gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Daxiepaks » 16 Mrt 2019, 18:17

Dank voor de info !
Ik ben zelf een techneut / electronica...dus... misschien als ik de tijd zie..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2019, 19:13

Nou ben ik dat ook, maar kost me te veel moeite en tijd.

https://www.aliexpress.com/item/12V-Gas ... 6baecc8e1b
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor stefan » 16 Mrt 2019, 19:44

Zou dat wat zijn, die melder van Ali? Ik wil ook nog een gasmelder idd.
Ik heb al een paar keer wat besteld daar in China maar tot nog toe nooit echt tevreden met de kwaliteit geweest.

If you pay peanuts, you will get monkeys ....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Daxiepaks » 17 Mrt 2019, 10:57

stefan schreef:Zou dat wat zijn, die melder van Ali? Ik wil ook nog een gasmelder idd.
Ik heb al een paar keer wat besteld daar in China maar tot nog toe nooit echt tevreden met de kwaliteit geweest.

If you pay peanuts, you will get monkeys ....


Aan deze specifiek kan ik nu niet goed aan uit of het een standalone toestel is, of het in een netwerk ook als relais kan dienen...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 17 Mrt 2019, 13:11

Wellicht een onnozele vraag, maar ik heb op dit moment één gasdetector in de boot. Hoe kan ik die het beste testen of die wel werkt? Ja, jullie zullen zeggen gewoon gas uit de fles erbij. Maar vindt dat nogal een gedoe met mijn 10 kg gasfles + die kan ik ook niet zo plat neerleggen (mijn detector zit op een nogal onhandige plaats daarvoor) dat de uitstroomopening van de gasfles vlak voor de detector zit. Is er een andere manier?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor henkvd » 17 Mrt 2019, 13:51

Met een aansteker gaat dat prima, houd deze bij de sensor en laat er gas uitlopen. hobby brander mag ook.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mrt 2019, 13:52

Hooveld960 schreef:Wellicht een onnozele vraag, maar ik heb op dit moment één gasdetector in de boot. Hoe kan ik die het beste testen of die wel werkt?
Het is geen onnozele vraag,maar meer een risicovolle. Want waarom zou je de goden gaan verzoeken als dat ook anders kan. Doe dat niet in je boot,want het gas hoopt zich op in de kuip,en gaat niet omhoog. Test zo'n ding eventueel in een emmer of een ton,die je om kunt gooien,en zo het gas weer te kunnen laten weglopen. Maar als je er geen vertrouwen in hebt,of de huidige zijn werk goed zal doen,koop dan een nieuwe en test die eventueel. Ga nooit aan het klooien met gas in een gesloten ruimte ,ook niet om te testen. Testen doe je elders,waar je de ruimte hebt,en je het gas op een normale manier kan laten afvloeien.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Hooveld960 » 17 Mrt 2019, 14:17

@Noordvaarder: natuurlijk ga ik niet opzettelijk een gaslek veroorzaken om te kijken of uiteindelijk m'n detector het doet. Ik ben wel onnozel, maar niet gek. De vraag was hoe kan ik dus het beste TESTEN. En dan bedoel ik natuurlijk testen op een eenvoudige manier zoals Henk aangaf bijvoorbeeld. En wat zou het voor zin hebben om m'n huidige detector te vervangen door nieuwe en die dan alsnog te testen. Dan kan ik net zo goed m'n huidige detector testen. Wat ik dus ook wil doen, want ik ben echte benieuwd of die wel werkt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mrt 2019, 15:00

Je reageert wel furieus zeg.
Maar ik weet niet of jij die kennis ook bezit,maar je dient na enige jaren de detectoren te vervangen. Vooral door het neerslaan van stof en/of vette lucht,vooral in ruimten waar gekookt en gebakken wordt,en waar de ventilatie nogal eens afwijkt van de standaard,kan er een afzetting komen op de sensor van het apparaat. En als er een oude bij jou in de boot zit,zou ik maar een nieuwe overwegen om aan te gaan schaffen. Maar goed,het is aan jou of je daar geld voor over hebt of niet. En of ze het doen? Ja ze doen het,want ik ben al een keer uit bed gebeld thuis,toen de jachthavenbeheerder contact met me opnam,omdat er een alarm afging in mijn boot,en de campinggasten er wakker van werden. Bleek gelukkig de CO2 ruikertje te zijn. Oorzaak een slechte afvoer van de koelkast ,die gekoeld werd dmv gas. Ga je even een nacht weg,gebeurd er zoiets. Dus als je die ook nog eens wilt testen,zorg er dan voor dat je koolmonoxide produceert,want met een gas ruikertje gaat dat niet. Deze dingen werken trouwens op een batterij.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor aadbloem » 17 Mrt 2019, 15:32

Ik test met een oude oude fornuis/kaarsen aansteker die we thuis niet meer nodig hebben en heel even bovenop de sensor de aansteker open geeft alarm en dat is voor mij de zekerheid dat hij nog werkt. Verder stel ik ook jaarlijks de potmetertjes bij op net-geen-alarm zodat het spulletje erg kritisch staat. Een snufje propaan uit een aansteker haalt nooit de explosieve grens in de ruimte waar je test. Deze grens is voor propaan 1 VOL% oftwel 10.000 ppm. Volgens mij bereik je nooit de explosieve grens en dat kleine beetje propaan blijft echt geen maand in je machinekamer hangen, dat vermengt met de lucht en verdwijnt de motor in of via de ventilatie ondanks dat het zwaarder is dan lucht. Ik heb niet de ervaring dat de tientallen keren dat ik de gas sensors heb getest er nu een bodem met propaan in mijn schip ligt.
Het vervangen van de sensoren na bepaalde tijd klopt wel als je echt die dingen instelt op alarm bij 10.000 PPM maar als je ze instelt op kritisch gaan ze wel langer mee dan de producent aangeeft. Daarom is testen belangrijk. Verder is bijvoorbeeld de TGS813 een robuuste sensor, heeft bij wel eens in het bilgewater gehangen en hij werkt nog steeds. Staat ook in de specs trouwens.
Noordvaarder schreef:Maar ik weet niet of jij die kennis ook bezit,maar je dient na enige jaren de detectoren te vervangen. Vooral door het neerslaan van stof en/of vette lucht,vooral in ruimten waar gekookt en gebakken wordt
Hangt sterk van het type sensor af, voor rook sensors staat 10 jaar omdat de detector vaak gebaseerd is op laser en een laser-sensor die vervuild kan raken met inderdaad kook- en bakdampen (vet) maar is minder van toepassing op een gasgevoelige halfgeleider. Mijn gassensoren (TGS813 gasgevoelige halfgeleider) werken al jaren zonder problemen en ik ben alleen geinteresseerd in Alarm niet in PPM
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten