Inbouw vuilwatertank

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Apr 2019, 08:56

Ik zat te twijfelen om deze vraag te stellen in het al trending zijnde topic over de poepzuivering, maar om het "zuiver" te houden, toch maar een aparte vraag ervover.

Mijn boot is al voorbereid voor een vuilwatertank. Er zit een (hoe noem je dat) 3-weg kraan gemonteerd? Mijn toilet loost naar buiten, maar ik kan ook de kraan omzetten zodat hij naar een vuilwatertank loost. De slang ligt er al. Dat is nu een slang van ongeveer 1 meter lang. Als ik op die plaats een vuilwatertank monteer moet ik nog wel een slang aanbrengen naar een dekafvoer. Die slang zal echter gauw een meter of 2 à 2,5 worden.

De vraag: is een afzuiginstallatie krachtig genoeg om dan mijn tank leeg te zuigen? Of moet er op mijn tank een pomp die het zwarte water "oppompt" zogezegd (als hulp)?
Of is het beter een lange slang vanaf toilet naar vuilwatertank en dan een zo kort mogelijke naar de dekafvoer?

En als ik besluit om de inhoud van mijn tank toch te lozen dan moet er zeker ook ergens een pomp om het weer uit de tank richting de bestaande buitenlozing te pompen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Apr 2019, 10:46

Om antwoord te geven op "de vraag":
Ja, die pompen zijn sterk genoeg, maar je moet wel de juiste (= officiele) koppelingen gebruiken want het is een vacuum systeem en één plek met valse lucht en het houdt op.

Hoewel er vele alternatieven zijn, is installatie bij nieuwe schepen iha als volgt:
- Toilet (en bij ons ook douche) afvoer gaat in de tank
- Afvoer tank gaat via Y-Kraan naar dekafzuigaansluiting (3x woordwaarde) of via vuilwaterpomp over boord.

Succes met de inbouw:
Tip, probeer de tank in het midden te leggen, bij ons ligt die aan één kant en bij een 200L tank gaat het schip al snel scheef liggen.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Klaver vier » 28 Apr 2019, 13:01

Jan ik zou de slang naar de dekafvoer zo kort mogelijk houden ivm het vacuum zuigen en liever nog zoveel als mogelijk van vaste pijp maken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Roelof » 28 Apr 2019, 17:44

Zorg er voor dat de slang tussen de dek aansluiting en de tank een gewapende slang is. Een slang zonder wapening kan "inelkaar / plat" worden gezogen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Roelof » 28 Apr 2019, 18:07

R.C.Grootveld schreef:--/--
Tip, probeer de tank in het midden te leggen, bij ons ligt die aan één kant en bij een 200L tank gaat het schip al snel scheef liggen.....


@ R.C. Grootveld
Na hoeveel dagen is de vuilwatertank ongeveer vol (er vanuit gaande dat toilet en vuilwater naar de tank gaat en er 2 personen aan boord zijn)? Ik heb ook een tank van 200 liter in gedachten maar kan mijn plan nog aanpassen.

BVD voor de info.

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Yep » 28 Apr 2019, 18:14

Met een 250 liter tank en 2 personen red ik het ruim een week
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Apr 2019, 18:29

Yep,

Een 250 liter tank p & p je bijna vol in een week met 2 personen?
Noordvaarder
 

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Yep » 28 Apr 2019, 18:39

Een litertje of 30 per dag.
Jazeker, deftig kakken zullen we maar zeggen.

Update: Nog even gekeken in het overzicht:
Afbeelding

En klopt als een bus.
Met 1.500 liter haal ik net geen 2 weken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Apr 2019, 18:57

Roelof schreef:Na hoeveel dagen is de vuilwatertank ongeveer vol (er vanuit gaande dat toilet en vuilwater naar de tank gaat en er 2 personen aan boord zijn)? Ik heb ook een tank van 200 liter in gedachten maar kan mijn plan nog aanpassen.

Ligt eraan, wat je er allemaal in uit laat komen.
Aangezien wij meestal in de haven douchen, bevat hij in de praktijk alleen de toiletafvoer.
En dan houden we het wel een week uit (maar we legen hem vaker :oops: )
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Inbouw vuilwatertank

Berichtdoor Klaver vier » 28 Apr 2019, 19:43

24 liter water voor 2 personen 4 min douche is we heel weinig dan wordt je niet eens nat.
Een beetje combiketel is cw4 en die geeft gemengd 10 liter per minuut,dan zou het 80 liter zijn in 4 minuten
Dat is nog al geen verschil,is ruim 3 keer zoveel.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten