Omkeerosmose systeem/watermaker

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Wolf1 » 06 Dec 2018, 00:02

bas schreef:Een gemiddeld gasoliefilter is al 30 micron.

Basje Geen gekke dingen zeggen !
Voorfilter 30 tot 60 micron, fijn filter 10 micron.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Agnieta » 12 Dec 2018, 10:57

Bedankt voor jullie adviezen en tips.
Het apparaat wat we gebruiken is van Wiltec https://www.wiltec.de/naturewater-umkeh ... 00-e2.html. Besteld bij Internetwebshop.nl

Een vriend van ons draait hier al geruime tijd op, ook met oppervlakte water. Zonder probleem. Maar als ik zo lees is een systeem als dit dus niet haalbaar met troebel oppervlaktewater. Nadat we alle filters en membranen hebben vervangen werkt het nog steeds niet.

Zijn er andere systemen om water te reinigen? We hoeven het niet direct te drinken, wel gebruiken als thee en kookwater zou fijn zijn. Maar vooral het vullen van de tank om te douchen en af te wassen.
Wij verblijven het gehele jaar op onze boot. Omdat in de winter het vullen van de watertank niet in havens en passantenhavens van gemeenten kan ivm afsluiting zijn we er afhankelijk van.

Ik hoor graag ervaringen met andere systemen. Het systeem met UV lamp (Yep) ga ik bekijken
Alvast bedankt
Agnieta
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Dec 2018, 11:34
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Agnieta » 12 Dec 2018, 11:18

Bedankt voor jullie adviezen en tips.
Het apparaat wat we gebruiken is van Wiltec https://www.wiltec.de/naturewater-umkeh ... 00-e2.html. Besteld bij Internetwebshop.nl

Een vriend van ons draait hier al geruime tijd op, ook met oppervlakte water. Zonder probleem. Maar als ik zo lees is een systeem als dit dus niet haalbaar met troebel oppervlaktewater. Nadat we alle filters en membranen hebben vervangen werkt het nog steeds niet.

Zijn er andere systemen om water te reinigen? We hoeven het niet direct te drinken, wel gebruiken als thee en kookwater zou fijn zijn. Maar vooral het vullen van de tank om te douchen en af te wassen.
Wij verblijven het gehele jaar op onze boot. Omdat in de winter het vullen van de watertank niet in havens en passantenhavens van gemeenten kan ivm afsluiting zijn we er afhankelijk van.

Ik hoor graag ervaringen met andere systemen. Het systeem met UV lamp (Yep) ga ik bekijken
Alvast bedankt
Agnieta
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Dec 2018, 11:34
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Yep » 12 Dec 2018, 12:48

Agnieta schreef:Het systeem met UV lamp (Yep) ga ik bekijken

Je vind betaalbare UVC lampen in de aquarium sector.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Roelof » 12 Dec 2018, 19:36

Interessant topic!

Volgende vragen; niet omdat ik het direct wil inbouwen maar uit interesse.
- UV lampen verbruiken voor zover ik weet een aanzienlijke hoeveelheid energie. Kan hierin voorzien worden dmv een normale batterij voorziening of is hier een generator voor nodig?
-De installatie zoals Yep beschrijft: Ontzilt deze ook of kan deze alleen gebruikt worden op puur zoet water?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Yep » 12 Dec 2018, 19:55

Ik heb een UV lamp welke 'slechts' 10 watt verbruikt op 230 volt.
Nee, ik haal het uit de tank, misschien een misverstandje....

De tank is van RVS tank die ik elk jaar even goed spoel.
En dan nog komt er rotzooi in het fijnfilter.
Maar de combi grof-, fijn- en koolfilter i.c.m. de lamp geeft me een veilig genoeg gevoel.
Daarnaast vind ik dat dit mag/moet kunnen daar we 365x24 op de schuit vertoeven.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor bas » 12 Dec 2018, 20:44

Voor zover mijn duits toereikend is zie ik een systeem wat gemaakt is om leidingwater nog verder te reinigen. Of in principe al reeds schoon water met een minimum aan vaste stoffen maar zeker geen oppervlakte water. 5 micron filters zitten pas in een systeem met schoon water, die zitten met oppervlaktewater in no time vol.
Ik weet niet hoe jullie vriend dit wel werkend heeft maar heeft hij precies hetzelfde systeem? Bij ons zit voor oppervlaktewater hier nog een zandfilter voor. Een soort vat met verschillende korrelgrote zand erin waar het water eerst doorheen geperst wordt, daarna gaat het pas naar de watermaker. Dit haalt eigenlijk nagenoeg alle vaste stoffen uit het water. Hoelang je er mee doet hangt af van de vervuiling van het water uiteraard maar dit filter kun je tegen de normale richting in weer schoon spoelen met water vanuit je tank. Voordeel is dat een dergelijk filter in principe eeuwig mee gaat, nadeel is dat je bij ernstige vervuiling wellicht meer water moet gaan verbruiken om je filter schoon te houden dan dat je watermaker kan reinigen, dan kost het apparaat dus water i.p.v. dat het wat opleverd.

De UV lamp van YEP ga je in jouw geval niks aan hebben, deze halen niets uit het water maar desinfecteren enkel. Wel is het handig om deze na je voorraadtank te plaatsen net voor je het reeds schone leidingwater gaat gebruiken. Mochten er zich onverhoopt bacterien e.d. in je voorraadtank gevormd hebben dan worden deze gedood. Deze lamp moet je echter wel jaarlijks vervangen, vaak brand hij dan nog prima maar desinfecteerd dan niet meer optimaal.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten