorruim

Berichtdoor Amersfow » 21 Sep 2019, 10:18

Ik kocht de boot met deze geluidsisolatie https://photos.app.goo.gl/uDSV83Ez4uM1PZcH6
Ik had er weinig vertrouwen in want het wemelt van de geluidslekken (bij de schroefas enzo) maar verrassend genoeg is de motor heel er stil. Heb alleen zelf bouwstrip-schuim op de profielen waar de luiken op liggen geplakt (8 euro bij de Hornbach) en die maakten het helemaal af.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten