Lasapparatuur

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Lasapparatuur

Berichtdoor bassie77 » 02 Aug 2019, 18:12

Hoi,

Ik wil me eigenlijk zelf verdiepen in lassen. Niet voor grote reparaties maar wel voor kleinere. En zoals ik terecht wellicht las op een buitenlandse Facebook pagina voor stalen boot eigenaren moet je op een gegeven moment leren lassen.

Zodoende ben ik me aan het oriënteren voor apparatuur. Hebben jullie tips?

Gr Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Lasapparatuur

Berichtdoor bas » 02 Aug 2019, 19:06

Pfieuw......dit wordt wss een net zo'n discussie als een vermogen voor je boot kiezen :lol: :lol: :lol:

Maar zonder gekheid....dit is een lastige vraag om zo antwoord op te geven. Iets specifieker over wat voor werkzaamheden je van plan bent uit te gaan voeren is wel handig. Hier en daar een beugeltje of een verbouwing t.z.t.?
Eigenlijk heb je voor een boot 2 keuzes: MMA (electrode) lassen of MIG/MAG

Verreweg het goedkoopste is electrode lassen. Voor betrekkelijk weinig geld heb je een kleine inverter waarmee je eventueel ook onderweg e.e.a. uit kunt richten.

Voor het iets uitgebreidere werk wordt MIG/MAG al snel interessant maar is in aanschaf al een stuk duurder.

Vaak wordt MIG/MAG als makkelijker aanbevolen/ervaren. Dat is een mening en zoals zo vaak ben ik het daar niet helemaal mee eens :mrgreen: De handeling van het lassen zelf kan wellicht als makkelijker worden ervaren, het vergt wel meer instellingen op je apparaat en voorbewerking van je werkstuk.
Ander nadeel is dat de toorts groter is en in krappe hoekjes val je dan al snel terug in electroden om er bij te kunnen komen.
Dit is een discussie waar je hele forums aan kunt besteden zonder er ooit uit te komen, wat dat betreft is lassen al een hobby op zich. Maar ik denk dat het grootste deel van de lashobbyisten met een MIG/MAG apparaat ook nog een MMA apparaat hebben staan voor dergelijke gevallen...

Resumé: Als je hier echt interesse hebt zou ik eens een clinic volgen bij rustbuster o.i.d., dan wordt je even op weg geholpen een daarna ijzer verzamel en stoken om meters te oefenen.
Niet gehinderd zonder enige kennis gaan lassen aan je bootje is m.i. garantie voor teleurstellingen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lasapparatuur

Berichtdoor bassie77 » 02 Aug 2019, 21:43

Hey Bas,

Haha ik hou wel van goede discussies. Ik ben bezig met het opknappen van de boot. Is wat meer werk geworden als gedacht, maar desalniettemin gaan we door. Ik kan redelijk veel zelf, of ben bereid te leren. Het laswerk aan de onderzijde heb ik uitbesteed, maar er moeten inderdaad ook wat beugels etc verandert worden. vandaar dat het mij interessant leek om bijvoorbeeld tijdens de winter in de garage te oefenen om in het voorjaar de laswerkzaamheden te verrichten.

Als planning hebben we nu om dit jaar nog reparaties aan het onderwaterschip te laten uitvoeren, schilderen. Gedurende de winter alles binnen verder voorbereiden. En afhankelijk vd motorkeuze deze in het voorjaar plaatsen. En dan de romp en opbouw schilderen. Eventueel timmerwerk kan als de boot weer in het water ligt.

Uiteraard zal ik bepaalde zaken uitbesteden, maar helaas moet ik ook op de portemonnee letten.

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Lasapparatuur

Berichtdoor bas » 04 Aug 2019, 11:11

In dat geval zou ik eens rustig aan gaan oefenen met een electrode apparaatje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Lasapparatuur

Berichtdoor Popeye » 04 Aug 2019, 11:38

De discussie wordt hier wel op een heel laag niveau gevoerd! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten