Roerkoning lekt

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Roerkoning lekt

Berichtdoor Yep » 27 Jul 2019, 12:29

Ik heb nu een klein probleempje wat mijn petje te boven gaat.
De roerkoning lekt flink water bij hogere snelheid (waarschijnlijk a.g.v. de toenemende waterdruk).

Ik heb het dekseltje met de 3 inbusboutjes losgedraaid en tref daaronder een seal aan.
Ook lijkt het er ook op dat de seal niet meer stevig tegen de RVS-as aangedrukt zit.
Een vetnippel tref ik niet aan, noch een vetkoord (of zou deze onder de seal zitten?).

Ofwel: Wat is wijsheid?
Alvast dank!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2019, 12:46

Toen ik de titel van je topic las was mijn eerste reactie: vet erin drukken.
Maar dat kan dus niet.
Misschien een idee om dat bij een eerst volgende dokbeurt in te maken?
En dan ook gelijk dit seal te vervangen.
Want daar lijkt het probleem inderdaad te zitten.

Maar daar schiet je nu niks mee op.
Ik denk dat je nu niet zo heel veel kunt.
Ik zou in deze situatie een flinke dot vet erop gooien en dan het deksel weer weer op bouten.
En dan maar het beste er van hopen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor eagle » 27 Jul 2019, 12:56

Op de foto is een keerring te zien.
Aan de bovenzijde op de foto lijkt het, alsof de konings-as wat ver van de keerring staat.
Dat kan alleen als de (bronzen) lagerbus is ingesleten. Dat zou goed voelbaar moeten zijn door aan de koning heen en weer te trekken/drukken

Als daar geen speling is, kan het ook zijn, dat het veertje in de keerring weggeroest is (zou RVS moeten zijn..)

Onder de keerring zit niets meer, hoogstens nog een tweede keerring..

Keerring moet iig worden vervangen. Tevens speling controleren; mag wel iets in zitten, zeg max 0,5 dat pakt een goede keerring nog wel...Anders de bronzen bus vervangen..

Voor nood: Teflon tape zo, n 10 x om de koning draaien, niet plat erop maar verdraaid tot een soort snoertje, ring weer laten zakken, aandrukken en vastzetten. Kan je verder niets mee gebeuren, en het lekken zal voorlopig een stuk minder zijn..

Gr,
Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor eagle » 27 Jul 2019, 13:01

Foto nog eens goed bekeken; lijkt wel of er rotzooi tussen de keerring zit, bovenenaan, lijkt op schilfer menie?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor Yep » 27 Jul 2019, 13:55

Dank voor alle reacties.
Die speling ga ik controleren.
Goed kijkend zie ik wel dat de ruimte tussen seal en as overal gelijk is.
Medehavenbewoner vertelde me dat (niet zichtbaar en wat meer naar onderen, de seal aangedrukt zou moeten worden tegen de as via een veertje.
Dat veertje kan natuurlijk kaduuk zijn.
Ik ga:

- Eerst de inbus borgmoer bovenop inspuiten met Caramba/WD40
- Als de borgmoer niet loskomt heetstoken
- De zeskant (42 mm!) lossen
- De stang afnemen
- De seal verwijderen en vervangen door een oranje siliconen exemplaar met rvs veer

Verder stuur ik nog een mailtje naar de werf, wellicht dat zij me nogwat kunnen informeren over de constructie.

Toen ik de titel van je topic las was mijn eerste reactie: vet erin drukken.
Maar dat kan dus niet.
Misschien een idee om dat bij een eerst volgende dokbeurt in te maken?


Goed idee!
Ga ik doen.

Nogmaals dank!

Greetz,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor Yep » 31 Jul 2019, 12:44

En opgelost.
De borgmoer ging los m.b.v. mijn vriend WD40, de 42 mm. moer met een sleutel en de lever ging los van de as na deze heet gestookt te hebben met een brander.

De as bleek conisch te zijn met een spie(baan).
Er zitten 2 seals boven op elkaar onder het deksel.
En onder de seals zit een messing (denk ik) bus waarin de as draait.
Geen graatje speling kunnen ontdekken.

De seals gingen er makkelijk uit, de speling tussen seal en as was zeker een mm.
Twee nieuwe seals, Viton met RVS veer, gehaald en geplaatst.
Deze gingen 'lekker strak' om de as.
Zaakje verder gemonteerd en klaar.

Op naar London ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jul 2019, 14:55

Best bijzonder: iets los krijgen met WD40. :mrgreen:
In mijn beleving is dat spul goed voor van alles, behalve moeren los krijgen.

Mooi dat het voor mekaar is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor pascall » 31 Jul 2019, 15:28

Londen, reisverslagje?
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor Yep » 31 Jul 2019, 16:46

Marie Christina schreef:Best bijzonder: iets los krijgen met WD40. :mrgreen:
In mijn beleving is dat spul goed voor van alles, behalve moeren los krijgen.

Mooi dat het voor mekaar is.


De 42 mm. moer heeft een gat/schroefdraad waarin een stuk draadeind (inbus M10) geschroefd is ter borging.
Met de inbussleutel lukte het niet tot torderens (slecht woord) toe.
Ingespoten met WD40, dagje later eenvoudig los te draaien.
Echt waar ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Roerkoning lekt

Berichtdoor Yep » 31 Jul 2019, 16:48

pascall schreef:Londen, reisverslagje?


Mmm, ben al heen schrijver.
Als er echt wat te melden is, dan doe ik dat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten