gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 13 Apr 2019, 08:02

kajoe schreef: men laat zich door elkaar opjutten hoe slecht het allemaal is

Die indruk krijg ik ook wel eens. Ik zou niet zonder gas aan boord kunnen, noch willen. Uiterst efficiënt, goedkoop en schoon. Het voegt enorm veel onafhankelijkheid van walvoorzieningen of generatorstroom toe. Er doen veel broodje-aapverhalen over tuinslang en duckttape de ronde, maar goed aangelegd is gas volkomen veilig, zeker in combinatie met detectie. Alhoewel dat niet eens nodig zou hoeven zijn als aan alle voorschriften voldaan wordt. Ontbreken van detectie is bij de strenge tweejaarlijkse inspectie dan ook geen afkeerpunt.

Ik herinner mij dat mijn ouders op onze kampeervakanties in de jaren 50 kookten op een primus. Goedbeschouwd een levensgevaarlijk kreng. Er moest benzine in het tankje, dat met een handpompje onder druk werd gebracht. Dan werd de brander voorverhit met spiritus (ook lekker spul voor in een tent met vier kinderen!), waarna benzinenevel het eigenlijke werk deed. Gelukkig kwam in de jaren 60 camping gaz op de markt. Wat een verbetering!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 13 Apr 2019, 09:24

pascall schreef:Aadbloem, Niet alleen het idee is prachtig, maar het feit dat je het wil delen en dan met een schitterende bouwbeschrijving, waar ook nog eens de leveranciers in staan voor de benodigde componenten is hele maal top!!!
Ik heb zelf geen gas aan boord dus daar heb ik hem niet voor nodig, maar detecteer deze ook knalgas, want voordat zie ik het wel te gebruiken?
Is zoiets ook niet te gebruiken (met enige wijzigingen) als waterdetectie, bilge alarm?

De Arduino heeft 6 analoge ingangen en 12 digitale in/uitgangen en kan voor allerlei toepassingen -tegelijk- geprogrammeerd worden. De digitale in/uitgangen meten (of geven/sturen) toestand uit/aan en de analoge ingangen meten 0-5volt in 1024 stappen. Met behulp van wat weerstanden (spanningsdeler) kan je bijvoorbeeld doorlopend de accuspanning meten en desgewenst vastleggen of een alarm genereren. Verder is er een veelheid van sensors te koop maar de hier toegepaste MQ2 kan ook Hydrogen (knalgas, waterstof) detecteren. Er is een uitgebreider programma die de verschillende gassen tegelijk kan weergeven. Ik heb het bij lpg/butaan gehouden omdat dat eenvoudig te testen is. Ik heb me nog niet aan andere gassen gewaagd :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 13 Apr 2019, 11:28

Zojuist een nieuwe versie van het document ge-upload. Wat pagina's met tips en informatie toegevoegd. Enkele onduidelijkheden verbeterd.
http://www.el5.nl/Zelfbouw_LPG_Butaan_Gasdetector.pdf
Nu naar de jachthaven, het is veel te mooi weer om achter de PeeCee te ziiten :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Apr 2019, 19:13

Heel mooi Aad. Ik ga dat natuurlijk proberen, maar het kan (mijzelf kennende) nog wel even duren.
Ik ga wel binnenkort de spulletjes bestellen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten