gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor jade » 26 Jan 2019, 07:52

als de bun geplaatst is in de kuipbank, kan je er dan geen luchtdichte deksel voor maken?
Mischien voor de wet niet goed, maar voor je eigen veligheid wel, dus.....?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 26 Jan 2019, 10:32

Bovenstaande links zijn adviezen van Hiswa en andere clubjes. Weliswaar uitstekende adviezen maar het is geen wet en geen wettelijke regelgeving. Die is er niet voor motorbootjes.
Het kunnen best eisen zijn van de verzekering maar ik geef je te doen, zeker 30% van de motorbootjes met kajuit vaart onverzekerd omdat dat in tegenstelling tot het wegvervoer niet verplicht is.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 26 Jan 2019, 10:42, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Roelof » 26 Jan 2019, 10:32

Marie Christina schreef: Voortschrijdend inzicht in de loop der jaren, Jan.
Toen mocht en kon het.


Idd, tijden veranderen en daarmee ook de wet / regelgeving, in het geval van gasflessen aan boord zeker niet ten onrechte.

Onderstaande is een foto uit de ANWB Waterkampioen 1966 mbt een Swin Patio test.
Ondenkbaar in de huidige tijd :lol:
Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 26 Jan 2019, 10:34

Ik wil toch wel even advocaat van de duivel spelen. Ook in mijn vorige boot, een waterman kruiser, zit een keurig goed afsluitbare bun in de stuurhut met onderafvoer naar buiten.Het "mag" niet?? Genoemde links zijn adviezen van Hiswa en andere clubjes. Weliswaar uitstekende adviezen maar het is geen wet en geen wettelijke regelgeving. Die is er niet voor motorbootjes. Het kunnen best eisen zijn van de verzekering maar ik geef je te doen, zeker 30% van de motorbootjes met kajuit vaart onverzekerd omdat dat in tegenstelling tot het wegvervoer niet verplicht is.
Er wordt hier in diverse antwoorden over WET gesproken en ik ben heel erg benieuwd naar die wet. :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2019, 10:44

Bij de wet verplicht of niet verplicht,je moet het gewoon goed doen.
Je bent een rund als je stunt ( verzonnen slagzin)
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Jan 2019, 11:01

Ok heren, ik begrijp de strekking. Maar de gasinstallatie bestaat natuurlijk niet alleen uit de gasfles in de bun. Ook alle leidingen, vast en flexibel, in de boot, behoren daartoe en daar kan ook een lek optreden. Dus iedere zoveel jaar (2 jaar denk ik, of 3) je installatie laten keuren is ook een goed idee, zelfs wellicht noodzakelijk. En natuurlijk op tijd je flexibele slangen (laten) vervangen. Ben benieuwd iedereen die zijn bun netjes buiten heeft, wie die laatste 2 zaken ook laat doen. En daarbij denk ik dat de mensen hier op dit forum wel bewust bezig zijn daarmee, maar ik doel meer op de vele recreatieschippers die veel te lang doorvaren zonder dat er naar hun gasinstallatie wordt gekeken (keuren en vervangen van flexibele slangen). Met alle mogelijke gevolgen van dien. Ieder jaar weer vinden er wel een paar ontploffingen plaats op boten. Mischien te voorkomen geweest door tijdige keuring of in ieder geval inspectie van je gasinstallatie?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2019, 11:03

Psies.
Het is helemaal niet bij wet verboden. Het betreft regelgeving schepen > 20mtr, en daar vallen de meeste jachten niet onder.
Die kuipoplossing met ontluchting op de bodem naar buiten (dus niet in de kuip) is een prima werkbare, veilige oplossing voor kleine schepen.
Flessen op het zwemplateau wordt afgeraden ivm aanvaringsrisico in sluizen. Maar ook die oplossing is altijd nog veiliger dan binnenboord opstellen.

Meer algemeen denk ik dat het wel meevalt met het gevaar. Dit draadje volgend heeft iedereen het wel voorelkaar.
Als er al wat misgaat is het doorgaans te wijten aan lekkende verbindingen of slangen, waardoor in een niet-geventileerde ruimte zich een kritische verhouding gas-zuurstof kan opbouwen. Het is dan ook geen toeval dat de meeste ongelukken zich aan het begin van het vaarseizoen voordoen, als er lange tijd niemand aan boord is geweest.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 26 Jan 2019, 11:23

Hooveld960 schreef:Ok heren, ik begrijp de strekking. Maar de gasinstallatie bestaat natuurlijk niet alleen uit de gasfles in de bun. Ook alle leidingen, vast en flexibel, in de boot, behoren daartoe en daar kan ook een lek optreden. Dus iedere zoveel jaar (2 jaar denk ik, of 3) je installatie laten keuren is ook een goed idee, zelfs wellicht noodzakelijk. En natuurlijk op tijd je flexibele slangen (laten) vervangen. Ben benieuwd iedereen die zijn bun netjes buiten heeft, wie die laatste 2 zaken ook laat doen. En daarbij denk ik dat de mensen hier op dit forum wel bewust bezig zijn daarmee, maar ik doel meer op de vele recreatieschippers die veel te lang doorvaren zonder dat er naar hun gasinstallatie wordt gekeken (keuren en vervangen van flexibele slangen). Met alle mogelijke gevolgen van dien. Ieder jaar weer vinden er wel een paar ontploffingen plaats op boten. Mischien te voorkomen geweest door tijdige keuring of in ieder geval inspectie van je gasinstallatie?
Inspectie, keuring elke 2 a 3 jaar waarom? Dat doe je thuis toch ook niet met je gasinstallatie? (behalve dan de CV ketel natuurlijk). Je buizen en slangen thuis iedere drie jaar afpersen? Het is zaak om in je schip een verantwoorde en goed geinstalleerde gas installatie te hebben. Zo weinig mogelijk slang, zachtkoperen buis vanaf de bun tot bij het apparaat en alleen een stukje slang met aangeknepen koppelingen. Gasdetectie op kritische punten, het diepste punt in het schip waar gas zich kan ophopen en op het kritische punt waar bijvoorbeeld de (dubbele)afsluitkraan zit, de scheiding tussen koperen buis en slangen. Na de lange tijd aan boord stappen? Als de gasdetectie, die altijd aan staat, niet staat te gillen dan de gaskraan pas open en koelkast aan. Heeft u ook een gaskoelkast dan ook zorgen voor een goeie CO2 detectie, prima detectors tegenwoordig voor rond de €20.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 26 Jan 2019, 11:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Tontoos » 26 Jan 2019, 11:24

Tontoos schreef:,
Het is wel duidelijk waar je je gasfles koopt,want je bent niet op de hoogte met de prijzen in NL.
Als je naar Holthausen gaat in Hoogezand,vullen ze ter plekke je meegebrachte gasfles.
[quote
Ook dan moet je eerst een fles kopen waar je niks voor terug krijgt, en de mensen kopen hier weinig van Holthausen want dat is een dure zaak.
Als ik een fles wil laten vullen bij Holthausen en moet eerst 25 km rijden kan ik net zo goed kopen bij een zaak waar ik woon.

Jij woont blijkbaar niet aan de grens, ik woon dicht bij de grens en het kan voor ons hier wel uit, jij spreekt vanuit waar jij woont dat kan je nooit vergelijken Noordvaarder.
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 26 Jan 2019, 18:06

Wie omrijdt om goedkoop te tanken vergeet wel eens wat de werkelijke kilometerprijs is. Ten onrechte gaan velen alleen uit van de extra verstookte brandstof, maar een auto kost onder de streep tussen de 30 en 50 cent per km. Afhankelijk van de tankinhoud is de vuistregel: de korting per liter geeft ongeveer aan hoeveel kilometers rijden naar de pomp break even is. Dus is de korting 5 cent, dan heeft 5 km heen en terug (totaal 10 km) rijden weinig zin.
Dit zijn uiteraard gemiddelden.

Dat geldt uiteraard ook voor het schijnbare voordeel op één gasvulling als je daar een km of 20 voor heen- en terug moet rijden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten