gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jan 2019, 12:26

Kajoe ik neem aan dat je toch ook een afsluiter rechtstreeks op de fles draait,anders staat het stuk vanaf de fles tot buiten het schot altijd onder druk
En als er een afsluiter rechtstreeks op de fles zit is de afsluiter net buiten het schot totaal overbodig,wie doet er nu 2 afsluiters op pakweg een meter uitelkaar
Normaal is afsluiter bij de fles en afsluiter bij het gebruikstoestel
Anders heb je drie afsluiters voor je bij het verbruikerstoestel bent,totale onzin lijkt mij
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor kajoe » 28 Jan 2019, 15:08

kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 28 Jan 2019, 15:46

kajoe schreef:deze gaat ook over gas .https://docplayer.nl/19746290-Foto-henk ... vaart.html
https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 20m-50.pdf
beide gaan over gas aansluitingen op schepen .
mooie document, zijn beide precies hetzelfde en de tweede is een pdf dus makkelijk te downloaden. Dank !!
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 28 Jan 2019, 18:39

Klaver vier schreef:Kajoe ik neem aan dat je toch ook een afsluiter rechtstreeks op de fles draait,anders staat het stuk vanaf de fles tot buiten het schot altijd onder druk
En als er een afsluiter rechtstreeks op de fles zit is de afsluiter net buiten het schot totaal overbodig,wie doet er nu 2 afsluiters op pakweg een meter uitelkaar
Normaal is afsluiter bij de fles en afsluiter bij het gebruikstoestel
Anders heb je drie afsluiters voor je bij het verbruikerstoestel bent,totale onzin lijkt mij
Gr René ( klaver vier)

Is ook onzin. Ik heb vorig jaar de inspecteur weer aan boord gehad, en de regel is dat je het gas buiten, aan de bron zeg maar, moet kunnen afsluiten. De fleskraan voldoet aan die eis, als de bun niet met een slot is afgesloten. verder moet je de gastoevoer ook binnen kunnen afsluiten, zo dicht mogelijk bij de schotdoorvoer. Het gaat er kennelijk om, dat bij paniek je zowel binnen als buiten de toevoer kunt afsluiten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jan 2019, 19:33

Ik heb het bij mij zo zitten als ik logisch vindt en dat is 1 afsluiter op de fles en 1 binnen 1 meter van de verbruiker.
Ik vind die afsluiter net buiten de bun grote kolder,je gaat toch niet eerst naar binnen als je het buiten kan afsluiten.
Ik ben natuurlijk vreselijk eigenwijs,maar dat bevalt mij goed,laat ieder maar doen wat hij zelf wil,maar wel met gezond verstand
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 28 Jan 2019, 22:54

Klaver vier schreef:Ik heb het bij mij zo zitten als ik logisch vindt en dat is 1 afsluiter op de fles en 1 binnen 1 meter van de verbruiker.
Ik vind die afsluiter net buiten de bun grote kolder,je gaat toch niet eerst naar binnen als je het buiten kan afsluiten.
Ik ben natuurlijk vreselijk eigenwijs,maar dat bevalt mij goed,laat ieder maar doen wat hij zelf wil,maar wel met gezond verstand
Gr René ( klaver vier)
Geheel mee eens, bij mij ook zoiets: polyester gasbun Innonautic in de open kuip (geen tent), afsluiter op 5kg fles, uitgegloeide roodkoper 8mm leiding naar binnen +/- 5mtr met rubber beklede zadels en aan het einde van de koperen leiding dubbele afsluitkraan bij oven en kookplaatje en naar deze apparaten 50cm slang met aangeknepen koppelingen, slangen tot mijn schaamte inmiddels 8jr oud maar zien en voelen nog gloednieuw en bij deze aansluitingen een gasdetector element (TGS813) alsmede in machine kamer, diepste punt schip ook een gasdetector element. De dubbele afsluitkraan wordt naar behoefte open of dicht gezet. Naar kookplaatje meestal open. De gasdetector geeft alarm bij opstarten en ik test elk seizoen een paar keer met een oude sigarettenaansteker :o
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 29 Jan 2019, 09:58

Klaver vier schreef: je gaat toch niet eerst naar binnen als je het buiten kan afsluiten.

Ligt eraan waar je bent op het moment dat er iets misgaat. Sta je dan toevallig binnen bij de afsluitkraan ga je natuurlijk niet eerst naar buiten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor kajoe » 29 Jan 2019, 10:37

iedereen kan en mag alles grote kolder noemen .
maar als de voorschriften zoals toen in het binnenschepen besluit stonden en dat door de scheepvaart inspectie en niet een of andere particuliere keurmeester zo moest worden aangelegd dan had je het maar te doen anders werd je afgekeurd ,en de scheepvaart inspectie was nu een maal een staats bedrijf dat toen in Rijswijk zat en die gelukkig altijd gratis op jou verzoek kwamen .
dus als zij zijden dat je bv10 afsluiters er tussen moest zetten dan was dat zo ,hoe het er nu aan toe gaat weet ik niet en kan mij ook niet schelen ik doe zoals wij het moesten doen indertijd en hoe een ander het oplost moet hj weten ,al prutst die ook alles met slangetjes aan elkaar ,maar ik hoop dan dat ik niet al te dicht bij die buurman kom te liggen ,uit voorzorg .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 29 Jan 2019, 10:40

kajoe schreef:de voorschriften zoals toen in het binnenschepen besluit stonden en dat door de scheepvaart inspectie en niet een of andere particuliere keurmeester zo moest worden aangelegd dan had je het maar te doen anders werd je afgekeurd
Ja inderdaad, vroeger was alles beter :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 29 Jan 2019, 10:47

Zo is het Kajoe! Of we het er nou wel of niet mee eens zijn, zonder dat stempeltje en handtekening van de keurmeester mogen we niet varen, punt.
Aad, dat is vandaag de dag nog steeds zo hoor!
Overigens geloof ik niet zo in die indianenverhalen over tuinslangen en ducttape.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten