Stuffing box

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Stuffing box

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Sep 2019, 13:45

Ik heb vorig najaar een zgn. stuffing box (ook wel bekend als Volvo Penta Seal?) op mijn schroefas laten monteren.

Afbeelding

Nu las ik laatst ergens iets over een Volvo Penta Seal en dat je die na te water laten een keer met de hand moet in knijpen zodat hij zich vol zuigt met water.
Na montage is mijn boot nog twee keer uit het water geweest voor andere werkzaamheden.
Maar nu ik dat las vroeg ik mij af of dat bedrijf wel in de gaten heeft gehad dat er een stuffing box op de schroefas zat en dat ze die na te water laten moesten in knijpen.
Ik heb heel de zomer zo gevaren, zo'n 55 uur. Ik dacht gisteren laat ik voor de zekerheid eens in de stuffing box knijpen. Kijken wat er gebeurt.
Maar die stuffing box was helemaal hard. Het was gewoon hard plastic. Ik kon er dus niet in knijpen.
Hoort dit? Ik heb dat ding nog nooit gevoeld, tot gisteren dus, dus ik weet niet of dit normaal is? Is het zacht wat helemaal hard geworden is. Is dit normaal?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2019, 11:24

Prima ding, zo,n seal.

Ze zijn bedoeld voor water gesmeerde schroefassen. Dat smeren betreft het eindlager, daar waar de as het schip uit komt, vlak voor de propeller.

Naar binnen toe loopt de as door een koker, die doorloopt tot ergens achter de keerkoppeling.
In die koker staat water, dat binnenkomt via openingen in het eindlager-huis.
Daar waar de koker binnen eindigt, gaat de schroefas verder, tot aan de keerkoppeling. Er moet dus een afdichting op die plaats zijn om het water in de koker tegen te houden, terwijl de schroefas toch moet kunnen draaien.. Dat doet de Volvo Patent Seal, ook wel Stuffing box genoemd.

In de voorste neus ervan zit de feitelijke afdichting, bestaand uit twee achter elkaar geplaatste keerringen. In feite zou Een voldoende zijn, maar zo,n keerring moet gesmeerd worden met een soort siliconenvet. Daarom zijn er twee; De tussenruimte moet gevuld worden met het vet, waardoor beide worden gesmeerd.
Door wrijving tussen de lippen en de draaiende schroefas zou de temperatuur oplopen, waardoor de keerringen defect zouden raken, maar dat gebeurt niet, omdat er water tegen de keerring staat, en de zaak koel houdt.

Echter; Hier kan iets mis gaan;
De schroefas koker ligt niet horizontaal in het schip, maar onder een hoek; Laag bij het eindlager, maar hoger bij de Volvo Seal.
Voor de tewaterlating is de schroefaskoker leeg. Als het schip te water gaat stroomt water de koker in via het eindlager. Maar die zit vol met lucht die niet weg kan! Gevolg is, dat het water wordt tegengehouden, en de Volvo seal niet bereikt, en dus geen koeling van de seal!

De oplossing is simpel: Zorg, nadat het schip tewater ligt, dat de seal tijdelijk lek wordt, zodat de opgesloten lucht uit de koker kan ontsnappen.
Dat gaat door de sealneus vooraan tussen duim en vingers iets ovaal te drukken, Hierdoor raakt de seal lek, de lucht ontsnapt hoorbaar, waarna er water uittreedt. Dan loslaten, en klaar!

Een keer per jaar vullen met het bijgeleverde vet; Tuitje van de tube tussen as en seal steken, en in de tube knijpen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor benE » 08 Sep 2019, 12:29

Soms sluiten de seals zo goed aan,dat je er met duim en wijsvinger geen lucht uit krijgt.Ik doe dan de seal scheef drukken met je vlakke hand tot de lucht eruit is.In een heel enkel geval wil het ook wel zo zijn dat er zoveel vet tussen zit dat dat ook niet werkt,dan heel voorzichtig er een kunststof voelertje tussen steken.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Sep 2019, 12:52

Maar hoort zo'n stuffing box hard te zijn, dus aanvoelend als hard plastic? Of moet het zacht zijn? Want anders is er iets goed mis bij mij.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2019, 13:16

De seal is gemaakt van neoprene rubber. De wanddikte is behoorlijk groot. Het voelt beslist Niet zo zacht aan zoals een knijpbal in de slang van een buitenboordmotor; Die is veel zachter. Voelt eerder aan als een uitlaatslang van een natte uitlaat.
We zien wel seals van zo,n 10 jaar of nog ouder, maar die zijn niet harder dan nieuwe (p.s Volvo geeft als levensduur 5 jaar op, maar in de praktijk gaan ze veel langer mee..)
Ik zou me geen zorgen maken; Als de seal dicht is, is hij goed. Een eventueel te warm geworden seal is vaak behoorlijk lek, dat merk je wel..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor piet2411 » 20 Okt 2020, 16:16

Hierbij nog een vraag m.b.t. deze afdichting.
Ik wil deze afdichting in mijn boot vervangen voor een nieuwe. Nu wil ik gelijk de centrering van mijn schroefas t.o.v. de koker checken maar de documentatie zegt niets over een tolerantie anders dan "Belangrijk! De as mag niet ongecentreerd zijn aangezien de functie van de rubberen afdichting dan verdwijnt"
Iemand een idee binnen welke radiale toleranties een schroefas t.o.v. een koker zou moeten zitten of hoe "vergevingsgezind" de volvo penta seal is? Geldt m.i. voor alle zwevende watergesmeerde schroefasafdichtingen.

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Stuffing box

Berichtdoor pascall » 20 Okt 2020, 19:12

Voor een vetgesmeerde schroefas geld de vuistregel, de diameter van de schroefas vermenigvuldigen met 0,02, de uitkomst is de max toegestane speling.
Ik dacht dat het voor watergemeerde schroefassen iets meer mocht zijn.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor Amersfow » 20 Okt 2020, 20:50

Mijn scheepswerfman heeft watergesmeerd weer uit mijn hoofd gepraat. Goed voor het milieu, maar storingsgevoelig, er hoef maar iets in de koker te komen, zand oid en je hebt lekkage. Ik ga weer voor vetgesmeerd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stuffing box

Berichtdoor piet2411 » 21 Okt 2020, 13:18

de diameter van de schroefas vermenigvuldigen met 0,02, de uitkomst is de max toegestane speling


Bedoel je hiermee speling tussen lagerbus en as (in het geval van een vetgesmeerde as) of de parallel uitlijnfout tussen as en koker?

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Stuffing box

Berichtdoor pascall » 21 Okt 2020, 15:12

Tussen as en lagerbus.
Door een digitale schuifmaat op de as of schroef te plaatsen en deze fixeren naar de romp kan je de speling meten door de schroef te dompe.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten