Re: Verbruik
Geplaatst: 08 Dec 2018, 18:17
FKZ schreef:Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken. 60 of 120 kmh. Wat aquanaut probeert te zeggen is dat als je x vermogen nodig hebt voor snelheid y het verbruik niet zo veel zal uitmaken, of dit bij 300 toeren meer of minder. De vermogens vraag van de motor blijft hetzelfde. Wat je kan doen is je schroef optimaliseren voor je kruis snelheid zodat je in max efficiëntie van jr motor kromme komt. Het verschil zal geen liters per uur verschillend zijn. Het verlagen van de kruis snelheid van 9 naar b.v 8.5 zal wel eens liters kunnen opleveren je vermogens vraag neemt bijna kwadratisch af.
@noordvaarder het maakt dus maar weinig uit in verbruik een halve liter oid of je 120 in de hoogste of de op 1 na hoogste versnelling rijd.
Steek jij maar een mooi lulverhaal af,daar wordt iedereen een stuk wijzer van of niet.
Ik heb 23 jaar lang een transportbedrijf gehad,en als je je variabele kosten naar beneden wil bijstellen,dan heb je maar één ding te doen,en dat is letten op die kosten wat je zelf kan beïnvloeden.
Dat is niet de MRB ,dat is niet de Verzekeringspremie,maar dat zijn de brandstof kosten.Voornamelijk je brandstofkosten zijn een hoge kostenpost.
En als je elke de boel op de staart trapt,en je aanslagpen van je gaspedaal gebruikt als snelheidsbegrenzer,of je let op je voet en rijd op het randje waar je net geen bekeuring krijgt, dus 83km/h ,dan scheelt dat een slok op een borrel qua verbruik.
Een verbruik van 1 op 3,4 maakt op het einde van het jaar maakt een groot verschil tussen die van mij,en dat was 1 op 3,86.
Bij 130.000 km(internationaal tanktransport) is dat een verschil van 4556 liter gasolie x huidige prijs € 1,10(netto) = ruim 5000 euro op jaarbasis.
En dan praten we niet over 600 toeren,zoals bij de boot van Jan,maar over pakweg 150 toeren.
Die 150 toeren,maken dan een verschil in kosten van ruim 5000 euro per jaar uit.
Dat is toch een verrekt leuke vakantie met zijn 2-tjes,elk jaar weer.
En dat alleen maar je voet te beheersen achter het stuur.
Dat zal Jan niet besparen met zijn boot,want daarvoor zijn de verschillen te groot.
En nogmaals,je hoeft me echt niet uit teleggen met berekeningen en data sheet etc etc,hoe ik mijn verbruik naar beneden kan bijstellen,want er is maar één middel om dat bij te stellen,en dat is door je gashendel wat meer terug te gaan nemen en/of een betere verhouding te gaan van het differentieel, in dit gevaal een keerkoppeling.
Niet voor niets worden er diverse ratio's aangeboden in die sector.
Bij de boten is het niet anders.