gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Jan 2019, 13:52

aadbloem schreef:Bij gewone gasflessen bij het reguliere vulstation waar je ook de groene 5kg eigendom gasflesjes voor boot en caravan laat vullen spreken we nooit over LPG maar altijd over propaan of butaan. LPG (ondanks dat het Liquid Propaan GAZ) is echt een mix dingetje voor wegvervoer.

Oh dat is nieuw voor mij.
Bij ons heette het altijd "Liquefied Petroleum Gas".
Propaan is namelijk al gas.
Dus je hebt 2 soorten, LBG en LPG. :lol: :lol:
Voor degene die denken dat ze goedkoper uit zijn door LPG te gaan tanken in hun gasfles,komen bedrogen uit.
LPG bestaat namelijk,zoals @aadbloem ookal schrijft, uit propaan en butaan.
Voor het wegvervoer is dat geen probleem,maar op een boot en eventueel thuis(outdoor) wel,vooral in de winter.
Butaan is namelijk zwaarder dan propaan,en als zo'n gasfles stil staat,en dat staat hij praktisch atijd,zakt het zwaarste produkt naar onderen.
Butaan weegt 0,58 kg/liter en propaan 0,51 kg/liter.
In principe gaat dus propaan op butaan liggen.

Een wegvervoermiddel is constant in beweging,en dan wordt het produkt wel gemengd,maar dat is bij een stilligende boot met een gasfles erin,niet zo.Vuil je nu de fles met LPG,dan zal het butaan gedeelte naar onderen zakken,en na elke vulbeurt vormd zich er steeds meer butaan in de fles,met als gevolg dat je steeds vaker naar de LPG pomp moet, omdat het aandeel butaan steeds meer wordt.
Vul je gasfles maar met aardgas,dat is veel veiliger,want bij ontsnapping,gaat dat de hoogte in,in tegenstelling tot propaan en butaan,dat zich over de vloer gaat verspreiden.Beide produkten zijn namelijk zwaarder dan lucht.

Waarom kun je geen butaan gebruiken in de winter?
Butaan kookt pas bij circa min 1 tot min 0,5.
Als het dus vriest,kookt het niet,en vind er geen of weinig verdamping plaats.

Propaan kookt echter bij min 40,dus dat kun je gebruiken tot min 38 a 39.
Daarna is het ook over en uit.

Wetenswaardigheidje:
Voor 1 liter vloeibaar propaan ben je circa 225 propaan nodig.
Voor 1 liter vloeibaar butaan ben je iets meer nodig,circa 265 liter.

Yep schreef:Eensch maar de centjes zijn wat krap, vandaar.

Als U AOW-er bent,houd U deze maand meer netto over door de lagere belastingtarieven.
Wie geen heffingskorting toepast of heeft,gaat er circa 15 euro/maand op vooruit,alleen al op de AOW. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 21 Jan 2019, 13:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2019, 13:57

Dank en helder.
Ik zal het bericht aan buurman doorspelen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Tontoos » 25 Jan 2019, 15:59

Voor zover ik weet bevriest propaan, niet, ik ken ook mensen die flessen laten cq gingen vullen in bij ons vlak over de grens in Duitsland.
Ik gebruik een 7 kg propaanfles die heb ik uit Duitsland gehaald daar kost de inhoud nog geen € 15 en een 11 kg bijna € 20, waar we hier zeker € 30 moeten betalen, je moet wel de fles betalen maar in Duitsland krijg je het statiegeld terug als je de fles weer inlevert en hier in Nederland mag je de fles afgeven maar je krijgt er niks voor terug.
Ik heb wel eens een gas bun geplaatst ook binnen in een boot maar moet altijd boven de waterspiegel zijn met een leiding aan de onderkant naar buiten omdat gas zwaarder is dan lucht.

Mvg. Antjo
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jan 2019, 17:37

Gas hoort niet binnen in een boot en mag niet binnen in een boot
Gr René ( klavervier)
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jan 2019, 18:10

Tontoos schreef:Voor zover ik weet bevriest propaan, niet,

Wie heeft erover dat propaan kan bevriezen?
Als het kookpunt op min 40 ligt,waar ligt dan het vriespunt van propaan?
Het kookpunt is het punt,waar een vloeibaar product overgaat tot dampvorming.
Heeft dus niks met vriespunt te maken.
ik ken ook mensen die flessen laten cq gingen vullen in bij ons vlak over de grens in Duitsland.
Ik gebruik een 7 kg propaanfles die heb ik uit Duitsland gehaald daar kost de inhoud nog geen € 15 en een 11 kg bijna € 20, waar we hier zeker € 30 moeten betalen

Ja ik ken ook mensen die in de stad Groningen wonen,en hun boodschappen uit Bunde halen,omdat ze daar zo graag mogen winkelen.
En ze vertellen er dan direct achteraan,dat de benzine daar goedkoper is dan bij ons.
Ze vergeten te melden dat ze daarvoor 120 km vv reizen,schijnbaar duwen ze de auto naar Bunde. :o
Het gas mag dan in Duitsland goedkoper zijn,maar denk je nu echt dat het voor iedereen rendabel is om daar je gasfles te gaan vullen?
Je moet wel de fles betalen maar in Duitsland krijg je het statiegeld terug als je de fles weer inlevert en hier in Nederland mag je de fles afgeven maar je krijgt er niks voor terug.

Het is wel duidelijk waar je je gasfles koopt,want je bent niet op de hoogte met de prijzen in NL.
Als je naar Holthausen gaat in Hoogezand,vullen ze ter plekke je meegebrachte gasfles.
Zolang een fles binnen zijn keuringstijd,en/of bruikbaarhoudsdatum zit,wordt of de fles omgeruild voor een volle zonder bijbetaling voor de fles of je eigen gevuld.
Ik heb wel eens een gas bun geplaatst ook binnen in een boot maar moet altijd boven de waterspiegel zijn met een leiding aan de onderkant naar buiten omdat gas zwaarder is dan lucht.

Wat jij wel eens geplaatst hebt is niet ter zake doende.
Het gaat erom wat de wetgever zegt,en daarin is deze duidelijk.
Je gasbun mag geen deel uitmaken van de binnenzijde van de boot,althans niet van binnenuit bereikbaar zijn.
Direct boven de bodem van je gasbun ,moeten er de buitenste hoeken een ventilatiegat zitten,waar het overtollige gas naar buiten kan stromen.
Een boot ligt namelijk niet altijd waterpas.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor henkvd » 25 Jan 2019, 18:36

Butaan kan je niet gebruiken vanaf net boven het vries punt, propaan kan je niet meer gebruiken, ja zo koud wordt het hier niet, vanaf een dikke 44 graden onder nul is dat ook niet meer bruikbaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 25 Jan 2019, 19:48

Hmmm mijn gasbun zit ook in de boot. Origineel vanaf de werf. Hij zit in de stuurhut in de zitbank.
Het is echt een aparte stalen bak, met op het laagste punt een uitstroomopening naar buiten.
Waarom zou een jachtwerf (Hooveld in dit geval) daar een gasbun plaatsen als dat bij wet verboden is?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jan 2019, 20:13

Hooveld960 schreef:Waarom zou een jachtwerf (Hooveld in dit geval) daar een gasbun plaatsen als dat bij wet verboden is?

Even nadenken Hooveld960.
Van wanneer is je boot?
Gold toen die wet ook al?
Toen reed de politie nog in een donkerblauwe VW bus.
Nu ook niet meer toch?

Gewoon het volgende pdf even goed doorlezen.
Daarin staat duidelijk hoe je gas systeem eruit moet zien.
https://www.debootverzekering.nl/files/ ... veilig.pdf
https://www.eoc.nl/Portals/5/Downloads/ ... 094717-300
Het is aan jou of je daaraan wilt voldoen of niet.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jan 2019, 00:22

Voortschrijdend inzicht in de loop der jaren, Jan.
Toen mocht en kon het.
Kunnen doet het nog steeds wel.
Als de lekkage klein is en de afvoer goed open is er niets aan de hand.
Als je het gas even open doet om te koken en daarna weer dicht zal je ook goed zitten.

Het probleem gaat zich voordoen bij een serieuze lekkage.
Dan stroomt eerst je bun en dan je boot vol.

Verplaatsen dan?
Dat zou het beste zijn.
Door een gecertificeerd bedrijf.
Maar als de financiën of de ruimte het niet toe laten om het aan te passen kom je met logica en voorzichtigheid een heel eind.

Maar ideaal is het zeer zeker niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2019, 00:42

Marie Christina schreef:Maar als de financiën of de ruimte het niet toe laten om het aan te passen...

An sich hoeft dat niet de wereld te kosten toch?
Je ziet het wel meer,dat er achteraan 2 kastjes zijn vastgelast.
Vaak op een zwemplateau.
In de ene zet je de reservefles,en in de andere de aangesloten fles.
Onderin een kruis,waar de fles op staat,een deksel of klep erop met een slot desnoods.
Hoef je ook geen onderuit afvoer te maken,want de bodem is dan toch al open.
Bovenin een doorvoer maken en binnen je leiding verlengen,danwel nieuw aanleggen.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten