gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mrt 2019, 16:28

aadbloem schreef: ...... en ik ben alleen geinteresseerd in Alarm niet in PPM

Ik ben helemaal niet meer geinteresserd in die boel,want het gas gaat bij mij eruit.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 17 Mrt 2019, 20:12

Noordvaarder schreef:Ik ben helemaal niet meer geinteresserd in die boel,want het gas gaat bij mij eruit.

Tja zou ik ook wel graag willen en er is nog een plaats vrij in de machinekamer voor een kleine generator maar deze zomer toch drie keer meegemaakt dat er iemand bovewinds kwam liggen einde van de middag en om half zes de generator aan ging om te koken. Eenmaal zelfs echt een stinkend rokend ding maar in alle gevallen benedenwinds toch dieseldampen inademen en hoe vriendelijk je het ook probeert de generator schipper raakt vaak in mineur stemming als je vraagt hoe lang het nog gaat duren of dat hij zijn dieseldampen niet hinderlijk vind voor een ander.... :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Mrt 2019, 00:29

aadbloem schreef:Tja zou ik ook wel graag willen en er is nog een plaats vrij in de machinekamer voor een kleine generator maar deze zomer toch drie keer meegemaakt dat er iemand bovewinds kwam liggen einde van de middag en om half zes de generator aan ging om te koken.

Wat zou je denken van en Origo 3000 kooktoestel,dat in de zeilsector algemeen gebruikt goed is,vanwege zijn cardanische opstellings mogelijkheid.
Schijnbaar heeft die sector er minder moeite mee daarop te koken,dan de verstokte jachtbezitters.

Niet dat ik een hekel heb aan gaskooktoestellen,maar als je wederhelft het niet langer ziet zitten,mede vanwege de ongelukken,waar het goed mis is gegaan, dodelijke aflopen,worden deze kritiser en gaan ze zoeken naar andere opties.

Het is net zoals met "winterbanden".
Mijn vrouw hoorde ook een keer op haar werk,dat iemand "winterbanden" monteerde,als de tijd daar rijp voor was.
Ik ging daar in eerste instantie tegen in,want winterbanden geven je niet de veiligheid die het suggereerd.
Maar als je na een paar dat gezeur aanhorende,want ze moeste wel elke dag 22 km naar haar werk,en zioch niet veilig waande bij winterweer,dan kun je 2 dingen doen.
Negeren of een set winterbanden op stalen velgen nemen.
Ik heb voor het laatste gekozen.
Waarom?
Vrouwtje waande zich beter achter het stuur,en ach als de winterbanden eronder zitten,dan slijten de anderen ook niet toch?
En zo is het ook met dit spul,je kunt steeds blijven tegenwerken,totdat het moment komt dat je alleen gaat varen,en zij thuis blijft.
Of je investeerd in iets,waar beiden vrede mee kunnen hebben,zij een veilig kooktoestel,en ik heb nog steeds aardappels die lekker kruimig gekookt zijn. Dus wat wordt ik er minder van? En de extra uitgave? Ach het is maar geld, een hond wil het niet eens vreten.
En in de gasbun gaan andere zaken,zoals een paar extra landvasten.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 18 Mrt 2019, 10:32

Noordvaarder schreef:Wat zou je denken van en Origo 3000 kooktoestel,dat in de zeilsector algemeen gebruikt goed is,vanwege zijn cardanische opstellings mogelijkheid.
Schijnbaar heeft die sector er minder moeite mee daarop te koken,dan de verstokte jachtbezitters.

Inderdaad nog nooit in verdiept, zo'n oplossing. Typisch een zeilersdingetje denken we dan inderdaad. Dank voor de tip, ik ga er toch eens naar kijken.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hans van Zijl » 18 Mrt 2019, 11:15

Hallo heren,

Wij koken al jaren op een Origo 3000 en dat bevalt goed. In het begin moesten we wel even wennen.

Het ruikt iets en het duurt allemaal wat langer. We zijn er nu aan gewend en ik ben blij dat ik gaan gas meer aan boord heb. Ik koop de bio-ethanol van Action wat prima zijn werk doet en is goedkoper als die van Talamex.

Ook dit toestel is niet zonder gevaar vul het dan ook NOOIT bij als hij nog warm is. Ik doe smorgens het even bij vullen dat weet ik zeker dat hij goed is afgekoeld. En een doosje extra lange luicifers is een aanrader.

Ik hoop voor Noordvaarder nog op een hoop heerlijke kruimige aardappels.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Ivoisrood » 18 Mrt 2019, 12:01

Zie het probleem van koken op gas niet zo? Gasfles open zodra je gaat koken, gasfles weer dicht wanneer je klaar bent. Maar goed ik heb dan ook een heel wat kleiner bootje dan een aantal van jullie.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor kajoe » 18 Mrt 2019, 13:49

tja ik vaar ook al mijn hele leven met flessen gas ,propaan dus in de eerste jaren hadden we en olie handel voor de scheepvaart ,alles was op gas ,nooit geen probleem of lekkage gehad ,wel alles volgens de regels geïnstalleerd en iedere 2 jaar controle ,maar de eerste vele jaren was er helemaal geen controle op gas installaties velen hadden nog gas lampen in de roef ,men laat zich door elkaar opjutten hoe slecht het allemaal is ,,nee dan elektrisch koken en daarvoor een aggregaat plaatsen eh milieu en dergelijke de boom in daar mee ,gas is vriendelijker en schoner maar daar doen we gewoon niet aan mee en de buren die om je heen liggen tja die zoeken het maar uit .
bij ons werd het van af 1982 al zo dat je op vele plaatsen al niet meer je aggregaat mocht laten draaien ,geluid en uitstoot en dat is alleen maar uitgebreid
b
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 12 Apr 2019, 21:06

Hooveld960 schreef:@Aadbloem: Dat klinkt allemaal alsof het een fluitje van een cent is. Ik zou dat ook wel leuk vinden om zoiets zelf te maken, maar denk niet dat het mijn gaat lukken.
Kun je daar niet eens een topic voor maken: zelfbouw gassensorsysteem. Compleet met een stap voor stap bouwbeschrijving met foto's voor dummies zoals ik :-)

Even verder in dit topic, uiteraard kunnen we aan apart topic hiervoor starten maar eerst even een probeersel, ik heb een document gemaakt en voor mij is het bouwen natuurlijk een fluitje van een cent omdat zijdelings met mijn vakopleiding te maken heeft. Voorlopig hier een eerste poging voor een zelfbouw gassensor systeem voor dummy's :lol: . Het bestaat uit goedkope losse bouwsteentjes van Aliexpress, kost niet meer dan pakweg €25 en ik heb een proefopstelling gefotografeerd, het werkt hier op mijn bureau met de gas aansteker van mijn vrouwe uit de keuken als gas-lekkage-gever. Als het de moeite waard is dan vervolgens een nieuw topic starten voor vragen? Het document: http://www.el5.nl/Zelfbouw_LPG_Butaan_Gasdetector.pdf
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor varg » 12 Apr 2019, 22:00

Prachtig...ben diep onder de indruk. Ik heb geen gas aan boord...maar ga misschien toch zoiets in elkaar schroeven. Veel dank. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor pascall » 13 Apr 2019, 05:47

Aalbloem,

Niet alleen het idee is prachtig, maar het feit dat je het wil delen en dan met een schitterende bouwbeschrijving, waar ook nog eens de leveranciers in staan voor de benodigde componenten is hele maal top!!!
Ik heb zelf geen gas aan boord dus daar heb ik hem niet voor nodig, maar detecteer deze ook knalgas, want voordat zie ik het wel te gebruiken?
Is zoiets ook niet te gebruiken (met enige wijzigingen) als waterdetectie, bilge alarm?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten